Håber jeg landede i den rigtige forumsektion nu.
Skal bygge et hegn og leder efter 45x45-lægter for at have liggende lameller. Forsøger at sætte mig ind i kvalitet, men synes ikke at kunne finde lægter af bedre kvalitet. Nogle tips til hvor jeg skal kigge og/eller hvad jeg skal kigge efter for mærkning?
Betaler gerne så længe de er lige og ikke vrider sig
Skal bygge et hegn og leder efter 45x45-lægter for at have liggende lameller. Forsøger at sætte mig ind i kvalitet, men synes ikke at kunne finde lægter af bedre kvalitet. Nogle tips til hvor jeg skal kigge og/eller hvad jeg skal kigge efter for mærkning?
Betaler gerne så længe de er lige og ikke vrider sig
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
Der er kun én løsning, besøg personligt nogle trælastbutikker i nærheden af dig. Hvis du finder en trælastbutik, der har træet indendørs, har du større chance for at finde lige, fine, uskruede 45X45.
- Vælg de lægter, som er lige og ikke skruede ("korkskruer").
- Loss dem straks, når du kommer hjem (gerne indendørs) og bind dem sammen stramt med spændebånd, så holder de forhåbentlig formen, indtil du har fastgjort dem på stakittet.
- Vælg de lægter, som er lige og ikke skruede ("korkskruer").
- Loss dem straks, når du kommer hjem (gerne indendørs) og bind dem sammen stramt med spændebånd, så holder de forhåbentlig formen, indtil du har fastgjort dem på stakittet.
Det her var jo dyster læsning, men tak for jeres svar 
C24 fandt jeg, kernfuru er nok sværere rent spontant.
Skal bruges i en ifølge nedenstående, men lyder som om det ikke er en god idé at male disse på malerbukke før montering, slår de sig da? Bliver jo lidt mere besværligt at male når de sidder på plads:

C24 fandt jeg, kernfuru er nok sværere rent spontant.
Skal bruges i en ifølge nedenstående, men lyder som om det ikke er en god idé at male disse på malerbukke før montering, slår de sig da? Bliver jo lidt mere besværligt at male når de sidder på plads:

Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
Er fingerskåret et alternativ?
Ellers vil jeg have det lige, så jeg høvler det. Jo mere skævt, jo mere spån.
Min erfaring er, at nogle vrider sig. Det spiller ingen rolle, om de ligger øverst eller nederst i stakken. Man kan tvinge dem lige, men så snart de får mulighed for at vride sig, gør de det. Jeg laver nu strø af dem, der er vridne.
Ellers vil jeg have det lige, så jeg høvler det. Jo mere skævt, jo mere spån.
Min erfaring er, at nogle vrider sig. Det spiller ingen rolle, om de ligger øverst eller nederst i stakken. Man kan tvinge dem lige, men så snart de får mulighed for at vride sig, gør de det. Jeg laver nu strø af dem, der er vridne.
Hvordan gik det for dig?L Lund sagde:
Jeg skal gøre præcis det samme, er tanken, Öckerö fra Jabo og derefter malede 45x45. Ved ikke om man skal køre trykket tømmer og male efter en sæson, men så skal man jo pille ned for at male...
Jeg valgte primært af æstetiske grunde at køre 28x70 og det har klaret sig fint over vinteren. Desværre ikke svar på dit spørgsmål 😀F fekberg sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Verisures mätare för luftfuktighet visar för högt?
Ventilation -
Hög fuktkvot i plintgrund
Grund & Markarbeten -
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Verktyg & Maskiner -
Äldre Höganäsklinker sökes
Byggnadsvård -
Min Futurakamin.hur ska spjällen stå inskutet eller utdraget finns ett vänster ett höger.under elds
Värme allmänt