Hej!
Har nyligt flyttet hjemmefra og er stødt på lidt problemer ved opsætning af gardiner.

Gardinet slog i den øvre vindueskarm, så jeg har tænkt mig at sætte et stykke træ på 9mm mellem væggen og gardinens fæste for på den måde at kunne "løfte" gardinet lidt ud. Dessa er dem jeg har, hvor pluggen er på 6x33mm og skruen er på 4x40mm, men kom i tanke om, at pga. træstykket på 9mm, så bliver skruen pludselig 2mm kortere end pluggen i stedet for 7mm længere. Har via Google og dette forum forstået, at skruen skal være et par mm længere, men findes der undtagelser, der bekræfter reglen? Tænker om det gælder for mere avancerede ting, om det kan afhænge af vægten på genstanden (gardinet vejer 2,50kg)? Ellers er det bare for mig at købe nye ting (tænker, at plug som er 6x30mm og skruer, der er 4x45mm, burde fungere)?

Passer også på at spørge om valg af plug og skrue, da jeg tror, at materialet i min væg er gips og beton (min træbor holdt op med at bore ved ca. 28-29mm, og derefter brugte jeg betonbor, som fungerede fint). Men hvilken type plug og skrue er bedst at bruge i dette tilfælde, da det både er gips og beton?

Billede af hvordan det ser ud ovenover vinduet, og hvordan tanken er med træstykket (se venligst bort fra affaldssækkene :rofl:).
Tak!
Udsigt over vindue med hvid karm, hvor gardinstang skal monteres; sort plastik dækker ruden som midlertidig løsning. Gardinstangsholder monteret over et vindue med en træklods på 9 mm mellem holderen og væggen.

Føles det som om det sidder fast, kan du nok være rolig, selvom dine overvejelser om længere skrue er korrekte.
Det man kan forestille sig, er at det løsner sig med tiden, hvis det bruges og trækkes i meget, men sandsynligvis ikke.

• Synes
puckholm
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.