P
Skal passe på at rette op gulvet og overvejer om det er til nogen nytte at anvende 195 reglar for også at forstærke bjælkelaget. Jeg vil kun kunne skrue i de eksisterende reglar, men ikke i deres fulde længde da væggene er i vejen, så spørgsmålet er om det gør nogen større nytte.

Eksisterende bjælkelag er 75x195 mm og spændvidden ca. 5700 mm.

Kan få 3700 mm lange reglar der passer til rummet.

En delvist demonteret gulv med synlige træbjælkelag i et rum under renovering, med værktøj spredt omkring.

kortlinge vil gøre gulvet mere stabilt

P
Lidt skeptisk til kortlinger, men selvfølgelig kan man også have det, men uanset hvad skal jeg have en regel på hver gulvbjælke for at få det i plan, så spørgsmålet er, om det giver mening at have 195 regel, eller om jeg lige så godt kan skrue noget mere håndterbart fast, som f.eks. 120 regel.

kør så høje du har plads med...

og jo kortlingar skal du absolut have, hvis du vil forstærke. bliver betydeligt bedre, hele gulvet samarbejder jussom

• Synes
Gua64
  • Laddar…
Tænk på, at når du trækker i kortlingar og allerede har rettet gulvet op, så trækker du det skævt igen!
Hvorfor ikke høvle det lige, men kortlingar inden, hvis du nu vil have det. Tænk da på, at de reglar du har som kortlingar bør være tørrede til under 12%, så du ikke får gulvet skævt igen, når de tørrer! At træ bevæger sig med årstiderne er ikke noget nyt for de fleste, men det er de forskellige fugtighedsniveauer i luften, der påvirker træet, ikke årstiderne i sig!

Det bliver noget bedre med 195 regler, selvom de ikke går over hele spændvidden, men måske ikke direkte mærkbart sammenlignet med lim-skruede 120 regler.

Ved ikke hvad du skal have for gulv, er det plader som du kan lime? I så fald har det samme funktion som kortlinger.

Ellers kan det være godt at kortle, kortlingerne skal i så fald sidde midt på spændvidden, ikke midt i rummet.

Skal du kortle kræver det næsten, at du har 195 på siden, ellers bliver de svære at passe ind.

larsbj sagde:
Det bliver noget bedre med 195 reglar, selvom de ikke går over hele spændvidden, men måske ikke direkte mærkbart sammenlignet med lim-skruede 120 reglar.

Ved ikke hvad du skal have for gulv, er det plader som du kan lime? I så fald har det samme funktion som kortlingar.

I andet fald kan det være godt at kortla, kortlingarna skal i så fald sidde midt på spændvidden og ikke midt i rummet.

Skal du kortla kræver det næsten, at du har 195 på siden, ellers bliver de svære at tilpasse.
kortlingarna skal i så fald sidde midt på spændvidden og ikke midt i rummet.
her var jeg ikke med? Er ikke midt på spændvidden det samme som midt i rummet i dette tilfælde?

Kortlingerne bør sidde på rundt 2850, altså spændvidden på de bjælkelag der findes, ikke rummets del, altså ikke på 1850...
Mvh P-A

• Synes
Lörbyviken
  • Laddar…
aaaha misforstod at reglerne var længere end rummet...

så er det logisk som du siger! :)

• Synes
Muffmaster
  • Laddar…
P
Midt i rummet bliver nok ret præcist midt på spændvidden, da der er omtrent lige store kattvinduer på begge sider.

Skruelimmede, da jeg ordnede køkkenet, men et stort problem er, at disse bjælker er ret skæve, så skruer man en ny regel tæt mod, bliver den også skæv. Tænkte på at lægge kiler imellem, men så kan man jo ikke lime.

Gulvet bliver 25 mm massivt skruet fyrretræsgulv.

Se #5, det var netop derfor jeg skrev, at kortlingar skal sættes på plads inden man gør noget andet med bjælkelaget, husk også at hvis reglarne ikke er tørre, dem du skruer på, så kan de trække sig sammen efter at de har fået samme tørhed (fugtighedsgrad) som indeklimaet. Den bedste måde er at kortla og høvle det lige, de eksisterende bjælkelagsreglar vil ikke slå sig mere end de allerede har gjort. En anden ting man bør huske når man river/bryder det gamle gulv bort er, at man så godt som altid påvirker, ændrer de eksisterende reglar, de flytter sig simpelthen, de vil bevæge sig mere på sigt når gulvet ikke ligger der. Når vi udførte bygningsbevaring af "gamle" tømmerhuse og skiftede gulvbrædder så stempler vi ofte for at undgå for meget bevægelse i stommen. Held og lykke!

er der noget problem med det gamle bjælkelag da? Det lyder jo mere som om tanken er at stille et totons badekar eller lignende....
Nogle gange gør man ligesom en del ting helt unødvendigt "bare fordi" typ.........

• Synes
Ravinen 9 og 1 anden
  • Laddar…
P
Det svigter lidt men ikke så slemt, det største problem er, at det hælder ca. 2 cm ind mod midten. Jeg skal stille laseren op i aften for at se, hvor meget de adskiller i højde, måske er det nok at høvle et par cm af den første bjælke, hvis jeg er heldig.

• Synes
Pagno
  • Laddar…
Kortlæg før du høvler!

lidt niveauforskelle er vel ikke hele verden? Alt behøver ikke at være perfekt. Nu har jeg ganske vist et hus fra 1900, så man er vant til, at det hælder på kryds og tværs. Generer mig ikke en døjt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.