Som ny i forumet går jeg ud hårdt:
Har et stort projekt foran mig. Byggeår 1947. Muret kælder, en beboelsesetage og krybeloft.
En af langsiderne, som ligger i sydvendt retning (og i nogen grad også kortsiden mod vest), har gennem mange år været påvirket af vejr og vind. I kombination med manglende vedligeholdelse, forhastede beslutninger og generel forsømmelse har det skabt et kraftigt fugt- og rådangreb i syllen mod den murede grund og i den stående, fer-og-not bræddevæg (50x120 planke type). Også bjælkelaget er kraftigt angrebet visse steder i yderkanten. Huset har stået tomt og uopvarmet en længere periode, og det første jeg fandt i væggen, da jeg åbnede op i hjørnet, var en sortmyrekoloni... Oh the joy!
Min store overvejelse er nu: Kan man reparere og udskifte de dårlige dele uden at fjerne hele væggen og uden at skulle understøtte hele huset?!? Hvordan begynder jeg?
Se vedhæftede billeder for lidt forståelse af, hvordan konstruktionen ser ud.
Hej,
Interessant. Jeg har et lignende problem. Men hvad jeg kan se, fik du ikke noget svar her?
Hvordan gjorde du?
Du afvekslede midlertidigt indefra og udskiftede det, der behøvedes fra den rådne syllen, gætter jeg på?
Af billedet fremgår det ikke, om det øverste bjælkelag hviler direkte på plankevæggen eller på et hammarband?
På lignende huse kan der nogle gange være jernbeslag i hjørnerne, fandt du noget sådant?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.