Hej, da vi netop har købt et murstenshus fra -72, er der nogle "sætningsrevner" i facaden. Jeg overvejer, hvordan man nemmest reparerer og tætner disse revner.

Det er ikke større revner. Vedhæfter billede som Anticimex tog ved inspektion. De sagde, at der heller ikke er noget bagvedliggende problem på grund af disse revner, men at man bør udbedre dem.

• Teglstensvæg fra et hus, bygget i 1972, med små revner i fugerne. En inspektionsrapport anbefaler reparation, men der er ingen større underliggende problemer.
harry73
den eneste grund til at reparere de revner er for at holde væggen tæt og undgå frostskader.

Man kan skrabe tilstrækkeligt af fugerne, så det er muligt at fuge om. Revnede sten kan man fjerne helt og erstatte med ny sten.
Men eftersom det handler om husets udseende, ville jeg ikke gøre det selv, men hyre en rigtig murer.
Det burde være et lille job

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Når det sprækker på den måde, skyldes det en form for sætning. Om det kun berører facadestenen eller muligvis hele væggen, kan ikke siges med dette grundlag. Jeg synes, du skal gennemgå dette grundigt. Det kunne være en indikation på et større problem.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
Havde sprækken været bredere, havde jeg været enig. Men så mener jeg typ stoppe fingeren i sprækken.

At det er en sætningsrevne, er der nok ingen tvivl om. Derimod er den underliggende forskydningsspænding sandsynligvis ret svag. Men husfacader bør slet ikke have sætninger.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
Ja sandsynligvis er det på grund af sætninger eller andre bevægelser i jorden. Det kan f.eks. være på grund af jordskælv.

J justusandersson sagde:
At det er en sætningsrevne, er der nok ingen tvivl om. Derimod er den underliggende skjuvspænding sandsynligvis ret svag. Men husfacader skal slet ikke have sætninger.
Man er vel kommet længere i viden og teknikker om, hvordan man undgår sætskader i dag. Jeg er ret overbevist om, at flere huse fra 50-80 erne har dette, da man begyndte at bruge plade på jord mere, og der foregik en byggeboom, hvor mange huse blev smækket op hurtigt.

Det er absolut ingen store revner, og resten af huset er i meget god stand både udvendigt som indvendigt, på trods af at få ting er gjort ved det gennem årene. Så dette er mere æstetisk og forebyggende, så der ikke kommer vand ind og sprænger mere, når det fryser.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Det er som sagt ret almindeligt med revner i ældre husfacader. Vi har to i vores, der minder om jeres. Så længe de ikke forværres, er det absolut ingen fare.

At skrabe fugerne ud og erstatte med nyt mørtel er ikke svært, heller ikke at erstatte den beskadigede sten, forudsat at du har en reserve sten liggende. Det svære er at farvematche den nye fuge med den gamle, det er den eneste grund til, at jeg overvejer at udlicitere vores arbejde - men det kræver, at man finder en murermester, der har den æstetiske sans, det er der desværre ikke alle der har.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Det er som sagt ret almindeligt med revner i ældre husfacader. Vi har to i vores, der minder om jeres. Så længe de ikke forværres er der absolut ingen fare.

At kradse fugerne ud og erstatte med nyt mørtel er ikke svært, heller ikke at erstatte den ødelagte sten, forudsat at du har en reserve sten liggende. Det tricky er at farvematche den nye fuge med den gamle, det er den eneste grund til, at jeg overvejer at udlicitere vores arbejde - men så skal man også finde en murer, der har sans for æstetik, det er desværre ikke alle der har det.
Nej præcis så er det jo

Jeg synes man skal være omhyggelig, når man skriver om revner. Revner opstår i alle bygninger på grund af bevægelser i de forskellige materialer. De kan skyldes årstidsvariationer, fortsat udtørring eller følsomme materialekombinationer. Dette er helt naturligt. Når revnerne har den diagonale form som på TS's facade, er det derimod ikke en naturlig forekomst, men et tegn på, at dele af grunden bevæger sig forskelligt i højden. Dette bør man holde øje med. Det kan begynde at optræde efter mange år. 70'er-husene med uisoleret plade på jord har mange problemer, men konstruktionsteknisk plejer de at være gode. Kraftige kantbjælker gør, at pladen som helhed hænger sammen. Jeg skriver dette også med tanke på andre læsere end TS.

• Synes
raspen86 og 1 anden
  • Laddar…
harry73
J justusandersson sagde:
Når revnerne har den diagonale form som på TS facade, er det derimod ikke et naturligt fænomen, men et tegn på, at dele af fundamentet bevæger sig forskelligt i højden.
OK, lad os tænke lidt mere over revnen...
Revnen går fra et hjørne i en vinduesåbning diagonalt ned mod fundamentet. En hypotese kan være, at den ene side af fundamentet har sat sig noget. Trækspændingen i facaden bliver så for stor, og man får en revne i den svageste del af facaden, og det er gennem mørtlen mod en vinduesåbning. Frem for alt i hjørnet af åbningen får man en høj spændingskoncentration, derfor starter revnen netop der.
Hvis det passer, burde revnen fortsætte over vinduet, og der burde revnen være bredere (risikoen findes i hvert fald).

Er revnen farlig? Det er selvfølgelig muligt, at der er en revne i pladen, som kan skabe problemer med fugtvandring eller skader på indstøbte ledninger. Det kan også påvirke radonniveauet i huset, da jordradon lettere trænger ind i huset. Er det en stor risiko? sandsynligvis ikke.
Findes der andre risici? Teoretisk kan store deformationer i husstammen gøre, at den mister bæreevnen. F.eks. når to vægge bevæger sig fra hinanden, så bjælkelaget ikke ligger fast. Overordnet set har en træstamme større fleksibilitet end et stenmateriale. Bevægelserne er så små, at det ikke vil føre til problemer i den bærende konstruktion.

Findes der så et problem for gavlen? Nej, egentlig ikke. Tyngdekraften er meget vigtig for en murstensfacade. Før byggede man stenbroer helt uden mørtel, kun ved hjælp af tyngdekraft. Og i dette tilfælde hjælper tyngdekraften med at holde revnen sammen. Så det eneste, man behøver at gøre, er at tætne den, så fugt ikke trænger ind, og selv det er ikke meget alvorligt.

Fug revnen om og udskift den ødelagte sten, så er facaden hel igen. Skulle revnen komme tilbage, ved du, at væggen stadig bevæger sig, og da kan du tænke lidt dybere over årsagen.

Er det aldrig et problem med revner? Jo, det kan det blive. Vedhæfter et billede af en revne, der sidder oven over et vindue. Her ser man, at den revnede facadedel hænger på vindueskarmen (revnen er også bredere). Så her behøves der en lidt større reparation.

Sprækker i en murstensvæg over et vindue, hvor murstenene forskydes og mørtlen er synlig. Sprækken er bredere og kræver reparation.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73 harry73 sagde:
OK, lad os fundere lidt mere over revnen...
Revnen går fra et hjørne i en vinduesåbning diagonalt ned mod fundamentet. En hypotese kan være, at den ene side af fundamentet har sat sig lidt. Trækspændingen i facaden bliver da for stor, og man får en revne i den svageste del af facaden, og det er gennem mørtlen mod en vinduesåbning. Især i hjørnet af åbningen får man en høj spændingskoncentration, derfor begynder revnen lige der.
Hvis det passer, burde revnen fortsætte over vinduet, og der burde revnen være bredere (risikoen er der i hvert fald).

Er revnen farlig? Det er selvfølgelig muligt, at der er en revne i pladen, som kan skabe problemer med fugtvandring eller skader på indstøbte ledninger. Det kan også påvirke radonindholdet i huset, da jordradon lettere kan trænge ind i huset. Er det en stor risiko? Sandsynligvis ikke.
Er der andre risici? Teoretisk kan store deformationer i husets bærende konstruktion få det til at miste bæreevne. F.eks. når to vægge bevæger sig fra hinanden, så etageadskillelsen ikke bliver liggende. Samlet set har en træramme større fleksibilitet end et stenmateriale. Bevægelserne er så små, at de ikke vil føre til problemer i den bærende konstruktion.

Er der så et problem for gavlen? Nej, egentlig ikke. Tyngdekraften er meget vigtig for en teglfacade. Tidligere byggede man stenbroer helt uden mørtelm kun ved hjælp af tyngdekraft. Og i dette tilfælde hjælper tyngdekraften til at holde revnen sammen. Så det eneste man behøver at gøre, er at tætne den, så fugt ikke trænger ind og ikke engang det er super alvorligt.

Fug revnen om og skift den beskadigede sten ud, så er facaden hel igen. Skulle revnen komme tilbage, ved du, at bevægelsen stadig pågår, og så kan du overveje årsagen lidt dybere.

Er der aldrig problemer med revner? Jo, det kan det blive. Vedhæfter et billede af en revne, der sidder over et vindue. Her ser man, at den sprukne facade hænger på vindueskarmen (revnen er også bredere). Så her kræves der en lidt større reparation.

[billede]
Du har ganske ret. Husker jeg ikke galt fra inspektionen, så var der også en lille revnedannelse over vinduet diagonalt fra denne revne. Hvis det var fundamentet, der havde givet efter for sætning, burde disse revner nok have været større, har jeg fornemmelsen.

N Nygge72 sagde:
Skulle det vart grunden som gett vika av sättning så bör nog dessa sprickor varit större har jag känslan
Så skulle ikke jeg ønske at udtrykke sagen. Det er med sikkerhed grunden som har givet anledning til disse sprækker. Dog drejer det sig om små sætninger som sandsynligvis ikke er alvorlige. Men alle sprækker i murværk skal tætnes. Ja, jordskælv kan forårsage problemer. Det kan være værd at undersøge, om der er en forbindelse i dette tilfælde.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
J justusandersson sagde:
Det er med visshet grunden som har forårsaget disse sprækker.
Sådan ville jeg ikke udtrykke sagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.