Jeg har egentlig to spørgsmål. Jeg har en pejs, der er revnet, se billede. Den blev repareret med noget for lang tid siden, men den har brug for at blive repareret igen. Er der nogen, der har nogle idéer til, hvad jeg bør bruge? Gætter på, at det er sandsten.
Spørgsmål nr. to, tidligere ejere har moret sig med at grafitti/male på den. Er der nogen, der ved, hvordan jeg kan genoprette farven, og hvilken type maling det kan være? Pejsen er fra 1825, så jeg vil gerne udføre restaureringen med respekt.
Tak på forhånd.
Spørgsmål nr. to, tidligere ejere har moret sig med at grafitti/male på den. Er der nogen, der ved, hvordan jeg kan genoprette farven, og hvilken type maling det kan være? Pejsen er fra 1825, så jeg vil gerne udføre restaureringen med respekt.
Tak på forhånd.
Jeg ville tro, at man kan banke pudset af i nærheden af revnerne og pudse op lokalt i stedet for at pudse hele ovnen om.
Er det skrevet med blyant? Har du prøvet at fjerne det med et viskelæder? Ellers kan man prøve med en skuresvamp og et polerende rengøringsmiddel.
Hvad er det for et hus? Ovnen på billedet ser ud til at være fra et godt stykke inde i 1900-tallet. Sandsynligvis er indramningen enten noget gammelt genanvendt eller indgraveret med et forfalsket årstal.
Er det skrevet med blyant? Har du prøvet at fjerne det med et viskelæder? Ellers kan man prøve med en skuresvamp og et polerende rengøringsmiddel.
Hvad er det for et hus? Ovnen på billedet ser ud til at være fra et godt stykke inde i 1900-tallet. Sandsynligvis er indramningen enten noget gammelt genanvendt eller indgraveret med et forfalsket årstal.
A Avemo sagde:Jeg ville tro, at man kan banke pudset væk i nærheden af revnerne og pudse om lokalt i stedet for at pudse hele pejsen om.
Er der skrevet med blyant? Har du prøvet at fjerne det med et viskelæder? Ellers kan du prøve med en skuresvamp og et polerende rengøringsmiddel.
Hvad er det for et hus? Pejsen på billedet ser ud til at være fra et godt stykke ind i 1900-tallet. Formentlig er indramningen enten noget gammelt genbrugt eller indgraveret med en fiktiv datering.[/QUOT
Tak for svaret. Billedet er ikke optimalt kan jeg se nu, pejsen er sandsynligvis renoveret i etaper og formentlig i 60'erne, da en stor renovering fandt sted i huset. Den befinder sig i en kalkstensgård fra 1752 og har flere andre pejse fra 1700-tallet, så jeg tror alligevel, at den er fra den rigtige tidsperiode.
Jeg har banket det væk omkring den store revne og pudset op igen med almindeligt c-mørtel, samme som den er pudset med. Det jeg er nysgerrig på er i det grønne, altså i åbningen, hvilken mørtel jeg skal bruge der. Jeg antager, at det er sandsten, da det er meget blødt.
A Avemo sagde:Jeg ville tro, at man kan banke pudset væk i nærheden af revnerne og pudse om lokalt i stedet for at pudse hele pejsen om.
Er der skrevet med blyant? Har du prøvet at fjerne det med et viskelæder? Ellers kan du prøve med en skuresvamp og et polerende rengøringsmiddel.
Hvad er det for et hus? Pejsen på billedet ser ud til at være fra et godt stykke ind i 1900-tallet. Formentlig er indramningen enten noget gammelt genbrugt eller indgraveret med en fiktiv datering.
Dum spørgsmål, har den sprunget? Det er ikke sådan, at omfanget er lavet i 3 dele, som er samlet på stedet. Typisk 1 overligger og 2 stolper, så det kun er fugen mellem disse, der er sprunget.
Så kan det absolut være. Skulle dog gerne vilje at flette dem sammen med passende materiale.A Argastesnickaren sagde:
Klik her for at svare