Hej
Rev op parketgulvet for at lægge nyt og opdagede huller, sprækker og sætninger i det underliggende bjælkelag, som er en slags beton. Ved en sætning fjernede jeg et stykke, og der var sand under. Sætningen er stor som et fodaftryk.

Hvordan reparerer/fylder jeg disse? Type af mørtel eller husfix? Skal jeg fjerne løse stykker? Hvordan får jeg hæftning til sandet?

Huset er bygget i 1956.

Mvh

• Revnet betonggulv med synlige sprækker og afskalning. Sætninger og ujævnheder i overfladen.
  • Revnet betonggulv med synlig sandunderside, store som et fodaftryk, med finger pegende mod åbent hul ved væggen.
  • Revnet og beskadiget betonggulv med flere huller, inklusiv en større fordybning. Synlige rør og løse fragmenter omkring skaden.
  • Revnet betongulv med store sprækker og huller. En persons fod i sandal er synlig ved siden af en større revne, der afslører sand under betonen.
Køb nogle sække beton og støb i... skrab rent og støvsug revnerne for alt løst (så dette ikke kravler op under dit nye gulv senere). Der kan du så spartle med lidt husfix. Fugt gerne overfladen med en tyk pensel inden, så får du bedre vedhæftning... Tænk på ikke at spartle for tykt, så du får en lille ryg/højde der. Hellere lidt for lidt end lidt for meget... Sværhedsgrad 3

Alternativet er at klapre i og derefter flyde hele gulvet. Sværhedsgrad 8

Løsningen afhænger jo af, hvor ujævnt gulvet er blevet. Flyder du, må du regne med at miste mindst ca. 20-25mm i loftshøjde fra færdigt gulv sammenlignet med tidligere. Samt evt. højere tærskel fra tilstødende rum...

Tæt det værste, så flyd alt, jeg ville have lagt maks 10mm. Glem ikke primer inden, hvis du skal gøre det.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.