Hvordan skal jeg på enkleste måde armere en betonreparation i forkanten af nogle trappetrin? Bore i et par lange grove ru/slibede skruer? Jeg har ingen sav til at afkorte armering, og det bliver for groft, kan forestille mig en mere elegant armeringsløsning.

(I virkeligheden ved større konstruktioner borer man huller, derefter indsætter man armering, som man limer med HILTI - "superlim")

Hallo Nattugle

Det afhænger jo lidt af, hvordan trappen er placeret, sidder den i regn & blæst er det én ting, og er den beskyttet, så lidt lettere.

Er det salt, der er trængt ind i betonen, så er det utroligt svært at få det helt godt, medmindre du bryder alt væk med saltindhold.

Men generelt er det svært at reparere trappeforkanter rigtig holdbart, jeg ville nok spartle en ny trappeforkant med fx byggespartel, og derefter, når trappen er tør, male den med god/korrekt maling.

Du skal skrabe alt, der sidder løst, og hvis det virker meget løst, måske binde betonen med vandglas inden.

Så plejer trapper på større konstruktioner at have indstøbte L-profiler i forkanten, netop for holdbarheden.

MvH Jawen

jawen sagde:
Hallø Nattugle

Det afhænger jo lidt af, hvordan trappen er placeret, sidder den i regn & slud, er det én ting, og er den beskyttet, så lidt lettere.

Er det salt, der har trængt ind i betonen, så er det egentligt umuligt at få helt godt, hvis du ikke fjerner alt med saltindhold.

Men generelt er det svært at reparere trappeoverflader rigtig holdbart, jeg ville nok spartle en ny trappeoverflade med f.eks. bygningsspartelmasse, og så når trappen er tør, male den med en god/rigtig maling.

Du skal skrabe alt løs af, og virker det meget løst, evt. binde beton op med vandglas inden.

Derefter plejer trapper på større konstruktioner at have indstøbte L-profiler i næsen, netop for holdbarheden.

MvH Jawen
takker, godt svar.
Det er en betontrappe ned til kælderen indendørs. Så det måske letter lidt, altså ingen salt i betonen. L-profiler var jo en smart løsning, måske kan det være aktuelt at lime på/støbe ind sådanne ved renoveringen. Er det nok at forme og støbe trappenæsen, som er beskadiget? Skaderne på nogle trappetrin er vel som 2 hele æg i størrelse.

Indendørs? Vi havde skader på trappetrin i kældertrappen udenfor, men nu er der tag og vægge over trappen, så den udsættes ikke for direkte vejr, men kulde/varme samt lidt regnvand og sne blæser ind.
Jeg placerede en almindelig betonplade foran som støtte for betonen og fyldte derefter hullerne med almindelig beton, uden at bruge nogen armering. Selvfølgelig fjernede jeg alt løst materiale først og gjorde det vådt med vand, men ingen andre komplikationer. Det har holdt i 2 år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.