Har nyligen fått el inborrat i vägg (gips). Slingan är nu öppen som bilden visar och jag undrar hur jag bäst fyller i den. Bara spackel känns lite klent, finns det något annat jag bör fylla igen slingan med innan jag spacklar? Det är en yttervägg så något isolerande kanske behövs?
Du mener plasten som i dampspærren? Den byggteknik var ikke opfundet, da tretex blev brugt
Det er plast på billedet, og jeg har plast bagved tretexen hjemme hos mig. Og der er meget tydelige områder med sort skimmel, hvor man f.eks. har hængt et billede op og så taget det ned igen. Man kan desuden se på billederne, at plasten er fuldstændig mishandlet.
Det er jo plast på billedet og væggen er jo af gips?
Jeg ville nok sætte renoveringsgips på væggen.
Jeg synes, at det er tretex til venstre for, og gips til højre for elslangen, eller?
SueCia sagde:
Det er plast på billedet, og jeg har plast bag tretexen hjemme hos mig. Og der er meget tydelige områder med skimmelsvamp, hvor man fx har hængt et billede op og så taget det ned igen. Man ser desuden på billederne, at plasten er fuldstændig mishandlet.
Ja, at der er huller i plasten er der ingen tvivl om. Jeg troede ikke, det var et problem med tretex, da det er så porøst, antog at det ånder. Vi har revet fem tretex-ydrevægge ned uden plast og ikke fundet noget sort. Bygget 1959.
Ja att det är hål i plasten är det inget tvivel om. Jag troede det ikke var et problem med tretex da det er så porøst, antog at det ånder.
Det er vel lige netop at det ånder som er problemet. Plasten er jo ikke til for at beskytte tretexen fra fugt udefra, men tværtimod at beskytte den kolde del af væggen fra fugt som trænger ud indenfra(?)
Så forstår jeg ikke, hvorfor der er sort skimmel bag en tavle, hvis skaden sker på den kolde side af plasten.
Jeg fortsætter denne diskussion for at lære, plast i gammel konstruktion troede jeg blev brugt som pap, for at stoppe vind og ikke fugt.
Då hänger ikke jeg med på hvorfor det er sort skimmel bag en tavle, hvis skaden sker på den kolde side af plasten.
Jeg fortsætter denne diskussion for at lære, plast i gammel konstruktion troede jeg blev brugt som pap, for at stoppe vind og ikke fugt.
Det var ikke sort skimmel bag en tavle, det var sort skimmel i isoleringen, hvor en søm til en tavle havde punkteret plasten i væggen, derefter har man fjernet tavlen, og så kommer fugtig luft ud derigennem og kondenserer i isoleringen.
Plast bruges aldrig for at stoppe vind, det kan være en bieffekt af det, men aldrig hovedformålet med plasten, i så fald gør man forkert.
I en konstruktion med glasuld skal plast bruges, og den skal være tæt. I ældre huse er den sjældent tæt, men så bliver det o se ud som på min loft også... :S
Vi tog en elektriker ind, som trak denne kabel. Plasten er, som du siger, ødelagt mange steder langs kabelrøret, hvilket gør det svært at komme til for at tape. Skal vi bede ham komme tilbage og fjerne kablet samt reparere plasten på alle steder, inden vi fylder op med gipsfiller?
edit: kan tilføje, at det er en andelsbolig, bygningen opført i 80'erne.