Har oprettet mange tråde nu da vi skal totalrenovere vores køkken i huset fra 1913, men forsøger at sprede dem ud på det rette forum for at få flest/bedste svar :)
Nu drejer det sig altså om gips.
I andre rum vi har renoveret, har vi brugt reparationsgips der er 6mm da disse plader følger skævheden i de gamle vægge der er ret skæve og vind, og dette har vi ikke ønsket at skjule da det er et gammelt hus og det føles helt ok at alt ikke er helt lige.
Men i køkkenet har vi tænkt at bruge almindelig gips, 12mm, for at få det lidt mindre skævt, da det letter montagen af køkkenskabene (Ikea), som man jo vil have så lige som muligt.
For hvis jeg har forstået det korrekt, så følger en 12mm gipsplade ikke med væggens ujævnheder som en 6mm gør, og man sætter vel gips også bagved hvor køkkenskabene skal sidde?
Men så er spørgsmålet, når man skruer skinnerne fast til skabskrogene er der risiko for at man sprækker gipsen når der kan være lidt luftlommer mellem trævæggen og gipsen?
Væggene er i øvrigt liggende brædder med spånisolering bagved.

sørg for, at du har absolut stumt der, hvor du skal skrue!

Haba_tsutt sagde:
sørg for at du har absolut stumt der du skal skrue!
Jeg har aldrig brugt 12mm gips før men den føles jo meget hård og stiv, kan man mærke hvis den ikke ligger tæt op ad væggen, eller banker man med noget og lytter?

Når skruen du fastgør pladen med synker igennem, er det ikke fast bagved, du kan mærke med tommelfingeren, at det flexer. Pladen giver efter, når du skruer ind, og slipper hovedet, når den fjeder tilbage. Hvordan jeg ved det? :rolleyes:

Jeg har en metode til at teste hver 30 cm med en retbrædde, hvor skruerne sidder, at væggen er nogenlunde lige. Derefter shimse der, hvor der er for meget luft, inden gipspladen kommer på.

Jeg overvejer også at bygge en konsol for at distancere skinnen i den midterste del af et u-køkken for en 70 cm bordplade, og på den måde får man jo lige hele skinnen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.