Hej der til alle jer hjemmefiksere!

Jeg har nu været i en utrolig stressende konflikt med min alment nyttige udlejer i snart 3 år på grund af problemer med fugt og skimmelsvamp i min lejlighed, som blev sagt at være nyrenoveret, men desværre ikke var andet end en rigtig grim "fix and flip" hvor man kun har lagt nye gulve over rådne og mugne spånplader.

Efter mange omstændigheder og med hjælp fra kommunens Miljøenhed, fik jeg dem dog til sidst at udføre en MVOC-analyse, efter at ingen af deres indikationsmålinger kunne vise nogen fugt, hvorefter de forsøgte at gøre mig dum ved at sige, at når der ikke var nogen fugt, kunne der heller ikke være nogen skimmelsvamp.

Men da det lugtede kraftigt af skimmelsvamp i stort set hele lejligheden, nægtede jeg at lade dem smutte fra deres ansvar med en så dum forklaring, især i betragtning af at der i badeværelset var rød skimmel både langs gulvet og på væggene ved indflytningen.

Gulvafløb under en vask med rust og misfarvninger på gulvet, rørforbindelser og væg i baggrunden. Gulv og væg med tegn på fugtskade og skimmel langs hjørnet under rørsamling i en renoveret lejlighed. Fliser med brune pletter og fugt langs væggen i et badeværelse. Hvide fliser med misfarvninger og spor af skimmel eller fugt på overfladen.

Tilsyneladende havde der været en tidligere vandskade/oversvømmelse i badeværelset som førte til, at de så renoverede i lejligheden. Men i stedet for at gøre som de siger de gør ved vandskader, havde de kun fjernet cirka 70 cm af sandet og bjælkelaget udenfor badeværelsesdøren, for så bare direkte på betonen at smide nogle nye regler og lægge nyt gulv over det, hvilket i sin tur førte til, at der opstod en niveauforskel mellem de to bjælkelag, som man så fra starten forsøgte at skylde på, at sandet skulle have flyttet sig.

En entre med ubearbejdet betongulv, en lukket hvid dør og en side med glaspaneler. Der er også en lysestage på væggen.

Det er værd at nævne, at bygningen er fra '71 og at man aldrig har foretaget nogen som helst inventering af byggematerialet, før man bare begyndte at skære i vægge og rive i lejligheden. Heller ikke brugte afrensningsfirmaet (ved navn Stahrebolaget) nogen som helst afskærmninger mellem rummene for at beskytte mine tilhørsforhold eller ventilationssystemet fra at blive kontamineret af skimmelsporer, sand eller andet byggestøv.

Køkken fyldt med sand på gulvet, værktøjer i baggrunden, en rød industristøvsuger og en skovl. Vægge delvist afsløret, rummets renovering. Rum fyldt med sand, hvor to støvsugere er placeret. Der er sorte plastikposer langs radiatoren under vinduet og sandet dækker hele gulvet.

Derudover finder jeg det ubegribeligt, hvorfor man ikke fra starten brugte en sugebil til at suge sandet ud af både gangen, køkkenet og soveværelset, men kun brugte det for at få fjernet sandet i soveværelset. Årsagen til, at soveværelse, gang og køkken blev revet ud, var på grund af at materialeprøver på sandet viste forhøjede værdier af både Aspergillus Versicolor og Penicilium Crysogenum i alle disse prøver.

Nu er det snart sådan, at det er gået to år siden denne "renovering/sanering" blev udført, og problemerne fortsætter stadig. Dog lugter det langt fra lige så meget af skimmelsvamp i lejligheden nu, men der kommer stadig vindpust indimellem, især i min stue, da man aldrig bekymrede sig om det rum.

Desværre er der nu begyndt at komme en meget stærk sødlig og stikkende lugt, der er værst i soveværelset, hvor man har lagt et nyt linoleumsgulv. Noget som jeg tror skyldes, at man ikke har ventet længe nok mellem, at man udjævnede de nye gulve i lejligheden, indtil man lavede overfladebelægningen.

Hvis man desuden læser produktinformationen for det gulvbrug, man har brugt, som er af typen Weber.floor 130 Core, er tørretiden for op til 80mm lag 5 døgn og for 100mm 7 døgn, men her ventede man kun 3 dage, før man lagde nye gulve, og da laget var mellem 80-100mm i stort set hele lejligheden, har man altså ikke ventet længe nok, før overfladebelægningen blev udført.

Derfor mistænker jeg, at lugten, der kommer fra soveværelset nu, skyldes forvaskning af limet, man har brugt, da man lagde det nye linoleumsgulv i soveværelset. Udover dette har lejligheden også lidt af en slags soddannelse, som er umuligt at slippe af med. Uanset hvor meget jeg støvsuger, tør af eller gør rent generelt, slipper jeg aldrig af med dette skide støv.

Lige så hurtigt som jeg har tørret en overflade af, kan man næsten være sikker på, at det er kommet tilbage efter kun et par timer igen, og vi skal ikke tale om, at min luftrenser har brugt 3 HEPA filtre på cirka 1½ år, da disse filtre skulle holde i mindst et år, før de skulle skiftes.

Ligeledes er jeg bekymret over, at væggene, man har skåret i, indeholder asbest, hvilket er noget, som Stahrebolaget vil hævde ikke er tilfældet, men jeg har da aldrig set gipsplader, der har fibre så tynde som hårstrå i sig, og i betragtning af, at de ikke bekymrede sig det mindste om at i øvrigt afskærme lejligheden under arbejdet, sammen med det faktum, at man påstår at have gennemført RF-målinger i betonen, inden man udjævnede de nye gulve, men jeg så da aldrig skyggen af et eneste borehul noget sted i hele lejligheden.

Hvidt materiale med uldlignende fibre på væg, potentielt mistænkt for asbest i kontekst af svigtende renoveringsarbejde og dårlig materialehåndtering.

Hvad tror I, kunne det være for materiale, for det er vel ikke almindelig gips, eller bilder jeg mig bare noget ind? Samt hvad har I af tips til, hvad man kan gøre for på en eller anden måde at komme til bunds i dette, da min udlejer nægter at stå for nogen af de skader, som dette lort har forårsaget både mig og mine ejendele.

De har tilbudt mig fortrinsret i boligtjenesten, men ellers vil de ikke kompensere mig for noget, hvilket har ført til, at de nu har trukket deres løfte om fortrinsret i boligtjenesten tilbage, efter jeg har sagt, at jeg vil tage hele sagen op til Huslejenævnet, hvis det er nødvendigt. Länsstyrelsen har allerede efter min anke af Miljønævnets beslutning om at afvise sagen, valgt at gå på min linje og sende hele sagen tilbage til videre behandling, da der i mellemtiden er fremkommet nye oplysninger i form af en ny MVOC, jeg har ladet OCAB udføre, som denne gang viste endnu højere emissionsværdier end overhovedet var til stede før renoveringen, og denne luftanalyse blev foretaget cirka 1½ år efter, at renoveringen blev afsluttet.

Senest redigeret:
  • Synes
Olle81
  • Laddar…
Hvis det er en lejebolig, bør det selvfølgelige valg være at flytte i stedet for at kæmpe. Ikke så mærkeligt, at de trak tilbuddet om fortrinsret tilbage!

• Synes
  • Haha
CarlC89 og 1 anden
  • Laddar…
S christoffer09 sagde:
Hvis det er en lejebolig, burde det oplagte valg være at flytte i stedet for at kæmpe. Ikke så mærkeligt, at de trak tilbuddet om fortrinsret tilbage!
Ja, selvfølgelig er det en lejebolig. Desværre er det ikke så let bare at flytte hux flux; først skal man finde en lejlighed, man har råd til, og så skal man ofte have stået længe nok i boligkøen for overhovedet at kunne få en ny lejebolig, medmindre man er heldig og finder en privat udlejer uden køsystem.

Men du synes altså, at jeg bare skal ignorere fuldstændigt, at jeg er blevet snydt for denne lejlighed af kommunens egen almennyttige boligorganisation og desuden finde mig i at have betalt dem over nærmere 100.000 SEK for meget i husleje baseret på de fradrag, de har givet mig (hvilket var 35% nedsat husleje i 3 måneder), da fejlen har været her lige siden, jeg flyttede ind, især da Boliglovens 12. kapitel, paragraf 11, afsnit 3-4 er ret så tydelig?

3. For den tid lejligheden er i mangelfuld stand, har lejeren ret til rimelig nedsættelse af huslejen.
4. Lejeren har ret til erstatning for skade, hvis udlejeren ikke kan påvise, at manglen ikke skyldes hans forsømmelse.
Og så har vi ikke engang talt de materielle skader med, som de har forårsaget mig her i lejligheden sammen med de fysiske gener, jeg har fået som følge af den eksponering, jeg har været udsat for her i lejligheden, såsom astmatiske gener med kronisk rhinitis og det faktum, at jeg også har udviklet allergier, som jeg ikke tidligere har haft.

I forbindelse med at jeg flyttede hertil, købte jeg nemlig også nye møbler og indretning til hele lejligheden, hvilket jeg sikkert har brugt omkring 100.000 DKK på alene.

Det er i hvert fald ingen asbest i gipspladerne, så lige det behøver du ikke bekymre dig for. Det ser ud som helt almindelig gips.

I øvrigt synes jeg, du skal anmelde det hele til huslejenævnet, så du får en objektiv vurdering og derefter kan gå videre. Uanset udfaldet bør du bestemt lede efter en anden lejlighed.

Håber det løser sig til det bedste.

• Synes
TobiasStockholm og 1 anden
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Det er i hvert fald ingen asbest i gipspladerne, så lige præcis dét behøver du ikke bekymre dig om. Det ser ud som helt almindelig gips.

I øvrigt synes jeg, at du skal anmelde det hele til huslejenævnet, så du får en objektiv vurdering og derefter kan gå videre. Uanset udfaldet bør du bestemt lede efter en anden lejlighed.

Håber det løser sig til det bedste.
Holder også fingrene krydset for, at det løser sig snart, er disse vægge også af gips så, eller? Synes det ser ud som en slags armering eller lignende der nederst på den, og en bekendt af mig, som selv arbejder med netop sanering af asbest, har sagt, at det med ganske stor sandsynlighed kan dreje sig om asbest.

Vægbund af træ og gips, med mulig asbestbeklædning nederst; synlig armering og slidte materialer i konstruktionen.

Forhåbentlig så er det jo ikke det, men bekymringen sidder ligesom stadig.

Håret du ser i gipsen er Plast eller glasfiber.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.