Har planer om at afgive et bud på et hus, som har en planløsning, jeg vil ændre, hvis man køber huset.

Huset der er tale om er 2 etager plus loft. Træskelet. Byggeår 1909.

Jeg overvejer at stille et teoretisk spørgsmål og om det er økonomisk bæredygtigt. Er det i teorien muligt at åbne hele stueetagen? Rive alle vægge ned og erstatte med bjælker som søjler?

Alle vægge skal ikke nødvendigvis fjernes, men det gælder garanteret den væg, der er bærende.

Senest redigeret:
I teorien går det selvfølgelig!
Og du kan absolut erstatte en bærende hjertevæg med en bjælke og nogle søjler. Enten en stålbjælke indfældet i bjælkelaget eller det betydeligt mindre komplicerede alternativ limtræ nedenunder, bare højden findes!
Antager at der findes en murstock i midten også?

Godt at høre, at det fungerer i teorien.

Murstock ved jeg ikke. Nu må man vel tage mestadels ris, men jeg skal linke til objektet, jeg går og overvejer.

Huset ser rigtig forfærdeligt ud, men eftersom jeg vil have et hus, som jeg vil have det, hvis man nu udtrykker sig sådan, så må jeg totalrenovere, selv hvis et hus ville koste 1 million.

At bygge et eget hus er ikke noget at diskutere, da man må regne med 2 millioner. Og det holder økonomien ikke til.

Som sagt har jeg tænkt totalrenovering på indersiden at starte med. Jeg har et anslået budget på 400.000 på at få det i beboelig stand.

Så nu beder jeg jer erfarne husejere om at give mig tips, om jeg skal overveje at lægge bud, eller om jeg skal tage mine penge og købe noget andet.

Linket http://w4.objektdata.se/pregen/065/OBJ11625_960675065/wp.htm

Der findes en tråd om "estwings" renovering med masser af billeder, "En lille ombygning" eller noget hedder tråden. Tjek den ud. Er du klar til at gøre det samme arbejde som han, så kan et hus i denne tilstand være et interessant objekt.d^_^b

Jeg har gjort noget lignende som estwing, men i 2 omgange med 2 forskellige huse. Personligt ville jeg ikke købe dette hus for at totalrenovere. Dels fordi udgangspunktshuset ikke er godt, 2 gamle butikslokaler, 1 lejlighed og et lille hus til. q(;^;)p Det bliver præcis som du tænker at rive alle vægge, jeg ville lede efter et hus, der bedre stemte med "min" planløsning fra starten. Dels er tilstanden for dårlig, vi købte godt nok selv et renoveringsobjekt, men dette minder mere om et nedrivningshus, at dømme ud fra billederne. Desuden med eternit både på vægge og tag, asbest :x indrammet af miljøregler, der fordyrer og komplicerer nedrivningen og vanskeliggør at slippe af med skidtet, når man er færdig. OG det er sundhedsskadeligt, når man begynder at rive i det, så selvom man gør det selv, kræves der beskyttelsesudstyr. Så synes jeg (men det er et spørgsmål om smag og behag), at det var et rigtig grimt husq(;^;)p, men det kan man naturligvis have forskellige meninger om.

Som sagt jeg har tænkt totalrenovering på indersiden at starte med. Jeg har anslået budget på 400 000 for at få det i beboelig stand.
Oj. Efter at have kiggede på billederne, så tror jeg at 400.000 er meget i underkanten. Problemet er at huset er så gammelt og nedslidt, at der er risiko for meget større renoveringsbehov end bare at male lidt. Specielt i badeværelse/toilet/vaskerum, køkken, El og VVS, og der løber det hurtigt penge.

Etage 2 har fine trægulve som man sikkert kan slibe og lakere, men etage et har kun plastikmåtter og disse vil du sikkert udskifte med noget andet såsom træ/klinker og da bør du regne med mindst 300 kr/kvm. Selvfølgelig findes der billigere og meget dyrere, men omkring 300 kr/kvm bør du finde et flot gulv som du kan lægge selv.

Tror heller ikke, at 400 tkr er nok til at nå dertil, du ønsker med det der hus. Ellers synes jeg, at det var et ret sjovt hus...og mange originale snedkerier og lignende...kan synes, at jeg måske hellere ville se det i hænderne på nogen, der vil tage vare på alt det. Men det her er jo ikke bygningsbevaringsafdelingen, så jeg skal ikke plage om det.:rolleyes:

Tak for alle meninger. Sådan noget værdsættes.

Jeg vil forsøge at svare/forsvare mig lidt.

Bor lige nu i en lejlighed, der var i ret dårlig stand. Jeg har ikke ændret væggene, da det er beton, men på betonen var der op til 4 lag tapeter inklusiv samlinger. Det blev til at rive ned og slibe, spartle, slibe, spartle, slibe osv. Vi lagde også et nyt fint laminatgulv (139 kr/kvm) i soveværelset. Ikke helt færdige med hele lejligheden endnu. Men soveværelset kostede 4-5000 kr.

I teorien kunne man gøre det samme i huset, bare man flytter nogle vægge først?

Angående eterniten, så vil det ikke blive prioriteret. Og eternit er ikke farligt, så længe pladen ikke går i stykker. Man kan selv lave arbejdet, men så skal man have det rigtige udstyr, som du sagde Jan-å.

Så mine 400.000 er i underkant? Jeg havde tænkt mig at udskifte al VVS og el. Det var jo ikke godt dengang. Mere kan jeg ikke bruge, og jeg vil ikke, da de penge aldrig kommer igen med tanke på husets beliggenhed og eterniten.

Udbudspris på 200.000 og husets tilstand gør næsten, at huset er til mit formål. Hvis ikke 400.000 kr er nok til at fikse dette hus, ved jeg ikke, hvad man skal gøre for at få en pæn bolig at blive gammel i. 2 millioner til at bygge nyt føles lidt i overkant.

Måske er det, som du Farzan siger? At det ville være bedre, at nogen der kan passe på det, køber det.

Angående Erwings byggeri. Jeg forestiller mig, at det ikke bliver lige så meget arbejde med renovering som tilbygning. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Senest redigeret:
Lite sagde:
Jeg forestiller mig, at det ikke bliver lige så meget arbejde med renovering som tilbygning. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Så må jeg vel rette dig da :) ...eller nja, det afhænger jo, men det bliver let rigtig meget pilleri med et gammelt hus - skævt og vind lidt her og der, ting der skal rettes op eller forstærkes eller... Man begynder at rive i noget og opdager, at det slet ikke så ud som forventet under overfladen, så ender man med at klø sig i hovedet et stykke tid, før man går videre. Det er simpelthen så meget mindre forudsigeligt end at bygge nyt/bygge til, og det gælder også udgifterne.

At klare at overfladerenovere et rum for 4-5 000 som I gjorde, er jo ret normalt. Men her er det jo mange rum, og med lidt planlægningsændringer har du snart brændt 100 000 bare på det og overflader. Træk ny el i hele huset, op mod 100 000. Sandsynligvis skal I lave mindst et vådrum om for at gøre det beboeligt - igen omkring 100 000 hvis professionelle skal gøre det. Køkken bliver det vel også, omkring 50 000 for det enkleste enkle, hvis I gør alt selv. Al VVS, nogle titusindlapper ekstra. Oliefyr, tid til at gøre noget ved opvarmningen måske? Skal vinduerne skiftes eller renoveres? Man brænder let en halv million på det hus. Betydeligt mere, hvis det skal være et flottere køkken og mere end ét vådrum.

El 100 000? Oj så dyrt? Havde tænkt at gøre det meste selv med placering af stikkontakter og trække kanaler og lade en elektriker skrue forbindelserne sammen. Er materialet så dyrt, eller regnede du med arbejdskosten for at elektrikeren skulle gøre alt?

Vinduerne skiftes i så fald. Der går 60 000 let, antager jeg. Opvarmning tænkte jeg 1 luftvarmepumpe på overetagen og pejs i underetagen med supplerende elvarme alternativt solpaneler.

Hvis man har overetagen som "beboelsesetagen" og isolerer underetagen, så tror jeg, at en luftvarmepumpe klarer det meste af arbejdet.

El 100 000, det var inkl arbejde og det er selvfølgelig ikke noget jeg har regnet ud men bare hvad jeg har hørt af andre at det er endt på, lidt mere eller mindre. Gør du meget selv bliver det selvfølgelig billigere.

Elen 100 000? Oj såpass dyrt? Havde tænkt at gøre det meste selv med placering af stikkontakter og trække kanaler og lade en elektriker skrue sammen forbindelserne. Er materialet så dyrt eller regnede du med arbejdsomkostningerne for at elektrikeren skulle gøre alt?
Problemet er, at du IKKE må trække kanaler og sætte stikkontakter selv. Det er simpelthen ikke tilladt. Der er selvfølgelig elektrikere, der lader en gøre det, for de synes, det er røvsygt at trække rør og sætte doser og trække tråd, de kommer kun til sidst og kobler det til. Men det er ikke tilladt.

Man kan sikkert klare at renovere huset med 400.000, hvis du gør alt selv (inkl. elen). Men spørgsmålet er, om du føler dig godt tilfreds bagefter? Har du ikke sparet ind på noget? Skulle måske have sat OSB bagved gipsen i stedet for enkelt gips? at du hellere skulle have haft den dyrere ting, som var lidt pænere?

Desuden så ved du jo ikke, hvordan det ser ud bag væggene, og det er der, de store penge ligger. Hvad sker der, når du river en væg ned og indser, at hele stamme har store skader og skal udskiftes? Eller at alle afløbsstammer i hele huset skal udskiftes? Hvis nu virkelig 400.000 til renovering er maks, så havde jeg ikke hoppet på det....

Et sådant gammelt hus, som ikke er blevet renoveret, vil garanteret byde på overraskelser, når du begynder at rive i vægge og tag. Jeg ville som sagt ikke købe det der, men hvis jeg alligevel skulle overveje det, er en grundig undersøgelse af fundament og skelet absolut nødvendig. Er det sundt træ/tømmer fra grunden og opad? Og fra den anden vinkel, hvordan ser tag og spær ud? Er taget tæt?
Men som sagt, rådet er at lade være med at købe det.
Jeg og min slægt byggede om-ud-til en 1800-tals bondegård til villa, øgede boligarealet fra 80 til 165 m2, alt i egen regi med savværk i slægten, kostede 600.000 kr. 1986. Du har 400.000 til renoveringen af dette her?
Det er altid svært at beregne renoveringer, og vi bliver altid uenige på forummet, når vi begynder at foreslå, hvor meget vi tror, det vil koste. Men i min verden ville det koste 1,5 millioner mindst at gøre det til et beboeligt hus.

Ja, nok tror jeg Jan-Å er tættere på sandheden med sine 1,5 mio. end 400.000:-
Lad det blive ved teorien med at åbne op for stueetagen. Så rækker 1,5 mio. ikke engang langt, er jeg bange for. Det vil nok i dette tilfælde give bedre økonomi at rive ned og bygge nyt. At som i dit tilfælde have slebet lidt tapeter og spartlet kan ikke sammenlignes med dette objekt. Til dette kræves et enormt arbejde for at få det til at fungere. I al venlighed, vælg et andet objekt. Dette er for meget for en nybegynder. Ja, selv om man har lavet en del.

hej!

nu vil jeg beskrive, hvordan jeg tænker, og ikke hvordan du skal gøre det.

hvis jeg har kigget på dette hus og blindt vil have det, så:

ja, TAGET, det starter man med først, ikke ind og slagte vægge m.m. er taget godt? huen på huset er det vigtigste.

dræning? ja, her er en dyr omkostning, hvis det skal gøres, husene ligger tæt og svært at nå ved gavlene.

indvendigt: ja, jeg ville i hvert fald ikke begynde at rive vægge ned som det første, jeg ville kunne bo i huset først, tænke, skitsere, fundere... 1 måned senere gøre det igen, nye idéer dukker op m.m. vise venner, hvordan man har tænkt, og de får andre perspektiver, hvordan du har tænkt, ja du forstår.

opvarmning: ja, her er der en sum penge, der skal ud... kan jeg køre kedlen, mens jeg renoverer og tage kedelrummet til sidst?

jeg havde brug for 1 toilet samt 1 badeværelse... hvor stort vil jeg have det?

biografværelse måske?

hvordan er huset isoleret? ingen idé i at gøre alt indvendigt klart, hvis man alligevel fyrer for kragerne.

ildsted? det skal renoveres, hyre nogen til at trække om røret koster cirka 1500 kr./m, men jeg gjorde det selv og det kostede 200 kr., men man skal kunne.

som jeg sagde, når man har boet et stykke tid, og den skitse man har lavet er perfekt, ja, så er det tid... taget ordnes først, skal man sætte panel og efterisolere, ja så skal tagudskuddet lidt mere ud og tagfoden måske et stykke.

blæst alle vægge ud og virkelig kigget på, HVORDAN man får oplag til en H-bjælke, og skal du ikke have limtræ, da er H-bjælke bedre. så ville jeg have haft gulvvarme, i dette hus er der kolde gulve, og det er noget, jeg hader at gå på, brrrrr. op med gulv og rette og ned med varmerørerne.

havde sat 28x70 træ, altså glattet op alle yttervægge og trukket alt el der, for at begynde at fræse ind m.m. er bare dumt. på med osb eller spånplade, så gipse.

køkkenet: ja, måske skal det slet ikke være der, hvor det er i dag, men flyttes til den anden ende? nye kloakker m.m. alle indvendige lofter glattes op, og elen trækkes i.

alt el skal skiftes samt måske 2 nye centraller....

ja, denne liste bliver lang, jeg har lavet et lille projekt hjemme med min villa, og jeg siger sådan her: er du ikke kyndig, kan kun arbejde 10 timer om ugen på huset, ingen maskiner eller hjælpsomme venner, der kan hjælpe dig mindst en dag om ugen, en flink kone, børn, ingen hobbyer mere i nogle år. glem dette projekt.

400K er ikke nok. men hvis du har meget tid m.m. og vil bruge et x antal år, så ja, hvorfor ikke, men et mavesår det kommer.
jeg fik det 2 gange i min tid.

håber jeg ikke har skrevet noget dumt og afskrækkende, men sådan her tænker jeg i hvert fald.

mvh
estwing

Jeg har nu efter jeres venlige og erfarne råd besluttet mig for at tage det roligt med dette. Når man sidder og funderer, planlægger, regner på det selv, specielt når man ikke har gjort det før i den størrelse, så indser man ikke, hvad der kommer til.

Jeg havde tænkt, at man river alt, man kan komme til på ydervægge, udskifter et par lægter, trækker el, isolerer, sætter en gipsplade op, spartler og maler sådan cirka. Et par dages arbejde for det lyder det i hovedet, men når man først står der, så bliver det nok forskelligt antager jeg.

Jeg ved, hvordan følelsen er, da jeg engang skulle renovere en gammel campingvogn, planlagde det i mindste detalje og lavede budget. Begyndte at rive til jeg opdagede, at den var skimmelramt. Alt skulle rives, nye lægter, nyt alt. Så da jeg var midt i arbejdet, faldt den ene væg ned.

Da indså jeg, at man lige så godt kunne bygge en ny vogn op. Det skete ikke, da håbet forsvandt men sammenligningen gælder vel også huse. Det kan koste mere at renovere end blot at bygge nyt med det samme i både tid og penge i det lange løb.

Vi har et andet alternativ, det er en andelsbolig formet som et hus i et vidunderligt familievenligt område. Men det er jo ikke et eget hus så, og at bygge ud og pusle er ikke et alternativ da, men det er vel både godt og skidt.

Med tanke på samfundet, beliggenheden og husets alder/tilstand, så er det ikke værd at investere mere end 600.000 som sagt. Alt over det ser man aldrig igen, når man skal sælge,

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.