Hej!

Jeg har læst en del tråde på dette forum og bidrager til diskussionen med en egen tråd.

Jeg har et hus fra 1968 i 1,5 plan med kælder. Pladen i kælderen består overvejende af grovplade (grov = meget sten indblandet) og derefter påstøbning med beton. I visse rum er det i stedet for denne påstøbning opklodset gulv og opklodsede vægge. Jeg har revet et af disse rum ned, og det skal nu genoprettes. Har brug for nogle råd ang. dette.

Tidligere konstruktion
Gulv: Reglar + isolering, bræddegulv, masonitplade, plastmåtte
Ydervægge: Reglar + isolering, spånplade, tapet
Det er denne konstruktion, der er fjernet (dvs. alt træ, isolering og plast).

Planlagt løsning for genopretning
Gulv: Støbning med EPS-cement ca. 7 cm, afretningsmasse (flydespartel) 3 cm, gulvmåtte der slipper fugt igennem, f.eks. såkaldt altanmåtte.
Ydervægge: Puds af væggene.
Øvrigt: Hulboring og installation af friskluftsventil. Huset har ellers selvtræksventilation.
Opvarmning: Vandbåret element genmonteres under det store vindue.

Lyder dette som et godt alternativ? Jeg har læst om nivellgulve, stålreglar på vægge, gulvvarme m.m., men er ikke faldet for disse løsninger. Jeg vil have gulv og vægge, der slipper eventuel fugt fra jorden igennem.

Uploader nogle billeder af, hvordan det ser ud lige nu. Genopretning er jeg på vej til at hyre firma til.

• Rå kældervægge af betonblokke og et lille vindue, gulvet er delvist blottet og der er sammenrodet byggemateriale. Tapet på venstre væg.
  • En kælder under renovering med rå betonblokvægge og to vinduer, et åbent. Gulvet er ufærdigt med byggeaffald. Lys kommer ind gennem vinduerne.
  • Rå betonmur i kælder med lille vindue, udsigt til grønt løv udenfor. Udført rørføring langs væggen fra loft til gulv.
  • Mursten af betonblokke viser en del af kældervæggen i et hus under renovering, med nogen utæthed i mørtelfugerne.
  • Kældergrund med grov overflade og betonvæg, til renovering og installation af nyt gulv samt ventilationssystem.
  • En person trækker op i et vinylgulv for at afsløre den underliggende betonkonstruktion. Arbejdshandsker ligger ved siden af.
Åsa Lund
Hvad skal du bruge rummet til?
Spontant synes jeg, at du kan have stiv isolering på væggen og pudse på denne.
Og klinker på gulvet

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Hvad skal du bruge rummet til?
Spontant synes jeg, at du kan have stiv isolering på væggen og pudse på denne.
Og klinker på gulvet
Det skal i begyndelsen bruges som arbejdsrum til tekstilarbejde men på sigt soveværelse. Klinker tror jeg bliver lidt for koldt/hårdt, hvis man ikke har gulvvarme.

Synes at din plan lyder godt. Ev klinker er jo let at lægge på senere, hvis man skulle ombestemme sig, men kør på med et gulvtæppe du. Klart mere behageligt at gå på, når du ikke har gulvvarme.
Dejligt i øvrigt med et så stort vindue i en kælder. Har du ikke overvejet at skifte det andet vindue ud med et større? Eller er jordniveauet højere på den side?

Åsa Lund
Ok
Tæppe kan være lidt upraktisk i et syrum med nåle der sætter sig fast. Til soveværelse er det dog perfekt med tæppe.
Kør på med dit forslag til gulvet

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Ok
Tæppe kan være lidt upraktisk i et syrum med nåle der sidder fast. Til soveværelset er det dog perfekt med tæppe.
Kør på med dit forslag til gulvet
Hun som skal bruge rummet har lidt lignende meninger om tæppe :D Det er mig, der tænker, at tæppe bliver rart.

S Stuff sagde:
Synes, at din plan lyder godt. Eventuelt klinker er jo nemt at lægge på senere, hvis man skulle ombestemme sig, men gå videre med tæppe du. Klart mere behageligt at gå på når du ikke har gulvvarme.
Dejligt for øvrigt med et så stort vindue i en kælder. Har du ikke overvejet at skifte det andet vindue til et større? Eller er der højere terræn på den side?
Tak for svar. Det er dejligt og ja, der er højere terræn, hvor det mindre vindue er. Ellers var det en god idé!

Hvordan blev det til sidst med kælderen? Står nu selv over for det samme valg

N Nyatag sagde:
Hvordan blev det til sidst med kælderen? Står nu selv over for samme valg
Hej!

Jeg gjorde præcis som jeg beskrev i mit forslag.
Gulv: EPS-cement ca. 7 cm, derefter ca. 3 cm flydespartel. Derefter støvbinding. Har ikke lagt noget andet ovenpå, så det er nu som et glat betongulv. Det bliver koldt, så der ligger et uldtæppe på passende steder.
Vægge: Pudset ud omkring en cm til en glat puds. Har ikke gjort mere, dvs. ingen isolering.
Ventilation: Friskluftsventil installeret ifølge beskrivelsen.

Det er værd at nævne, at rummet er noget koldere, da det ikke har nogen isolering på ydervæggene. Vi synes dog, det er godt, da vi bruger det som soveværelse nu. Perfekt om sommeren! Hvis man vil have det varmere, kan man justere op varmegangen i varmesystemet og derefter stramme med termostaterne i resten af huset. Så kan man få det varmere i kælderen, hvis man vil.

Al støbning af gulv og pudsning af vægge hyrede jeg et firma til. Næste gang vi laver et lignende rum, vil vi prøve at gøre det selv. Håndværkere er som bekendt en dyr historie :)

Bare skriv, hvis du har flere overvejelser.

tgstr tgstr sagde:
Hej!

Jeg gjorde præcis som jeg beskrev i mit forslag.
Gulv: EPS-cement ca. 7 cm derefter ca. 3 cm flydemørtel. Derefter støvbinding. Har ikke lagt noget andet ovenpå, så det er nu som et glat betongulv. Det bliver gulvkoldt, så der ligger nogen uldmåtter på passende steder.
Vægge: Pudset ud nogen cm til en glat puds. Har ikke gjort noget mere dvs. ingen isolering.
Ventilation: Friskluftsventil installeret ifølge beskrivelse.

Det er værd at nævne, at rummet er noget koldere, da det ikke har nogen isolering på ydervæggene. Vi synes dog, det er godt, da vi nu bruger det som soveværelse. Perfekt om sommeren! Hvis man vil have det varmere, kan man justere opvarmningskurven i varmesystemet og derefter stramme med termostaterne i resten af huset. Så kan man få det varmere i kælderen, hvis man vil.

Alt støbning af gulv og pudsning af vægge hyrede jeg et firma til. Næste gang vi laver et lignende rum, vil vi prøve at gøre det selv. Håndværkere er som bekendt en dyr historie :)

Bare skriv, hvis du har flere overvejelser.
Stort tak!!!
Min plan for gulvet er lignende, udjævne og derefter male med diffusionsåben maling, lægge måtter hvor det er nødvendigt for varme.
Det store valg og kval er væggene – en del af mig vil køre med pudsede vægge, men bekymringen er, at det bliver for koldt, da størstedelen af væggen er uisoleret beton (under jorden er det isodrain, men det står kun for de første 60 cm, resten er over jorden), så da tænker man på stålprofiler og nogle plader. Hvordan gik din beslutningsproces, og ville du træffe samme valg i dag? Hvor koldt bliver det med væggene, altså taler vi om 1-2 grader mindre eller 5 grader under resten af huset?

N Nyatag sagde:
Mange tak!!!
Min plan for gulvet er lignende, jævne ud og så male med diffusionsåben, lægge tæpper hvor det er behov for varme
Det store valg og dilemma er væggene - en del af mig vil gå efter pudset, men bekymringen er, at det bliver for koldt, da størstedelen af væggen er uisoleret beton (under jorden er det isodrän, men det står kun for de første 60 cm, resten er over jorden) så så overvejer man stålregler og en plade. Hvordan gik din beslutningsproces og ville du træffe det samme valg i dag? Hvor koldt bliver det med væggene aka taler vi om 1-2 grader mindre eller 5 grader under resten af huset?
Så det er kun 60 cm under jorden? Det var en lav kælder. Jeg har nok det modsatte forhold. Stålregler og en plade med isolering var på tapetet, men da jeg har en yderside, der ikke er drænet længe, er der lidt fugtgennemslag nogle gange. Ville holde det åbent. Sen var jeg på det tidspunkt ret træt af at bygge, så det var nemmere at få nogen andre til at pudse. :) Et alternativ er jo, at du fikser gulvet og lader væggene være åbne over en sæson. Da bemærker du, hvor varmt eller koldt det bliver og kan træffe beslutning derefter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.