R Rickard.lj sagde:
Ett satans jobb , bliver nok godt dette, når reglarne kommer på. Er huset fugtigt i pladen? Hvorfor gør du dette. Bliver der nogen varme eller isolering
Vi drænerede med isolering (pordrän) 2021. Kældermiljøet er siden da meget godt, tørt og fint.

Jeg vil sætte celleplast mellem alle reglar, men ellers intet mere.

At jeg gør dette er, fordi gulvet er for ujævnt (niveau forskelle på 4 cm) til at bruge typ platonmåtte i bunden, som jeg set mange andre gjort. Det jeg efterstræber er et ventileret gulv, hvor intet organisk er i direkte kontakt med beton eller andet som kan lede fugt.

Edit: Pladen er ikke fugtig.

raveper raveper sagde:
Hvorfor ikke bare bruge nivell eller hvad det hedder?
Prisen egentlig. Systemet i øvrigt har jeg ingen indvendinger mod.

• Synes
postkontrollen og 1 anden
  • Laddar…
Efter en del overvejelse blev det til sidst yderligere tre rækker med støbte søjler. Nu sidder de på 50 cm cc i stedet for det dobbelte. Planlægger at sætte reglar på 45x45, så dette føles som en nødvendighed. Nu bliver det at lægge plast på de nye støbte cylinderrør og afslutte for i dag.

• Rummet viser flere rækkers nystøbte søjler på cementgulv med afstandsmærker og værktøj liggende, klar til næste trin i byggeprojektet.
  • Synes
Rickard.lj og 1 anden
  • Laddar…
Kort opdatering.

I dag blev der købt reglar. Det blev 45x70 mm.

Testede princippet med biltemas balkskor og en regel. De støbte små søjler ser ud til at være i niveau. Ser ud til at fungere fint...

Nu skal tre af fire vægge males, og pladen skal rengøres grundigt, før opbygningen af gulvet kan begynde.

• Trævogn med lange planker i et byggemarked, klar til køb.
  • Sort balksko på betonoverflade omgivet af små, runde betonstøtter. Klar til konstruktion med 45x70 mm trærammer.
  • Rum med betonggulv, små runde søjler, en regel i balksko og arbejdslampe til venstre; klargøring til gulvopbygning.
  • Vater på træregel over rund betonpille afslører niveau, med sort plastkile. Mærket ProBuilder er synligt på vateren.
  • Synes
Henningelvis og 6 andre
  • Laddar…
Opdatering

• Rum under renovering med trægulvstammer installeret over betongulv, lysekrone hænger fra loftet.
  • Synes
Rickard.lj og 3 andre
  • Laddar…
Hej alle igen!

Det begynder at trække sig sammen til isolering. Jeg overvejer at lægge stenuld MEN, Nivell og andre bruger stenuld/glasuld med en aluminiumsfilm på den ene side, som skal lægges nedad mod betonen. Det ser ikke ud til, at almindelige byggemarkeder har det på hylden.

Tror I, at jeg vil fortryde det, hvis jeg lægger "almindelig" stenuld?

Isoleringen er i gang. Jeg undervurderede tidsforbruget til at sætte hulbånd nedenunder for at bære op stenulden. Lidt folietape hjælper også som ekstra støtte.

Jeg har også benyttet lejligheden til at trække flexrør nedenunder for fremtidig kabelføring til lyd og medier. Vender tilbage med billede, når isoleringen er på plads. Derefter tænkte jeg at købe spånplader.

• Rum under renovering med synlige trælister på gulvet, flexrør til kabler og en lysekrone hængende fra loftet.
  • Synes
Rickard.lj
  • Laddar…
J_P_K J_P_K sagde:
Hej alle igen!

Det begynder at nærme sig isolering. Jeg overvejer at lægge stenuld MEN, Nivell og andre bruger stenuld/glasuld med en aluminiumsfilm på den ene side, som skal lægges nedad mod betonen. Ser ikke ud til, at almindelige byggemarkeder har det stående på hylderne.

Tror I, at jeg vil fortryde det, hvis jeg lægger "almindelig" stenuld?
Sent svar men... Nivells stenuld er ekstra hård på den ene side for ikke at hænge ned, når den hænger på "bærerne", der placeres ud på reglarna. Tror nok, at selve stenulden er præcis som alle andre, det vigtige er, at den ikke hænger på plattan (specielle hvis du har tvungen ventilation, der skal gå langs med plattan).

H henche sagde:
Sent svar men... Nivells stenull er ekstra hård på den ene side for ikke at hænge ned, når den hænger på "bærerne", som placeres ud på reglarne. Tror nok at selve stenulden er præcis som alle andre, det vigtige er, at den ikke hænger på pladen (specielt hvis du har forceret ventilation, der skal gå langs med pladen).
Tak for svaret. Jeg havde ikke helt sluppet tanken.

Okay det forklarer, hvorfor deres isoleringsbærere er så forholdsvis små, de ville aldrig fungere til almindelig stenuld.

Ingen forceret ventilation i mit tilfælde.

Isolation på plads. Gulvspån på plads.

Gulv er indkøbt, som jeg havde tænkt mig at begynde at lægge om nogle dage.

• Rum med delvist lagt gulv, værktøj og materialer på gulvet, lampe i loftet, åben dør til mørkt rum.
  • Byggeprojekt med gulvisolering og værktøjer på gulvet i et rum med lysekrone og murstensvæg.
  • Isoleringen og gulvspån ses på billedet. Klar til gulvlægning om få dage.
  • Rum med gulvisolering og lofthængt lysekrone, klar til gulvlægning.
  • Et rum med nyisoleret gulv og golvspån, en åben dør, en krystallysekrone og en murstensvæg. Værktøj på gulv.
  • Synes
djanlov
  • Laddar…
Et spørgsmål i sammenhængen. Hvordan ville det have fungeret med sporlagte plader og gulvvarme i den der konstruktion? Opvarmer man stadig betonen for meget med risici, der er forbundet? Mange hævder jo, at man også får energitab med gulvvarme og dårlig isolation nedadtil. Men passer det virkelig? Tabene burde jo være der, selvom man opvarmer med radiatorer? Eller?

O Olf Oggler sagde:
Et spørgsmål i denne sammenhæng. Hvordan ville det have fungeret med sporplader og gulvvarme i den der konstruktion? Opvarmer man stadig betonen for meget med risici, som er tilknyttede? Mange hævder jo, at man også får energitab med gulvvarme og dårlig isolation nedad. Men passer det virkelig? Tabene burde jo findes der, selvom man opvarmer med radiatorer? Eller?
Ikke noget jeg kan svare på men jeg forstår, hvad du mener. Når det ikke ligger tæt mod pladen, så bør det i alle fald gøre noget, men måske på marginalen. Nogen der ved og læser, må gerne svare.

Med gulvvarme er der altid risiko for, at varmen går nedad i denne type konstruktion, men hvad gør det, når fødderne er varme og gode, vil man minimere, at man opvarmer pladen, så findes andre løsninger med anden type isolering på pladen med denne type af opklodsning.

Her kommer billeder af den nuværende situation. Gulvet er på plads. Mangler gulvsokler og akustikpaneler. Uploader også et billede, der viser, hvordan vi har tænkt med placering af TV i rummet. Dette for at forstå kabelgennemføringerne i gulvet.

• Et rum med nylagt trægulv, to smalle vinduer, en enkelt lysekrone, en radiator og ufærdige vægge, der viser kabelgennemføringer.
  • Rum med nylagt trægulv, lysekrone og hvid murstensvæg. Trædør og sorte vægge til venstre, samt pejs i højre side.
  • Nytlagt trægulv med manglende sokler langs en mørk væg, to kabelgennemføringer synlige. Ventilator synlig i baggrunden.
  • Gulvplanker på plads med kabelgennemføring og akustikpaneler i træfinish.
  • Rum med nyt lagt trægulv, sort væg med manglende paneler, træplade op ad væggen, synlige kabelkanaler, radiator under vindue.
  • 3D-design af rum i SketchUp med trægulv, akustikpaneler, en TV-plads og plan for kabelgennemføringer. En person og hund vises som illustration.
  • Synes
postkontrollen og 4 andre
  • Laddar…
Flot 👍

• Synes
J_P_K
  • Laddar…
J_P_K J_P_K sagde:
Her kommer billeder på nuværende situation. Gulvet er på plads. Mangler gulvsokler og akustikpaneler. Lader også op billede, der viser, hvordan vi har tænkt med placering af TV i rummet. Dette for at forstå kabelgennemføringerne i gulvet.
Flot, det blev godt til sidst 😀

• Synes
J_P_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.