10,764 læst ·
32 svar
11k læst
32 svar
Renovering Pejserum fra 76
Hej!
Det er blevet tid til at tage fat på gildestuen i vores hus fra 1976, som skal blive vores tv-stue. Ca. 20 kvm.
Jeg har fjernet en ventileret væg med fyrpanel og arbejder nu på gulvet. Det ser ud til at være træregler og isolering direkte mod uisoleret betonplade, det gamle sædvanlige.
Drænering med isodrän rundt om hele huset blev lavet i 2021, hvilket gjorde en stor forskel. Kælderlugten forsvandt, og i forbindelse med at plastgulv og andre gamle overflader er blevet fjernet, er det blevet rigtig godt klima dernede.
Men ... gildestuen tænker jeg over. Hvad skal jeg gøre ved gulvet? Nivell-system føles for dyrt baseret på, hvad jeg har læst, at andre har betalt.
Jeg tænkte, at jeg ville opdatere med forudsætningerne, når jeg har fået gulvet op og fjernet isoleringen. En tanke jeg havde var at lægge syldpap under mdf-klods og så regl ovenpå. Eventuelt plastkile også mellem regl og mdf-klods, hvis det skulle være nødvendigt pga. højst sandsynligt ujævn plade. Eller bare støbe hele skidtet, men det føles også dyrt.
Er der nogen, der har tips og idéer?
Det er blevet tid til at tage fat på gildestuen i vores hus fra 1976, som skal blive vores tv-stue. Ca. 20 kvm.
Jeg har fjernet en ventileret væg med fyrpanel og arbejder nu på gulvet. Det ser ud til at være træregler og isolering direkte mod uisoleret betonplade, det gamle sædvanlige.
Drænering med isodrän rundt om hele huset blev lavet i 2021, hvilket gjorde en stor forskel. Kælderlugten forsvandt, og i forbindelse med at plastgulv og andre gamle overflader er blevet fjernet, er det blevet rigtig godt klima dernede.
Men ... gildestuen tænker jeg over. Hvad skal jeg gøre ved gulvet? Nivell-system føles for dyrt baseret på, hvad jeg har læst, at andre har betalt.
Jeg tænkte, at jeg ville opdatere med forudsætningerne, når jeg har fået gulvet op og fjernet isoleringen. En tanke jeg havde var at lægge syldpap under mdf-klods og så regl ovenpå. Eventuelt plastkile også mellem regl og mdf-klods, hvis det skulle være nødvendigt pga. højst sandsynligt ujævn plade. Eller bare støbe hele skidtet, men det føles også dyrt.
Er der nogen, der har tips og idéer?
Er der noget problem i dag?
Jeg har et 70'er hus med plade på jord, kælderstue med stående panel og spånplade på gulvet. Har aldrig haft nogen lugt eller fugt, så jeg lagde skum og laminatgulv. Før lå der tæppe på spånpladen. Vægge og loft blev sprøjtmalet. Ydervægge isoleret med 200mm drænskive.
Jeg har et 70'er hus med plade på jord, kælderstue med stående panel og spånplade på gulvet. Har aldrig haft nogen lugt eller fugt, så jeg lagde skum og laminatgulv. Før lå der tæppe på spånpladen. Vægge og loft blev sprøjtmalet. Ydervægge isoleret med 200mm drænskive.
Opdatering!
Jeg har kigget under isoleringen nu. Reglar indstøbt i betonpladen. Hvad siger I, som har ekspertisen? Noget i mig siger, at disse skal fjernes. Svært at sige, om de er imprægnerede eller ej. Jeg har ikke foretaget en fugtmåling. Kunne ikke lugte noget gennem masken, da jeg arbejdede, vil tjekke lugten i rummet i morgen, når glasfiberstøvet har lagt sig.
Jeg har kigget under isoleringen nu. Reglar indstøbt i betonpladen. Hvad siger I, som har ekspertisen? Noget i mig siger, at disse skal fjernes. Svært at sige, om de er imprægnerede eller ej. Jeg har ikke foretaget en fugtmåling. Kunne ikke lugte noget gennem masken, da jeg arbejdede, vil tjekke lugten i rummet i morgen, når glasfiberstøvet har lagt sig.
På billederne ser betongulvet og de indstøbte reglar meget tørre ud. Skaff eller lej en fugtmåler og tjek fugtniveauet i reglarne. Sæt næsen mod reglarne og lugt. Det eneste korrekte svar er, at du skal fjerne de indstøbte reglar. I betragtning af den fine tilstand ville jeg nok lade det være, som det er. Det er let at kommentere nogle billeder uden at se og føle rummet live.J_P_K sagde:
Update!
Jeg har taget et kig under isoleringen nu. Reglar indstøbt i betonpladen. Hvad siger I, som har viden? Noget i mig siger, at disse skal fjernes. Svært at sige, om de er imprægnerede eller ej. Jeg har ikke foretaget nogen fugtmåling. Kunne ikke lugte noget gennem masken, da jeg arbejdede, skal lugte i rummet i morgen, når glasfiberen har lagt sig.
Fjern de indstøbte reglar. Læg derefter flydespartel over hele gulvet. Anbefaler så Icopal Fonda special, hvor du fastgør den til betongulvet med butyltape langs væggene og evt. samlinger med aldringsbestandig tape. Derefter lægger du trinlydsdæmper og derefter et trægulv, ikke et laminatgulv som bliver koldt. Et andet alternativ er, at du ikke fastgør Icopal fonda med butyltape men lader det være lidt åbent langs væggene med ventilerede fodpaneler, så eventuel fugt kommer op, som du derefter kan få ud via ventilationen. Interessant at følge arbejdet og hvordan du gør.J_P_K sagde:
Opdatering!
Jeg har taget et kig under isoleringen nu. Reglar indstøbt i betonpladen. Hvad siger I, der har ekspertisen? Noget i mig siger, at disse skal fjernes. Svært at sige om de er imprægnerede eller ej. Jeg har ikke foretaget nogen fugtmåling. Kunne ikke lugte noget gennem masken, mens jeg arbejdede, skal lugte i rummet i morgen, når glasfibersstøvet har lagt sig.
I mit hus, der blev bygget i 76, har jeg 7 cm frigolit, der ligger direkte på uisoleret beton i kælderen uden nogen plastikfolie mod betonen. Flydende 22 mm gulvspånplade med luftspalte rundt om og ventileret gulvliste plastmadras har fungeret godt hele tiden.
Tak for alle svar og tips. Interessant at høre forslag til forskellige løsninger. Jeg tager dem til mig i min overvejelse.
Billede af fugtmåling i indstøbt regel (højeste værdi jeg målte).
Kan mærke en duft i kælderstuen nu, når størstedelen af betonpladen og reglarne er eksponeret. Dårlig erfaring med muglugt, men det lugter lidt svagt af jordkælder(?).
Kan mærke en duft i kælderstuen nu, når størstedelen af betonpladen og reglarne er eksponeret. Dårlig erfaring med muglugt, men det lugter lidt svagt af jordkælder(?).
Selvom det er træls, så er det rette at fjerne reglarne… En smart løsning a la Nivell er at bruge karmeskruer på almindelige reglar - så jeg en på forummet, der havde gjort det. Smart alligevel!J_P_K sagde:
Tak for alle svar og tips. Interessant at høre forslag til forskellige løsninger. Jeg tager dem til mig i min overvejelse.
Kan mærke en lugt i kælderstuen nu hvor størstedelen af betongulvet og reglarne er eksponeret. Har dårlig erfaring med muglugt, men det lugter en smule svagt af jordkælder(?).
Hej igen. Vækker liv i tråden igen.
Projektet i gillestugan er i gang igen.
De indstøbte reglar blev fjernet, og rillerne er blevet fyldt igen.
Tænkte at regla op gulvet igen og lave en lignende ventileret løsning som tidligere.
Min tanke er at regla op standard cc 60 med kortere reglar (langs de to længere vægge og i midten?) for stabilitetens skyld. Isolering mellem reglarne, typ cellplast. Balksko eller vinkeljern mellem væg og reglarens ender for at holde alt på plads. Terrassfødder (typ https://www.jemfix.se/terrassfot-35-70-mm-heco/5101/9055638/) som skrues fast i betonen og så i reglarne, en meter imellem.
Dimension på reglar tænker jeg 45x95 mm.
Måske lidt uklart beskrevet, men jeg tager gerne imod inputs fra jer om, hvad I tror om oplægget. Forstår gerne nærmere, hvis der er uklarheder i det, jeg har skrevet.
Projektet i gillestugan er i gang igen.
De indstøbte reglar blev fjernet, og rillerne er blevet fyldt igen.
Tænkte at regla op gulvet igen og lave en lignende ventileret løsning som tidligere.
Min tanke er at regla op standard cc 60 med kortere reglar (langs de to længere vægge og i midten?) for stabilitetens skyld. Isolering mellem reglarne, typ cellplast. Balksko eller vinkeljern mellem væg og reglarens ender for at holde alt på plads. Terrassfødder (typ https://www.jemfix.se/terrassfot-35-70-mm-heco/5101/9055638/) som skrues fast i betonen og så i reglarne, en meter imellem.
Dimension på reglar tænker jeg 45x95 mm.
Måske lidt uklart beskrevet, men jeg tager gerne imod inputs fra jer om, hvad I tror om oplægget. Forstår gerne nærmere, hvis der er uklarheder i det, jeg har skrevet.
Tilføjer to simple skitser. Måske giver det noget. Det ene billede er en slags minimum konstruktionsmæssigt og det andet er forstærket, taget højde for møblering langs væggene, bogreoler osv.
Brunt: Træregler/kortlinger
Gråt: Nu udfyldt men tidligere indstøbte træregler i gulvet
Sort: Terrassefødder
Brunt: Træregler/kortlinger
Gråt: Nu udfyldt men tidligere indstøbte træregler i gulvet
Sort: Terrassefødder
Opdatering.
Jeg besluttede mig for at støbe søjler ved hver støtte i beton. Derefter placere en gummibalksko ovenpå, som reglerne kan hvile i. Det var lidt arbejde at få alt i vatter og den rette niveau, men forhåbentlig var det besværet værd. En laser er jo uvurderlig, når man laver sådan noget.
I øjeblikket er alle små søjler støbt og er i gang med at hærde, mens jeg med jævne mellemrum fugter dem lidt.
Jeg besluttede mig for at støbe søjler ved hver støtte i beton. Derefter placere en gummibalksko ovenpå, som reglerne kan hvile i. Det var lidt arbejde at få alt i vatter og den rette niveau, men forhåbentlig var det besværet værd. En laser er jo uvurderlig, når man laver sådan noget.
I øjeblikket er alle små søjler støbt og er i gang med at hærde, mens jeg med jævne mellemrum fugter dem lidt.
Renovatør
· Värmland
· 1 175 indlæg
Et satans arbejde, det bliver nok godt, når reglarne kommer på. Er huset fugtigt i pladen? Hvorfor gør du dette. Bliver der nogen varme eller isolering?