Kan det findes nogen, der har et tip til, hvordan jeg skal gå til værks? Skal renovere et kælderrum, der blev udsat for oversvømmelse i slutningen af maj 21. (Ca. 2 cm vand på gulvet i ca. 2 timer) Kælderen har stået med affugter i længere tid, vurderer det som tørt nu. Ydervægge i blåbeton (Ytonghus fra 1962) Yderside nyligt drænet med Pordränplader 2 lag Inderside ca. 5 cm tykke vasskiver (ser ud som slammade med beton) 1 cm puds Udenpå dette 5 mm renoveringsgips (limet) Nu til spørgsmålet: Jeg har boret et antal huller ind til betonvæggen og skåret et område 50x50 for at Kontrollere for mug/fugt Kan se, at der er lidt sorte prikker på vassen og kan mærke en svag lugt af "kælder" i hullerne (I øvrigt meget lidt/ingen lugt i kælderrummet) Ved kontrol med fugtmåler Trotec T660 har jeg en værdi Højt oppe på væggen af 10,8 (udenpå gipsen) og nede ved gulvet ca. 120 (på indersiden af ydermuren), hvilket skulle svare til 4-6,5% i fugtindhold, hvis jeg har tolket tabellen i manualen korrekt.? Skal jeg rive vassen ned og bygge væggen op på nyt, eller lade den være? Ved nedrivning hvad erstatter man vasspladerne med? "Indervæggene" har blot letbeton/puds med 5 mm renoveringsgips (ca. 35-60 på fugtmåleren) Der er ingen synlig påvirkning af fugt på væggene. (På gulvet ligger klinker, 60-70 på måleren) Mvh//Sven
spørgsmål vedrørende fugtmåler T660.M Massey53 sagde:Kan der være nogen, der har et tip til, hvordan jeg skal gå til værks?
Skal renovere et kælderrum, der blev udsat for oversvømmelse i slutningen af maj 21. (Ca. 2 cm vand på gulvet i ca. 2 timer)
Kælderen har stået med affugter i længere tid, vurderer det som tørt nu.
Ydervægge i blåbeton (Ytonghus fra 1962).
Udenfor nylig drænet med Pordränplader 2 lag.
Indvendigt ca. 5 cm tykke rørvægsplader (ser ud som pudsede med beton) 1 cm puds.
Udenpå dette 5 mm renoveringsgips (limet).
Nu til spørgsmålet:
Jeg har boret en række huller ind til betonvæggen og savet et parti op 50x50 for at
Tjekke for skimmel/fugt.
Kan se, at der er lidt sorte prikker på vassen og kan fornemme en svag duft af ”kælder” i hullerne (i øvrigt meget lidt/ingen lugt i kælderområder).
Ved kontrol med fugtmåler Trotec T660 har jeg en værdi høj oppe på væggen af 10,8 (udenpå gipsen) og nede ved gulvet ca. 120 (på indersiden af ydermuren), hvilket ville svare til 4-6,5% i fugtighed, hvis jeg har tolket tabellen i manualen korrekt.?
Skal jeg rive vassen ned og bygge væggen op igen, eller lade den være?
Hvis jeg river ned, hvad erstatter man vasspladerne med?
”Indervæggene” har kun letbeton/puds med 5 mm renoveringsgips (ca. 35-60 på fugtmåleren).
Der er ingen synlig påvirkning af fugt på væggene.
(På gulvet ligger der klinker, 60-70 på måleren)
Mvh//Sven
Hvor fandt du tabellen? Jeg vil gerne vide, hvor meget dette er i %
Har fået disse værdier, og fugtteknikeren siger, at det er tørt. Synes det er lidt for højt…
Klik her for at svare