Købte for nylig et 50'er hus 1 1/2 plans, og fra soveværelset er der en balkon, som ligger oven på stuen, altså ikke en balkon, der går udenfor facaden. Denne er i stor behov for renovering, da klinkerne og fugerne revner, og jeg vil ikke have fugtskader på taget i stuen... Er novice på området, men føler at vi selv burde klare dette!

Vi vil ikke lægge nye klinker, men vil gerne lægge en eller anden form for beton, hvor man om sommeren kan lægge et tralldæk... Ved ikke hvor jeg skal starte?? Hvordan fugtspærrer man gulvet og hvilken slags beton skal man bruge?

Taknemmelig for alle synspunkter :)

Hej Petter.

Balkonen du beskriver lyder som den, vi har på vores hus, hyggelig men desværre en ret risikabel konstruktion.

Først synes jeg, at du skal finde ud af, hvorfor dine klinker og fuger revner. Du bør kontrollere, om balkongulvet under klinkerne er en støbt etageadskillelse, eller en trækonstruktion. Måske kan du løfte nogle revnede klinker op og se, hvordan det ser ud nedenunder? Eventuelt bør du få nogen til at lave en fugtmåling i bjælkelaget og kontrollere, at det er ok.

Næste spørgsmål er, hvad det er for en tætning, der ligger i dag. Er det i orden?

Hvis du er heldig, er det kun nogen, der har sjusket ved klinkelægningen ovenpå en god tætning på beton. Så kan du lægge fliser i sand direkte oven på tætningen (hvis taget er isoleret nedefra) og formentlig også støbe beton. Tænk bare på ikke at risikere afløbet.

Hvis du er uheldig, er dit bjælkelag lavet af træ, med en dårlig tætning. Så har vandet, som har trængt ind, gjort, at trækonstruktionen er ældet og blevet blød, hvilket medfører, at klinker og fuger slipper, når taget svajer. I dette tilfælde bliver det et ret stort arbejde at rive det gamle og erstatte det med nyt.

Ny tætning laver du passende med tagpap, ikke almindelig tagpap eller endnu værre et billigt mærke, men solide materialer beregnet til flade tage. Mit forslag er nok, at du tjekker med en dygtig taglægger.

Flade tage er som sagt en risikabel konstruktion, så man vil gerne have det gjort ordentligt.

/ Fredrik

Takker for det Tornhill.. Har I selv renoveret jeres altan? I så fald, har du tips, ideer fra jeres renovering? Ville jo gerne have ren beton som underlag og så kunne man lægge tagpap som tætningslag og støbe direkte ovenpå?

Hej igen.

Vi har renoveret vores. Da vi købte huset, bestod den af et træbjælkelag med løst lagt (fastgjort med mursten) pladetag, som havde fald ind mod midten 8)
Da jeg rev indendørstaket ned, fandt jeg cirka 400 liter vand, der stod i tætningslaget...

Vi har støbt et nyt bjælkelag (det er et teglhus) og derefter har vi lagt asfalt og tagpap på det. Ovenpå pappen ligger isolering, og ovenpå det grus og fliser.

Hvordan ser jeres konstruktion ud? Er det træ- eller betonbjælkelag? Underliggende eller ovenpåliggende isolering? Træ- eller stenhuse?

Jeg er lidt skeptisk over for at støbe ovenpå et paplag af to grunde. For det første er jeg bekymret for, hvordan vedhæftningen til pappen bliver, man vil jo ikke have, at det skal løsne sig, og for det andet vil det blive MEGET svært at finde og reparere eventuelle fremtidige skader i tætningslaget. Vil du have selve betonoverfladen synlig af æstetiske grunde? Jeg tror, at de fleste gamle huse med betonbalkoner har en asfalteret eller metalbelagt overflade.

/ Fredrik

• Synes
EmilÖrn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.