Jeg købte et gammelt hus bygget i 1968, 125 kvm. Huset har en murstensfacade, som vises på billederne, og et tag med en lille hældning. Jeg forventer 6 grader. 1.jpg Først fjernede jeg det ydre lag fra indervæggen og kontrollerede taget og væggene, og der var ingen problemer, lugt, skimmel eller fugt. 2.jpg Gennem min læsning af huspapirerne fandt jeg ud af, at ydervæggene er isoleret med mineraluld, men jeg ved ikke præcis isoleringens tykkelse, men jeg forventer, at den er 15 centimeter, da den samlede vægtykkelse er 29 centimeter, som det står skrevet i huspapirerne. 3.jpg

Jeg tjekkede det, og det ligner karton, det er sort i farven, og umiddelbart efter det er der mineraluld, naturligvis er det for væggene, og der er ingen dampspærring. 4.jpg Hvad angår taget, er der den samme pap og ingen dampspærring, men ovenfor er det isolering af træflis med en tykkelse på cirka 30 cm, men desværre er det resterende rum til den ydre overflade smalt, og jeg kan ikke sprøjte isolering på det, og jeg vil gerne installere et ventilationssystem "FTX". 5.jpg Så jeg vil gerne gøre er at tilføje ekstra isolering i huset, og jeg har følgende muligheder: For taget: 1. Fjern alle flisene og fjern naturligvis den indre tavle fra det akkumulerede træ og læg en ny isolering af glasuld med en tykkelse på 420 milliliter. 2. Bevar den gamle isolering, men mere indsats for at installere ventilationssystemet og tilføje isolering under loftet med en tykkelse på 45 mm med en dampstop. For væggene: 1. Fjern det resterende trælæg og læg yderligere 45 mm tyk isolering og en dampspærre a. Tilføj isolering med en tykkelse på 45 mm over det eksisterende trælæg med en dampspærre, men jeg ved ikke, om jeg kan sætte dampspærren direkte på træet eller over det nye isoleringslag, fordi jeg vil lave nye elektriske installationer, så hvis dampspærren placeres efter det nye isoleringslag, vil der være mange huller på grund af elektriske installationer, hængende TV osv.

Hvad er det bedste valg for mig, undskyld at jeg har gået for længe.

Senest redigeret:
Mats-S
En vigtig ting angående dampspærren (plast) som du har brug for, for at FTX kan fungere 100%

Det er EKSTREMT vigtigt, at plasten placeres korrekt. Sætter du den på den forkerte side, risikerer du at lukke fugt inde, hvilket kan ødelægge dit hus med fugt og skimmel.
Generelt skal dampspærren af plast sidde tættest på indervæggene, du skal altså IKKE plastre direkte på din bræddevæg, men isolere først, derefter sætter du dampspærren og så ny indervæg.
Dette sagt forudsat at væggen udenfor kan ånde, jeg har jo ikke styr på, hvordan det ser ud hos dig ...

Plast i ældre huse er altid risikabelt, som du skriver, er der ingen plast der nu, kun vindtæt papir der kan ånde. Spørgsmålet er, om du virkelig behøver plastre ... med det ekstra lag du laver med ny isolering og en ny indervæg, er det måske godt nok?
Jeg er ingen ekspert på, hvad en FTX kræver, men det kan være værd at undersøge seriøst, det bedste for dit hus' velvære er at undgå plast i væggene, da undgår du garanteret skimmelproblemer :thinking:

Ingen plastik på vægge eller loft. Du behøver ikke ekstraisolere på loftet eller mod indvendigt loft, vælg isolerede ventilationsrør i stedet.

Tak for præciseringen
Nå, jeg vil bruge isolerede rør til ventilation, og jeg vil ikke sætte en dampspærre i loftet eller væggen
Jeg forsøgte at finde ud af tykkelsen af den eksisterende vægisolering, og om der er en ventilationsspalte eller ej, men desværre kunne jeg ikke gøre det.
Men jeg vil tilføje yderligere isolering på væggen og loftet på 45 milliliter, da jeg føler, at det er noget koldt, og den nuværende isolering forventer jeg ikke vil opfylde formålet fuldt ud, da vi vil bruge en varmepumpe som hovedvarmekilde med varmedistributionssystem tilsluttet til FTX-ventilationssystemet også. Vi vil også tilføje et nyt elnet i huset, så hvad er forslagene?

6.jpg
7.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.