Jeg har fået en lade "med i købet"😬 Tænkte at forsøge med punktreparation og har et spørgsmål. Billederne viser en tværbjælke, der er løsnet fra sit beslag i vægstolpen. Den støbte grundsten i jorden har vippet stolpen udad. Bør jeg forsøge at tvinge vægstolpen tilbage, så bjælken kan komme tilbage i beslaget? Det virker svært. Eller er det bedre at sætte en midlertidig støtte i enden af tværbjælken?

• Loftet i en gammel lade med en tværbjælke, der er løsnet fra vægstolpen. Træbjælker krydser under et skråt tag.
  • En løsnet tværbjælke fra en vægstolpe i en lade. Et bræt og en træstub ses, dækket af sne. En handske hviler på stubben.
Hm. Jeg havde nok tænkt som så, at bevisligt står jo laden også uden den dér tværbjælke, så det er intet som akut behøver udbedres. Dette åbner op for at lade det tage tid og gøre det ordentligt i stedet. Det bør ikke behøve koste alt for meget.

Det ser ud som at tjalskjutning har været i spil, trykt op og ud soklen/stenen.

1. Stram remmene på begge sider med nogle solide spændebånd. Der findes en ting der ser ud som et dobbelt spændebånd med en lang spak i stedet for det almindelige håndtag, jeg bliver lidt knap på at jeg ikke kommer på hvad det hedder. For virkelig at gøre det godt tager du nogle ordentlige huller i panelen, træder spændebåndet på ydersiden og slår rundt remmen og så ind igen tilbage til spændestykket. Ved ikke om rem er det rette begreb i en stolpelade, men jeg mener den øverste bjælke som tagspærrene hviler på.

2. Løft med donkrafte på passende steder, det er nok bare stolpen hænger frit og ikke hviler på stenen længere.

3. Grav stenen væk, grav ned til frostfrit dybde, læg bæreunderlag/makadam i bunden, støb en ny sokkel. Sørg for at den er pyramideformet med den tykke ende nedad. Fyld op rundt. For ekstra stabilitet støb et solidt jern med hul, så du kan fastgøre stolpen med gennemgående bolt.

4. Træk stolpens bund ind, sæt den lige og fint igen.

5. Fjern gammel søm og skidt på tværbjælken, fastgør den ordentligt med solide beslag af passende type. Hvis laden vil bevæge sig meget kan det være passende at gå op i dimension og bruge franske træsøm i forboret huller i stedet for almindelige ankersøm.

Det kan blive at du får bytte plads på trin 1 og 2, svært at vide uden at se helheden. OBS! Når du strammer de over bjælkerne skal det være bånd eller kæder, IKKE wire!

• Synes
Rullsten og 2 andre
  • Laddar…
Næste gode spørgsmål, hvordan ser væggen ud fra ydersiden. Er der en bule udad på den. Hvis det er tilfældet, er taget sandsynligvis også sunket. Havde det samme med laden, hvor tagstolene knækkede pga. at skråstiverne var fjernet på loftet. Bule på begge langsider. Tog 2 stk. 25 mm stolpewire og 16 mm vantskrue som blev forankret på ydersiden med en 25 X125 planke på tværs på ydersiden og trak sammen 40 mm og skal trækkes lidt mere til sommer. Men det vil aldrig være som det oprindelige. Så spænd op med wire og forsøg ikke at få bjælken tilbage til sin oprindelige position.

• Synes
Rullsten
  • Laddar…
Jeg skulle tro, at det er taget, der har presset ud væggen (hammarbandet), så at tværbjælken slap. Når du har trukket vægbandene sammen igen med spændebånd, kan det betale sig at forstærke fastgørelsen af tværbjælken med noget specialsvejset jernbeslag og måske indsætte et par spændbånd eller tværbjælker mere på forskellige steder.

I øvrigt er jeg enig med torparavgrund.

• Synes
Rullsten og 2 andre
  • Laddar…
Tak for gode tips, som nu skal overvejes. Bare så jeg forstår termen hammarbandet. Det er altså den øvre vandrette bjælke, som tagfoden hviler på? Og som tværbjælken er løsnet fra. Og ja, der ligger et tryk på taget fra svigtende tagspær. Endnu en detalje i dette projekt🙃

R Rullsten sagde:
Tak for gode tips, som nu skal overvejes. Bare så jeg forstår termen hammarbandet. Det er altså den øverste vandrette bjælke, som tagfoden hviler på?
Korrekt.

• Synes
Rullsten
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund sagde:
Hm. Jeg havde nok tænkt som så, at bevisligen står jo laden også uden den der tværbjælke, så det er ikke noget der akut skal udbedres. Dette åbner op for at lade det tage tid og gøre det ordentligt i stedet. Det bør ikke behøve at koste alt for meget.

Det ser ud som om tjälskjutning har været i gang, trykket op og ud soklen/stenen.

1. Spænd hammerbåndene på begge sider med nogle solide spændebånd. Der findes en ting der ligner et dobbelt spændebånd med en lang arm i stedet for det almindelige håndtag, jeg bliver småtosset over at jeg ikke kan komme i tanke om hvad det hedder. For at virkelig gøre det godt tager du op et par ordentlige huller i panelen, trækker spændebåndet ud på ydersiden og slår rundt om hammerbåndet og så ind igen tilbage til spændeblokket. Ved ikke om hammerbånd er det rigtige begreb i en stolpelade, men jeg mener den øverste bjælke som spærerne hviler på.

2. Løft med donkrafte på passende steder, det er nok blot stolpen hænger frit og ikke hviler på stenen længere.

3. Grav stenen bort, grav ned til frostsikkert dybde, læg bærende lag/makadam i bunden, støb en ny sokkel. Sørg for at den er pyramideformet med den tykke ende nedad. Fyld igen rundt. For ekstra stabilitet støb et solidt jern med hul så du kan fæste stolpen med gennemgående bolt.

4. Træk ind stolpens bund, sæt den lige og fint igen.

5. Fjern den gamle søm og skidt på tværbjælken, fæstn den ordentligt med solide beslag af passende type. Hvis laden ønsker at bevæge sig meget kan det være passende at gå op i dimension og anvende franske træskruer i forborede huller i stedet for almindelige ankerskruer.

Det kan være du er nødt til at bytte plads på trin 1 og 2, svært at vide uden at se helheden. OBS! Når du spænder de øverste bjælker sammen skal det være bånd eller kæder, IKKE wire!
Hej igen! Findes der et billede af det der redskab med dobbelte spændebånd og arm? Er det en slags hejs?

AXS
Dragblock kan du søge på.

Lader er ofte ganske solidt bygget, de kan klare meget, før de styrter sammen. Hvis du er okay med, at det er lidt skævt, ville jeg ikke trække for meget i alle dele, men kun sammensætte det, der er gået fra hinanden, måske trække det sammen halvvejs.

• Synes
Rullsten
  • Laddar…
På fotoet med bjælken ser det ud til at være nærmere 35 cm med udhug, der har givet sig. Pas på, så du ikke trækker for meget sammen. Det kan give sig på andre dele, og hvis uheldet er ude, kan bjælkelag/tag falde ned, når bæreevnen ændres. Ingen leg at støtte op om en lade, der er visse risici ved det. I betragtning af det store gab, så må der være en kraftig bule udad på væggen. Så vær forsigtig, når du er inde i laden.

• Synes
Rullsten og 1 anden
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
På billedet med bjælken, det ser ud til at være nærmere 35 cm med udhug, der har givet sig. Pas på, så du ikke trækker for meget sammen. Det kan påvirke andre dele, og hvis uheldet er ude, kan bjælkelag/tag falde ned, når bæreevnen ændres. Det er ikke en leg at understøtte en lade, der er visse risici ved det. Med tanke på det store gab, må der være en betydelig bug udad på væggen. Så vær forsigtig, når du er inde i laden.
Kloke ord! Spekulerer på en ting til. Når du trækker en stolpestagline sammen, er det så med trækblok?

R Rullsten sagde:
Kloke ord! Undrer en ting til. Når du trækker en stolpestagline sammen, er det da med trækblok?
Svar nej intet blok. Det var ikke så meget, der skulle trækkes sammen ca. 20 cm og 16 mm vant klarer ca. 35 cm fuldt udskruet. Så en stagline 25 mm2 som fæstedes direkte igennem væggen og en planke på ydersiden. Der blev det en firkantet skive og møtrik på en 16 mm gevindstang. I enden mod vanten på gevindstangen blev der sat en øje med 16 mm i og koblet til vanten. Linen blev både sat ind på vanten og ligeledes på den anden ende.

Sådan ser det ud i laden, men så har jeg et loft.

• Træloft i en lade med synlige træbjælker og metaltråde.
  • Rød lade med grønne døre og vinduer, en nedløbsrørkæde samt en opsat ræv på væggen, omgivet af græs og blomster.
  • Synes
Fartland og 2 andre
  • Laddar…
@AXS DRAGBLOCK! SÅ hedder det! Tak, jeg var ved at blive vanvittig!

• Elsker
  • Synes
Rullsten og 1 anden
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Svar nej inget block. Det var ikke så meget, der skulle trækkes sammen ca 20 cm og 16 mm vant klarer ca 35 cm fuldt udskruet. Så en staglina 25 mm2 som fastgøres direkte gennem væggen og en planke på ydersiden. Der blev det en firkantet skive og møtrik på en 16 mm gevindstang. I enden mod vantet på gevindstangen blev der sat en øje med 16 mm i og koblet til vantet. Linen blev bænslades ind på vantet og ligeså i den anden ende.
Tak for billeder. Flot!

Jeg benytter lejligheden til at spørge om tagspærene, som selvfølgelig påvirker situationen. Billedet viser tre spær, der har givet sig under tagets vægt, og som er over den nævnte tværbjælke. Min tanke er at understøtte med to stempler og en grov planke mellem stempelhovederne. Bør man også fastgøre beslag på siden af de knækkede spær? Hvor længe kan en lade holde i denne tilstand?

• Tre beskadigede takstolar i en lade ses, hvoraf nogle har sat sig på grund af tagets vægt. Træet ser slidt og skrøbeligt ud.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.