Jeg er i gang med at rive ud for at bygge et nyt køkken. Indervæggene i huset er kloasongvæg, dvs træpanel klædt med mørtel og tagrør. Mørtelen er dårlig, og noget skal gøres, inden jeg sætter skabene op.

Er der nogen, der har erfaring med at renovere en kloasongvæg? Er det bedste at rive pudset af og sætte gips på træpanelet. Formentlig et tungt og støvet arbejde.

Eller skal man lægge gips direkte på pudset, nemmere men det bliver en tyk væg og solide skruer er nødvendige for at gå igennem både gips og puds for at komme ind i panelet, når jeg sætter overskabene op.

Jeg vil også gerne skjule elinstallationerne, kan man fræse spor i en kloasongvæg? Pudset er ca. 2,5 cm tykt.

Idéer og tanker nogen???

/Johan
 
I
Bedst at rive al puds og røreværk ned. Det bliver alligevel bare skidt af det, hvis du begynder at røre ved det, enten du prøver at fræse spor til skjult elinstallation i det eller sømmer gips udenpå. Selv et kraftigt hammerslag i trævæggen kan få pudset til at falde på gulvet.

Støvet? Ja, selvfølgelig. Mundbind og beskyttelsesbriller, samt handsker, anbefales til den, der skal rive. Afgræns med plastfolie mod de rum, der ikke skal støves til. Lej en affaldscontainer og læs ud gennem nærmeste vindue. Bare fjern rammerne først :rolleyes:
___________________
Byggaren
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.