3,230 læst ·
7 svar
3k læst
7 svar
Renovere kælder - hvordan skal vi gøre med væggene?
Vi har nylig købt et hus, hvor vi har brug for at renovere kælderen. Den er indrettet, og i dag har de gulv, hvor de har opbygget med træ og lagt plader + væg-til-væg-tæppe. Væggene har de også opbygget med træ direkte mod væggen, der er plastik og isoleret med glasfiberuld.
Gulvet skal vi rive ud og lægge klinker, så det har vi styr på. Væggene troede vi, at vi ikke skulle behøve gøre noget ved, men det føles virkelig ikke godt med træ direkte mod væggen + plastik.
De har ikke haft noget direkte problem med fugt. Det har set tørt ud, bortset fra at man kan ane lidt fugt nogle steder. Det føles alligevel helt okay efter 50 år. Det lugter dog typisk af kælder.
Spørgsmålet er, om vi kan rive væggene ned, bare male med fx silikatfarve og lade det være, som det er, eller om det vil blive meget koldt/dyrt at varme op? Er der nogen anden ulempe ved at gøre sådan? (vestlige Sverige, på grundfjeld, vil blive opvarmet med jordvarme og radiatorer i kælder)
Gulvet skal vi rive ud og lægge klinker, så det har vi styr på. Væggene troede vi, at vi ikke skulle behøve gøre noget ved, men det føles virkelig ikke godt med træ direkte mod væggen + plastik.
De har ikke haft noget direkte problem med fugt. Det har set tørt ud, bortset fra at man kan ane lidt fugt nogle steder. Det føles alligevel helt okay efter 50 år. Det lugter dog typisk af kælder.
Spørgsmålet er, om vi kan rive væggene ned, bare male med fx silikatfarve og lade det være, som det er, eller om det vil blive meget koldt/dyrt at varme op? Er der nogen anden ulempe ved at gøre sådan? (vestlige Sverige, på grundfjeld, vil blive opvarmet med jordvarme og radiatorer i kælder)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er virkelig ingen god løsning med de opreglede vægge i den udførelsen. Selv om I ikke mærker det, har med sikkerhed reglarne bag plasten forhøjede fugtværdier. Dette bør I selvfølgelig tage fat i samtidig med gulvet. Et alternativt materiale til indvendig isolering af væggene kan I se på denne link:https://www.xella.se/multipor_innendaemmung_wi.php.
Præcis. Bort skal de jo. Jeg er bare ikke helt sikker på, hvordan vi skal gøre i stedet. Om det fungerer godt at ikke erstatte med noget og bare male, eller om man skal bygge en væg på en anden måde. Jeg vil kigge på linket, tak!J justusandersson sagde:Det er virkelig ingen god løsning med de opregnede vægge i den udførelse. Selvom I ikke bemærker det, har reglerne bag plastikken med sikkerhed forhøjede fugtværdier. Dette bør I selvfølgelig tage fat på samtidig med gulvet. Et alternativt materiale til indvendig isolering af væggene kan I se på denne link:[link].
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger af, hvilket materiale der er brugt i kældervæggene, om I kan klare jer uden isolering. Isolerer man på indersiden med lecasten eller letbetonlignende materiale, der tåler fugt, er der ingen problemer.
Du har ikke tilfældigvis kendskab til, hvor man nemmest kan få fat i multipor som privatperson i Sverige? Jeg synes, jeg har læst meget positivt, men har ikke fundet forhandlere, når det drejer sig om mindre mængder.J justusandersson sagde:Det er virkelig ingen god løsning med de opklodede vægge i den udførelse. Selv om I ikke bemærker det, så har med sikkerhed reglerne bag plasten forhøjede fugtværdier. Dette bør I naturligvis tage hånd om samtidig med gulvet. Et alternativt materiale til indvendig isolering af væggene kan I se på dette link:[link].
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ved faktisk ikke. Start med deres hjemmeside "xella.se". Bejer plejer jo at kunne tage hjem fra stort set alle leverandører.
Gulvet vil blive iskoldt, tøfler på. Du behøver ikke at dræne, jorden er åbenbart tør, så den gamle konstruktion har ikke givet større problemer gennem alle årene. Jeg er i startfasen med en lignende kælderrenovering, overvejer at lægge lavtsiddende vandbåren gulvvarme (ca. 3 cm isolering) i halvdelen af kælderen, klinker i hele kælderen. Diffusionsåbne materialer og farver så meget som muligt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Renovera gammal jordkällare - tips!
Trädgård allmänt -
Renoverar källare (70-talshus). Steg 1: gästrum.
Socialt & Projekt -
Renovere kælder i 60'er hus
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Totalrenovere kælderværelse. Fugt- og skimmelbeskadiget.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Renovere i kælder - puds og forarbejde på letbeton som har været beklædt med malet væv
Byggematerialer & Byggeteknologi