Jeg overvejer at starte et nyt projekt herhjemme :). Væggene i vores soveværelse er ikke de bedste. Pladerne af masonit, der er yderste lag, gaber, huset bevæger sig en del, og tapetet er boblet, overtapetserede gamle elledninger hjælper heller ikke. Skorstenen er bag en af væggene, og der har pudset sluppet, og masonitpladen var løs, jeg sømmede den fast på kanten, hvilket resulterede i, at den buede (af varmen?) og revnede i stedet.

Fjerne masonitpladerne helt burde vel være trin 1?

Så er spørgsmålet, hvad skal jeg sætte op i stedet? Masoniten er jo tynd, så en tyk spånplade + en tyk gipsplade udenpå kan blive tricky. Samtidig bør det jo være noget, der holder.

Jeg skal tapetsere udenpå, så underlaget skal jo også fungere til det!

Kom gerne med tips og tanker :)

Ola78
At sætte gips op, hvis det er varmt bagved, er ikke godt, da varmen udtørrer gipsen. Brug i stedet en mineritplade der, de tåler varme godt og kan tapeseres. Hvis du vil have et underlag bag pladerne, men ikke vil have, at det skal bygge, kan du sætte lister fx 12 mm fra forkanten af lægten og derefter sømme for eksempel en spånplade, krydsfiner eller hvad du nu ønsker bag på listerne.

Et alternativ er at fritlægge murværket, reparere pudsen og male det.

Minerit satte vi i køkkenet mellem fliser og murstock. Fungerer fint. Men de er ret tykke, har jeg en idé om?

Med lister, mener du så det bliver som en luftspalte mellem den plade jeg skal sætte op og selve væggen bagved? Jeg tror, at den består af liggende planker. Lidt svært at se, før alle plader er revet ned, men et sted kan man se det. På andre steder skjules det af spånplader.

Læste et sted, at det er godt at have 12 mm plade + 13 mm gips udenpå, men jeg overvejer, om det kan gå lige så godt med en rimelig tyk spånplade + sådan her "spackel?" på rulle som de sælger som genoprettelse, hvis man vil tapetsere over strukturtapet. Ja, bortset fra på væggen som bliver varm da!

Fotografen: Ja, det ville have været flot, men det er synligt fra den anden side af væggen, hvor der er en stue. Men at frieksponere fra soveværelset ved jeg ikke, hvordan man gør, vil stadig have soveværelset adskilt :) Men vi er nødt til at reparere det uanset hvad.

Ola78
Med lister mente jeg, at du kan sømme en bagvedliggende plade, så den flugter med regelværket i væggen, da får du noget ordentligt at skrue i i stedet for at plugge. Denne metode forudsætter, at det er en regelvæg og ikke en plankevegg du har. Gamle huse kan faktisk have regelvægge til indvendige vægge; det har vi selv i vores hus fra 1924. Tykkelsen på mineritskiver har jeg for mig er 12 mm. Håber jeg har forklaret det, så det var til at forstå.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.