Jeg havde først tænkt mig at hyre et firma til at fuldspartle alle vægge for derefter at lade dem male...
Men efter at have slået et par vægge ned og opdaget at der tilsyneladende er forskellige pladematerialer bag den nuværende tapet, er jeg begyndt at overveje om man skulle sætte renoveringsgips op på alle vægge.
Hvad er i så fald bedst, rive det nuværende plade bag tapeten ned til råspånten og sætte gipsen direkte mod den, eller lade de gamle plader og tapet være og sætte gipsplader op over?
Skiverne bag tapetet består af tretex samt 6mm gips på den.
Tænkte i så fald at rive det hele ned til råsponten og køre på almindelig 13mm gips (billigere end 6), spartle og male?
Hvis det ikke er megasvært at bare rive rotgipsen så ville jeg nok gøre det, i hvert fald forsøge at have tretexen tilbage på ydervæggene (den har jo trods alt en vis isolerende virkning).
Og har man tretexen tilbage så ville jeg passe på med at sætte rotgips, da den let knækker, standardgips går fint.
Men det går naturligvis fint at rive tretexen også hvis du ville det.
Hej, jeg har et lignende problem som klockan8.
Jeg skal friske op i stuen og har tretex på tre vægge (den fjerde har masonit).
Mit spørgsmål drejer sig om, hvilke argumenter der er for og imod at sætte gips på væggene.
Hvis jeg vælger gips ... hvilken skal jeg tage? 6 vs 13 mm? Hvad er rotgips?
Hvis jeg vælger at beholde tretexen ... skal jeg bruge primer?
og til sidst et tapetspørgsmål ... hvordan og hvor meget af strukturen skal rives ned
/ venter ivrigt på svar på "livets" alle spørgsmål ;-)