Lidt usikker på, hvor mit spørgsmål passer bedst, prøver her...

Vi skal nu tage fat i og ordne grunden og male huset om (som er fra -79). Dette er tænkt at være vores forårs- og sommerfornøjelse :-) Spørgsmålet er, hvor sjovt det er...

Huset er et sutterrænshus med ganske høj sokkel på forsiden (eller også ganske høj bagtil). På forsiden er pudset begyndt at løsne sig en del, der er blevet ret store "sandbunker" hist og her. Ikke godt.

Hvordan gør man bedst? Antager at man skal gå og banke det, der er løst, væk, hvad så? børste med stålbørste? Hvad gør man derefter? Tips og råd modtages med taknemmelighed.

/pewa

Som du selv har konstateret - først fjern alt gammelt løst. Bank på pudsen - lyder det hult har den sluppet, og det er bare at fjerne det.

Derefter gør du sådan her:

http://www.optiroc.se/gds/Putsa.pdf

OK, tak!

Pdfn beskrev det godt. Blev dog lidt usikker på, at de skrev, at man ikke skulle gå i gang med større udendørsarbejde selv...
Er det så svært? Nu blev jeg lidt bekymret. Selv er jeg ikke særlig handy, men min sambo har ikke tommelfingeren i midten af hånden.

Vi havde planlagt, at han skulle slide med fundamentet, så skulle jeg male. Hmm skal man måske hyre nogen, der kan fikse fundamentet... Det er ret meget overflade.

/pewa - nu tænksom

At lægge puds er ikke så svært, som man tror. Det behøves bare det rigtige værktøj! Det at kaste pudset på væggen kræver en vane, men eftersom det er reparation, I skal lave, så er det meget lettere at trykke pudsen til overfladen, så den sidder fast. Søg på "din byggare" sider - de har god arbejdsbeskrivelse for begyndere og hvilke værktøj der behøves, specielt en skånska til at glatte overfladen er vigtig at have. Start arbejdet, hvor det ses mindst, for at øve jer, og når I kommer til forsiden, er I allerede profs til det ;). Har selv lagt ca. 20 m2 kalkpuds indendørs for første gang i mit liv, og det blev godt efter nogle få m2 træningsområde. Det kedeligste var at rense væggen fra gammelt puds. Hav tålmodighed! Held og lykke!
gaia (en lagom händig kvinde over 50).

Et andet alternativ er at beklæde med Minerit Sokkelplade eller Facadeplade. De tåler modfyldning og er cementbundne.

Se www.tepro.se

Vi overvejer at udlicitere bankning/reparation af puds og beklædning med vedligeholdelsesfri sokkelplade.

Minerit virker fint, men da pudsen bygger så meget, leder vi efter en tyndere plade. Steni Terra (www.steni.se) er kun 5mm og har en overflade af knust natursten. Pro-Grund (www.promonord.com) er lignende, men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om tykkelsen der. Minerit kan også fås lakeret, gennemfarvet eller struktureret, men jeg antager, at det hæver prisen en del.

Er der nogen her, der har et råd eller erfaring med disse plader?

... hvorfor er det ikke nok med bare puds? Den er også vedligeholdelsesfri ;) gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.