Hej!
Har et hus fra 1965 som er bygget i letbeton (siporex ifølge sælgeren) og bor i det sydlige Skåne
Sådan så en af ydervæggene ud i vores kælder. Sandsynligvis malet med "forkert" maling og også original dræning.
Nu er jeg begyndt at renovere væggen i spørgsmålet, og både maling og puds falder af ved mindste berøring.
Jeg har skrabet helt ned til selve murblokkene, men det er jo et rigtigt hårdt arbejde. Jeg formoder, at jeg skal fjerne alt det gamle puds, før jeg kan lægge nyt puds og derefter male med silikatmaling?
Behøver jeg at få hele væggen ren? Eller kan jeg lade selve delen, der er over jorden, urørt (den er i god stand og har ingen afskalning)? Hvilke gode værktøjer findes der til at fjerne alt det gamle puds fra murblokkene? Lige nu hakker jeg med et koben og en hammer...
Så synes jeg heller ikke, at murblokkene ser ud til at være siporex i kælderen, når man ser nærmere på blokke, der har fået skader, og man kan se, hvad der er "indeni"??
Den der tur har jeg gjort i kælderen i fire rum. Jeg havde to stemmejern liggende, hvoraf jeg ofrede det sløvere. Slog med en hammer og tog rum for rum. Har også mejselhammer, men jeg oplevede den som tung til opgaven.
Jeg foreslår, at du fjerner alt, der slipper, og alt, der har hulrum bag sig, og faktisk lidt rundt omkring.
Jeg primede før og pudsede op med Putsbruk C, i de tilfælde hvor primeren slap op, forvandede jeg med vand, og det sidder i dag lige så godt. Malede med silikatmaling efter 8-12 uger, kan ikke huske præcist. Hvis du ikke har drænet, ser du på den nye puds, hvor det tørrer dårligere.
Tag rum for rum og tag det for hvad det er. Det skal ned og ud og nyt materiale op.
Min filosofi er ikke at betale nogen for ting, man selv kan klare at lave, og dette job koster mest i tid og kræfter.
Kan ikke udtale mig om hvilke blokke du har, desværre.
Jeg har gjort det samme i et rum i kælderen. Jeg skrabede det løse væk og fjernede resten af malingen med betonfræser. (Støver meget.) Du behøver ikke at fjerne al gammel puds, inden du pudser om. Bare malingen.
Tak for alle svar, drænet er fra -65, så det skal sikkert også fornyes, det bliver dog næste projekt (koster en slat).
Så kradser jeg al maling og alt løs puds væk. Det sidder godt fast mange steder, og der er ingen bom. Det gælder især de steder, der var helt "frie" fra blærer i malingen.
Selvfølgelig, hvis jeg bruger hammere, løsner de sig også der, men hvis det ikke er nødvendigt, lader jeg det være urørt.
Her kan man se, hvor jeg har skrabet ned til murblokkene og hvor jeg har skrabet alt løs puds væk, men har efterladt et tyndt, hårdt lag tilbage. Burde det være muligt at pudse nyt på dette?
Opdaterer tråden lidt, nu har jeg fået fjernet al maling og puds fra min væg Tid til at genskabe, tænkte jeg ville påføre ny puds og derefter male med silikatmaling.
Noget jeg skal tænke på, speciel puds til kældervæg? Det er en ydervæg med dårlig dræning, så der er fugt.
Hej,
Godt klaret, ikke på min top 10 liste over ting at gøre.
Mur og Pudsbruk C skal du bruge. Fint s på Bauhaus for omkring 40 kr sækken. Jeg har prøvet at kaste på, men det gik sådan. Alle vægge har jeg "strøget" på med rivbrædt.
Lad tørre 8-10 uger inden du maler med silikatmaling.
Du kan ellers se hvilke områder der ikke er tørret, de har en mørkere karakter.
Nej virkelig ikke, det var forbandet træls Det værste er, at før eller senere kommer flere vægge i kælderen til at have brug for samme omgang.
Okay, ja jeg er heller ikke så erfaren, så det bliver nok bare at smøre det på hvis det er tilfældet. Skal man fugte væggen inden man påfører pudsen? Behøver man at "nette" eller er det overkill for en kældervæg?
Jeg vil ikke gerne ødelægge det sjove du har foran dig, men at pudse er heller ikke top 10 hehe... Ret tungt uanset teknik.
Jeg havde fugtet væggen før jeg pudser mest for at den nye mørtel ikke skal tørre ud for hurtigt. Jeg har både forvandet med vand på nogle vægge og på andre har jeg blandet 2 dele vand og en del primer og sprayet på. Efterfølgende kan jeg sige, at det sidder lige godt. MEN jeg kan godt lide at forvande med primer og vente op til 24 timer, så overfladen suger som mindst bagefter.
Jeg havde dog ikke net, det kommer til at sidde som... støbt.
Et tip fra en anden nybegynder; bland halvdelen af sækken første gang, dels fordi det er tungt og dels for at du bemærker, hvor meget der går til. Sørg derefter for at have en time til at pille navlen, mens det brænder og riv af efter 60-90 minutter med et rivebræt for at fjerne ujævnheder.
Spray med lidt vand, så får du en smuk overflade. Nogle trækker på dette tidspunkt med en kost for at få smukke fejede bevægelser. Det gjorde jeg ikke, og jeg rev bare væggen af så jævnt som muligt. Resultatet er uanset pænt og absolut bedre end før.
Når du så maler på, er det et Kodak moment, værd at indramme.
Jeg synes det er sjovt og godt, at du gør dette selv, dels for at spare lidt penge men også for ikke at gøre som "mange" andre gør; beklæder væggen med stålregler og gipsplader. Den ene måde er vel ikke bedre end den anden, men det føles bedre for mig at gøre et grundigt arbejde fra begyndelsen.
Bla, bla bla... Her snakker jeg på, og alt, du vil gøre, er at komme i gang og pudse væggen. Lad mig ikke forstyrre
Ja, for mig virker det fornuftigt, men Stefan N foreslog netning. Mine vægge var som dine, og jeg netede ikke, og det blev godt alligevel. Hvis han foreslår det, er der jo en grund til det.
Hvis du tager en mureske og øser op på rivebrættet, kan du lægge an mod væggen og trække opad, så pudset hænger fast. Arbejd nedefra og op. Svært at forklare, men du presser imod og fører rivebrættet opad. Så skal det nok gå godt. Hav det rent nedenunder, for der kan blive meget spild, som du kan samle op.
Uh, jeg har to sektioner på mine vægge, der skal pudses, og lysten er væk. Ville være godt for mig også at få det gjort i weekenden.
Siporex er egentlig ikke et højdepunktmateriale i kældervægge, det suger vand som intet andet. Jeg ville nok hellere have satset på at fikse dræningen på ydersiden, før jeg havde gjort noget inde.
Så nu har jeg i hvert fald pudset væggen, hvilket slidarbejde!! Det blev jo ikke ligefrem jævnt og pænt heller, det skyldes nok, at det var første gang, jeg pudsede en væg
Det føles som om væggen ville have brug for spartling for at blive jævn og pæn, men det gør man nok ikke på en pudset kældervæg?