Har et tilbygget garage i kælderplan (Bygget ca. 1950) med en eller anden form for betonloft, der samtidig fungerer som altan. Der er intet tag eller noget andet på denne altan, og hældningen er vel ikke helt optimal. Lidt vand kan samle sig nogle steder på altanen.

Fugt er konstateret på undersiden af denne altan, hvilket formodentlig skyldes, at tætningslaget i betonpladen nogle steder har givet op. Jeg har også bemærket, at der kan falde lidt betonstykker ned flere steder i garagen, hvilket jeg også gætter skyldes fugten. Dette er selvfølgelig ikke godt, og noget skal gøres, spørgsmålet er bare hvad. Det jeg selv har overvejet er cirka dette:

1. Sæt tag over hele altanen. Det føles dog ikke helt optimalt, da den er ret stor, og det ville være sjovt at have lidt altan uden tag også.

2. Hak altangulvet op, fjern tætningslaget, læg nyt, støb igen. Det føles heller ikke helt godt. Dels er jeg usikker på, hvordan bæreevnen vil være, mens jeg gør arbejdet, og dels føles det som meget arbejde.

3. Sørg for, at pladen tørrer ordentligt ud (Varme nedefra+Presenninger måske?) og læg så et nyt tætningslag og støb lidt mere beton ovenpå. Men hvordan ved man om pladen kan holde til denne ekstra (dog jævnt fordelte) vægt? Vil jeg skyde mig selv i foden og lukke fugt inde på dårlig vis, hvis jeg gør det?

4. Som 3 men læg i stedet et tætningslag og klink belæg med frostsikre klinker ovenpå. Det føles som det nemmeste og måske flotteste, men bliver det godt nok?

Det er også åbent for andre forslag, kloge, vanvittige, fornuftige eller bare mærkelige.

/Kaj Nyström

Vildt interessant tråd! Jeg har præcis det samme problem, men mit indendørs loft i garagen er endnu mere forfaldent. Armeringsjernene er synlige... Jeg håber på mange svar om, hvordan I andre har gjort.

Jonas

Jeg kan faktisk se et armeringsjern et sted på indersiden af taget, tilfældigvis i et hjørne hvor et gammelt oafledt nedløbsrør går ned i jorden. Selvom beton anses for at være fugtbestandigt, så ser det ud til, at det ikke kan håndtere at være gennemblødt alt for længe i hvert fald.

Men min amatøragtige fornemmelse er, at hvis man først får styr på fugtproblemerne ovenfra, så skal det egentlig kun være et spørgsmål om at vente på udtørringen og så fikse undersiden med en form for betonspartel, i det mindste hvis man som jeg ikke har så store problemer der. Men det er jo det der med at lægge tætning på tætning, der får små alarmklokker til at ringe i krybdyrhjernen på mig.

Luxury, bare et armeringsjern!! ;)

Spøg til side, er der ingen der kan hjælpe os med lidt tips angående dette. Jeg har haft angst for dette projekt i fem år...

Jonas

Der er lidt forskellige systemer til dette problem.
Jeg har det selv, men i mit tilfælde hælder taget den forkerte vej og danner en pøl.

Jeg har brudt de gamle fliser op, som lå i praktisk taget opædt beton, og har fyldt hullet med termospackel ovenpå den gamle varmasfalt. Det hæfter, men ikke godt.

Da jeg vil bygge fald, overvejer jeg enten frigolit eller foamglas. Desværre er byggehøjden begrænset pga. altandøre. Problemet bliver den nye overflades tykkelse. (Jeg vil gerne have lidt isolering på ydersiden, derfor vil jeg ikke støbe fald).

Som tæt lag er det asfalt- eller epdmgummiprodukter, der gælder. PVC går ikke sammen med asfalt. Her er der en jungle, men vil man lægge lagene selv, så er det nok Mataki Bituthene, der gælder. De andre svejses eller varmes eller hældes ud på overfladen.

Mataki Bituthene ser ud til at være interessant. Hvis jeg har forstået det korrekt, kan man lægge klinker ovenpå denne, eller har jeg forstået det helt forkert?

Jonas

Jeg ved ikke. Det var et stykke tid siden jeg læste papirerne, men ring til mataki og spørg og læg svaret ud her er du venlig. Jeg fik tippet fra tek. sup. om bituthene og de var helt fantastiske at snakke med.

Information fra en meget venlig teknisk support. Hvis man vil lægge klinker på, er Trema 5 et bedre valg. Gør-det-selv-faktoren er ikke lige så høj, men det virker ikke som en umulighed.
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/trema_tm5.pdf
Dog begynder 5 mm + klinker at blive for tykt for mig. Man vil jo kunne åbne døren...

Jonas

Systemfakta om trema 5, inkl visse lægningsanvisninger:
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/Systemfakta_UT.inddX.pdf

Såg jo ret godt ud bortset fra at man nok har brug for noget specialudstyr til lægningen, f.eks. til svejsning. Det er måske lige så godt at lade en ekspert lægge det. Det er i mit tilfælde temmelig ukompliceret geometri og ret lille størrelse, så det burde gå ret hurtigt synes man jo.

Havde deres support fyr nogen meninger om at lægge det ovenpå et gammelt halvfungerende tætlag?

Desværre ingen information om at lægge det på eksisterende tæthedslag. Ring og spørg.
Jeg er kommet frem til, at jeg er nødt til at gøre et større indgreb, typ bilarbejde og støbning, for at afhjælpe min situation.

Jonas

Aj da. Hvordan kom du frem til det? Jeg gætter på, at det er ønskeligt også for min del, men eftersom jeg er doven, vil jeg gerne slippe for det, hvis muligt.

Nu talte jeg med deres tekniske support, og de var som tidligere sagt meget venlige og hjælpsomme. Han sagde, at:

1. Trema 5 er den rette tætningsmembran i dette tilfælde.

2. Der bliver ingen problemer med at lægge det direkte ovenpå betonen med den halvfungerende tætningsmembran.

3. Man vil ikke lægge det selv. Overhovedet.

Tid til at ringe en entreprenør med andre ord.

Entreprenørerne i området er enige med Mataki om, hvad der skal gøres. Vejledende pris var 350-400kr pr. kvadratmeter, hvilket bliver omtrent 12000 kr for min del. Lad os se, om de kan finde lidt tid til at udføre arbejdet også.

En ulempe, som de påpegede, er, at det svejsede overlap, man får, når man lægger måtten, vil give en forhøjning på ca. 5mm. Altså må man formodentlig slibe lidt beton væk, inden man fliselægger, men det var tilsyneladende inkluderet i ovenstående pris.

Har samme problem som jer her ovenfor... Hvor min nuværende altan også tjener som tag for fyrrummet.

Da altanen skal udvides og belægges med træterrassebrædder, så vil jeg antageligvis beklæde "betontagsaltanen" med plade (har ikke undersøgt, hvad det koster, men da jeg har nogle kontakter inden for dette område, så tror jeg, at det vil blive et billigere alternativ for mig).
Kommer nok til at bygge mere i højden, end de fleste klarer, men i mit tilfælde vil det fungere.

Så har jeg stødt på patrulje igen. I ægte håndværkerånd vil flere i området gøre jobbet, men (læst mellem linjerne) kun hvis de ikke har noget andet at lave. De virker heller ikke til at kunne afgive tilbud.

Ærgerligt for Mataki, der ikke får solgt deres fine trema 5 til mig, men da de er Gode Mennesker på deres tekniske support, anbefalede han mig en alternativ løsning med en god bitumenmåtte, hvis jeg fliselægger ordentligt ovenpå. Den kan jeg selv lægge uden en ildsprudende maskine. Sådan må det blive.

(Hvordan SØREN kan det være så umuligt at få håndværkerhjælp i dette land? Det ser ud til åbenlyst at der er for få håndværkere, selvom de rimeligvis i de fleste tilfælde burde kunne tage hvor meget de vil. Hvordan kan det være, når vi har skyhøj arbejdsløshed? Et eller andet sted her ligger en hel kennel begravet.)

• Haha
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.