Jeg har revet to ydervægge i et rum i vores hus, alt undtagen teglstenen er fjernet. De var tynde, tidligere ejer var ryger og andet, og så boede der gnavere der, hvilket vi hørte, og der var "huler" udgravet her og der i isoleringen.
Væggene bestod af:
Tegl
Luftspalte - mere eller mindre.
Isolering/stående regler
Gipsplade - tynd, mindre end 13 mm.
Mørtelen på indersiden af teglstenen var så ujævn, at det må have nået frem til isoleringen; efter at isoleringen var fjernet, var der isoleringsfnug tilbage. Jeg har nu hakket det til (murhammer), så væggen skal være mere jævn. Hvis den ikke buler på en større skala da :x.. Men så slemt skal det ikke være; det var ikke før den gamle væg blev fjernet, at det viste sig, hvor dårligt det var lavet, ydersiden af teglvæggen ser okay ud.
Jeg forestiller mig den nye væg sådan her:
Tegl
Luftspalte
Vindspærrepap
Isolering/stående regler
Dampspærre
Liggende regler/Installationslag
Spånplade el. lignende
Gips
Jeg forestiller mig træregler (det er over jordniveau) på syldpap. Der er et "spor" mellem teglvæggen og pladen nederst, hvilket jeg antager er for afvanding (jeg har testet ). Men. Nu kommer delen, som jeg ikke har gjort før. Og når jeg tænker på, hvordan det burde gøres, føler jeg, at det ville være godt med lidt erfaring i planlægningen..
Hvad jeg forstår, så er det almindeligt at samle regelskellettet liggende(?), og så rejse det. Syldpappen komplicerer lidt, den skal jo ligge på plads, og så rejser man regelskellettet ovenpå pappen, ikke? For hvis man forsøger at dreje på skelettet på en eller anden måde, mens den står på pappen, der gnider rundt mod betonen... så bliver der ikke meget tilbage, vel.. Vindspærrepappen komplicerer endnu mere, den skal jo på, inden regelskellettet kommer på plads. Og frem for alt: Hvordan gør man med vindspærrepap i hjørner? Hvordan undgår man sprækker? Hvis man sigter mod at have en regel længst inde i hjørnet, bliver det vel vindtæt, og så slipper man for at forsøge at folde vindspærrepappen rundt om hjørnet for at få pappen fra de to vægge til at overlappe hinanden? (Hvordan skulle man overhovedet få pappen fra den anden væg fastgjort? For en væg skal jo være rejst, når dette gøres; man kan jo ikke montere to liggende regelskelleter i vinkel og så rejse dem..)
Ja, som sagt, jeg begynder fra bunden; det her er første gang, jeg gør det her. Men det bliver nok flere, andre rum i huset har lignende problemer.
Næste overvejelse er lidt større: En af væggene har et vindue. Som jo stikker lidt ind i rummet. Hvis det kun handlede om regelskellettet, skulle det vel ikke være sværere end, at man ikke monterer den del af skelettet, der kommer i kontakt med vinduet, rejser skelettet og derefter måler/skærer/monterer de dele af skelettet? Men så tilkommer vindspærrepappen. Luftspalten er jo ca. en tomme, så man kan jo ikke nå mellem skelettet og teglstenen, når væggen er rejst.. Det er et gammelt vindue, kan sikkert være original (-67), så det skal udskiftes. Så det er ikke en udelukket vej at fjerne det helt først. Man skal stadig måle lidt, men så forhindrer intet, at man rejser væggen.
Men det ville være enormt interessant at høre, hvordan en med erfaring tænker dette! Fjerner man vinduet, monterer regelskellettet med vindspærrepap på uden at tænke på vinduet og skærer det, der er nødvendigt, væk udefra, gennem hullet i teglvæggen? Eller er det måske smartere at tage det i flere trin? Monter regelskellettet, rejs det, mål de "kritiske dele" omkring vinduet og montér dem. Læg derefter skelettet ned og fastgør vindspærrepappen på det liggende skelet med vindueshullet færdigt? Er det måske sådan, at pragmatisme ud fra situationen for øjeblikket er det vigtigste? Men en slags "grundprocedure" formoder jeg, at der findes?
Syllpapppen hæfter du fast under syllen så bliver det lettere. Vindpappen i hjørnet kompletterer du, inden du lægger isoleringen, og klæder rundt om reglarne i hjørnet og derefter 20 cm ud på vindpappen.
Syllpapppen hæfter du fast under syllen så bliver det lettere. Vindpappen i hjørnet kompletterer du, før du lægger isoleringen, og klæder rundt om reglerne i hjørnet og derefter 20 cm ud på vindpappen.
Tak for svar! Godt tip om syllpappen, forstås. Det er de enkle ting, der burde være åbenlyse, som er bedst .
Men med vindpappen så hænger jeg ikke helt med. Sandsynligvis fordi jeg aldrig har set dette blive gjort. Eller også tænker jeg for meget. Hvis jeg forstår det, du siger, rigtigt, skal jeg rejse stammerne til begge vægge - efter at have haft vindpappen på - og så sætte cirka 40 (20 cm fra hjørnet i begge retninger) cm bredt med vindpapp udenpå for at tætne hjørnet. Men bliver ikke "udenpå" mellem reglarne og teglstenen, det vil sige det rum, som luftspalten giver? Det vil sige 2-3 cm? For hvis man rejser stammerne, som jo er lige så lange som rummets sider, er der jo ikke meget rum til at flytte rundt med dem, uden man bliver nødt til at stille dem på plads direkte? Eller burde man måske ikke gøre sådan uden montere en *del* af langsidens reglestamme først, indtil hjørnet er lavet, og bygge ud derfra? For når jeg tænker efter, så føles det jo ikke som om nogen holdbarhed skal påvirkes af det...
Ahh. Selvfølgelig. Man sætter pap op separat på rammerne og sætter så rammerne tæt ind til hinanden for at få det tæt i samlingen. Og det er vel den måde, der er praktisk gennemførbar. Ja jisses.. Jeg var inde på at trække overlappende pap fælles for begge rammer, i luftspalten og desuden få det nogenlunde tæt. Og det kunne jeg ikke forstå, hvordan man skulle få til. *ryst på hovedet* Det går at gøre tingene mere besværlige, hvis man vil.
Og resten handler jo om at måle, hvad der er nødvendigt. Antagelig sætter jeg nok de kortere stykker rundt om vinduet efter, at rammen er rejst, burde være nemmest at få præcise mål da. Pludselig føles dette meget enklere. Takker!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.