4,985 læst ·
30 svar
5k læst
30 svar
Reglér skillevæg med 34mm reglar
Jeg skal lave en skillevæg og overvejer, om det er nok med 34mm tykke reglar. Grunden er, at jeg på så lille en bredde som muligt har brug for at få plads til to kamre, et hvor fordelerkabinet skal sidde, og et hvor der skal trækkes indkommende el, derefter kommer en indvendig dør. Har jeg 34mm i stedet for 45mm, sparer jeg altså 3 cm på bredden, hvilket faktisk gør en forskel.
Hvad tror I, er det muligt? Nogle ulemper udover at det er sværere at ramme regelen, når OSB skal sættes?
Hvad tror I, er det muligt? Nogle ulemper udover at det er sværere at ramme regelen, når OSB skal sættes?
Okay, jeg må nok præcisere lidt. Sådan bliver konstruktionen fra venstre til højreuseless sagde:
Regel - fordelingsskab (55 cm) - regel - slange til indkommende el (32mm) - regel - indvendig dør.
Jeg vil have døren så langt til venstre som muligt. Med 45-regel bliver det 722mm, med 34-regel 689mm.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Det tror jeg absolut: Indervæggen skal jo bare bære sig selv, og sætter du osb/plyfa inden gipsvæggen, så stabiliserer det også.
Du skal bare have lidt mere præcision, når du skruer op pladerne
Du skal bare have lidt mere præcision, når du skruer op pladerne
Skal det være to rum?M MPilen sagde:
Du kunne måske sætte en 20 mm regel tættest på væggen til venstre, så fordelerskab 550, 45 regel, slange 32 og til sidst 45 regel.M MPilen sagde:
Då ville du få bredden 692 inden døren kommer.
Eller kløve ned reglerne til 40 og spare 10 mm så du får 682.
Måske det. Men hvorfor er det vigtigt med 45-reglar?Lexington sagde:
Hvis du skal have et vådrum eller flisebelagt område på den anden side af væggen, kan der være krav/behov for 'kraftigere' vægregler, men hvis det er et almindeligt rum med dobbeltplade vægge, er jeg ret sikker på, at det bliver tilstrækkelig stabilt på den måde, du har tænkt. Måske kan du endda udskifte en af 34mm reglerne med en bræt, hvis væggen starter mod en anden væg, og 'reglen' kun er til for at skrue pladerne i.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Man kan jo også, hvis man er bekymret, lave kortlingar for at styrke op.F fribygg sagde:Hvis du skal have et vådrum eller flisebelagt område på den anden side af væggen, kan der være krav/behov for stærkere vægstolper, men hvis det er et almindeligt rum med dobbeltlagede vægge, er jeg ret sikker på, at det bliver tilstrækkeligt stabilt på den måde, du har tænkt. Måske kan du endda bytte en af de 34 mm stolper ud med en planke, hvis væggen begynder mod en anden væg, og "stolpen" kun er der for at skrue pladerne i.
Du kunne endda bruge 22 mm tømmer sandsynligvis, hvis du kortler tilstrækkeligt, muligvis kræves der flere stolper da.
Et andet alternativ er jo at sætte mere end cc 60 (f.eks. cc45), hvis man går ned i tykkelse?
Men som sagt, man skal ordne eventuel bøjning også med kortlingar eller plader.