Jeg er i gang med at bygge et lille sadelrum til min kone og overvejer lidt omkring isoleringen. Sådan her har jeg tænkt og undrer om det bliver rigtigt?

Væggeskeletterne er 45 x 90, hvor jeg selvfølgelig fylder med 90 isolering. Er det OK, at jeg derefter lægger fugtspærren der og sætter skelet med 45 x 45 på indersiden for yderligere 45 mm isolering og derefter sømmer vægpanelet direkte på disse skeletter? Eller er der behov for en luftspalte mellem isolering og panel?

Sadelrummet vil ikke blive holdt mere end 10 grader varmt om vinteren andet end nogle få døgn af og til, når hestedækkener skal tørres. Mit forslag er at bruge en lille ekstra varmeblæser i kombination med en affugter. Sadelrummet er lille, kun ca. 2 x 2 m.

Venlig hilsen Mats
 
Plasten skal sidde så langt ind som muligt

Men du får jo et installationsrum for el osv med din løsning.

Hovedsagen er, at du har mere isolering udenfor plasten end indenfor
 
senmathal sagde:
...
Vægreglerne er 45 x 90 hvor jeg selvfølgelig fylder med 90 isolering. Er det OK at jeg derefter lægger dampspærren der og reglar med 45 x 45 på indersiden for yderligere 45 mm isolering og derefter sømmer vægpanelerne direkte på disse reglar...
Det lyder helt OK!
Jeg mener at huske, at en tommelfingerregel er, at mindst 2/3 af isoleringen skal være udenfor dampspærren.

I min lille ministald har vi slet ingen plastikfolie:
Udvendig panel
28x70 mm spiklægte
9 mm udegips
120 mm regeltræ og isolering
21 mm råspont som inderpanel.

I en stald skal man nok have udvendige elinstallationer, jeg tror der findes en regel om det.
Så noget "installationsrum" skal ikke være nødvendigt.
Dette bl.a. fordi installationerne skal være inspektionsbare, og risikoen for skader fra gnavere, dvs mus og rotter.
 
Så ser det ud til, at jeg er på rette spor. Nu er sadelrummet tæt på, men ikke i stalden.

/Mats
 
senmathal sagde:
Då verkar jag vara på rätt spår . Nu är sadelkammaren nära men inte i stallet.

/Mats
Hvor har du sadelkammaren hvis ikke i staldet?
 
Vi har heller ikke sadelkammeret i selve stalden. Jeg synes, det virker almindeligt at have det i et tilstødende rum?
 
Norrhyttan sagde:
...Jeg synes det virker almindeligt at have det i et tilstødende rum?
Tilstødende rum kan jeg acceptere, men er det ikke praktisk at have sadelrummet i samme bygning som man har hestene i? Dvs i stalden.
 
KnockOnWood sagde:
Det tilstødende rum kan jeg købe, men er det ikke praktisk at have sadelkammern i samme bygning som man har hestene i? Altså i stalden.
Jeg har stalden i laden, som også rummer stald, hønsehus, malkerum, vognskur, snedkeri, høgloft, brændeskur, das og løsdrift. Det føles forkert at kalde bygningen for stald da.
 
Norrhyttan sagde:
Jeg har stalden i logen, som også rummer ladegård, hønsehus, mælkestue, vognslider, snedkeri, høloft, brændeskur, udedas og løsdrift. Det føles forkert at kalde bygningen for stald så.
Det ser ud til, at vi mener det samme så.
 
Læs nu i nogle tråde, at man ikke skal have nogen diffusionsspærre, hvis man ikke har konstant over 10 grader i bygningen. Det kan endda forårsage skader.

Når det gælder placeringen af sadelrummet, ligger det ikke i, men i direkte forbindelse med stalden. Vi har uden for den ene staldvæg bygget et skærmtag med vægge. Nu skal der på den ene side af indgangen blive et isoleret sadelrum på imponerende 3,6 kvm. Det, jeg mener med ikke i stalden, er, at ingen dyr vil være i rummet, og at det derfor ikke burde omfattes af de regler, der gælder for stalde. Derimod skal elinstallationerne i stalden have et eftersyn, når tiden går. Lysstofrørene skal for eksempel have et solidt gitter, og ledningerne være beskyttet o. s. v.

Nu plejer min kone altid at forsvare eventuelle mangler med, at hun har løsdrift, og at stalden kun fungerer som nød-bokse eller hvad det hedder,

/Mats
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.