Jeg er i gang med at bygge et lille sadelrum til min kone og overvejer lidt omkring isoleringen. Sådan her har jeg tænkt og undrer om det bliver rigtigt?
Væggeskeletterne er 45 x 90, hvor jeg selvfølgelig fylder med 90 isolering. Er det OK, at jeg derefter lægger fugtspærren der og sætter skelet med 45 x 45 på indersiden for yderligere 45 mm isolering og derefter sømmer vægpanelet direkte på disse skeletter? Eller er der behov for en luftspalte mellem isolering og panel?
Sadelrummet vil ikke blive holdt mere end 10 grader varmt om vinteren andet end nogle få døgn af og til, når hestedækkener skal tørres. Mit forslag er at bruge en lille ekstra varmeblæser i kombination med en affugter. Sadelrummet er lille, kun ca. 2 x 2 m.
Venlig hilsen Mats
Væggeskeletterne er 45 x 90, hvor jeg selvfølgelig fylder med 90 isolering. Er det OK, at jeg derefter lægger fugtspærren der og sætter skelet med 45 x 45 på indersiden for yderligere 45 mm isolering og derefter sømmer vægpanelet direkte på disse skeletter? Eller er der behov for en luftspalte mellem isolering og panel?
Sadelrummet vil ikke blive holdt mere end 10 grader varmt om vinteren andet end nogle få døgn af og til, når hestedækkener skal tørres. Mit forslag er at bruge en lille ekstra varmeblæser i kombination med en affugter. Sadelrummet er lille, kun ca. 2 x 2 m.
Venlig hilsen Mats
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Plasten skal sidde så langt ind som muligt
Men du får jo et installationsrum for el osv med din løsning.
Hovedsagen er, at du har mere isolering udenfor plasten end indenfor
Men du får jo et installationsrum for el osv med din løsning.
Hovedsagen er, at du har mere isolering udenfor plasten end indenfor
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det lyder helt OK!senmathal sagde:
Jeg mener at huske, at en tommelfingerregel er, at mindst 2/3 af isoleringen skal være udenfor dampspærren.
I min lille ministald har vi slet ingen plastikfolie:
Udvendig panel
28x70 mm spiklægte
9 mm udegips
120 mm regeltræ og isolering
21 mm råspont som inderpanel.
I en stald skal man nok have udvendige elinstallationer, jeg tror der findes en regel om det.
Så noget "installationsrum" skal ikke være nødvendigt.
Dette bl.a. fordi installationerne skal være inspektionsbare, og risikoen for skader fra gnavere, dvs mus og rotter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Vi har heller ikke sadelkammeret i selve stalden. Jeg synes, det virker almindeligt at have det i et tilstødende rum?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg har stalden i laden, som også rummer stald, hønsehus, malkerum, vognskur, snedkeri, høgloft, brændeskur, das og løsdrift. Det føles forkert at kalde bygningen for stald da.KnockOnWood sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Læs nu i nogle tråde, at man ikke skal have nogen diffusionsspærre, hvis man ikke har konstant over 10 grader i bygningen. Det kan endda forårsage skader.
Når det gælder placeringen af sadelrummet, ligger det ikke i, men i direkte forbindelse med stalden. Vi har uden for den ene staldvæg bygget et skærmtag med vægge. Nu skal der på den ene side af indgangen blive et isoleret sadelrum på imponerende 3,6 kvm. Det, jeg mener med ikke i stalden, er, at ingen dyr vil være i rummet, og at det derfor ikke burde omfattes af de regler, der gælder for stalde. Derimod skal elinstallationerne i stalden have et eftersyn, når tiden går. Lysstofrørene skal for eksempel have et solidt gitter, og ledningerne være beskyttet o. s. v.
Nu plejer min kone altid at forsvare eventuelle mangler med, at hun har løsdrift, og at stalden kun fungerer som nød-bokse eller hvad det hedder,
/Mats
Når det gælder placeringen af sadelrummet, ligger det ikke i, men i direkte forbindelse med stalden. Vi har uden for den ene staldvæg bygget et skærmtag med vægge. Nu skal der på den ene side af indgangen blive et isoleret sadelrum på imponerende 3,6 kvm. Det, jeg mener med ikke i stalden, er, at ingen dyr vil være i rummet, og at det derfor ikke burde omfattes af de regler, der gælder for stalde. Derimod skal elinstallationerne i stalden have et eftersyn, når tiden går. Lysstofrørene skal for eksempel have et solidt gitter, og ledningerne være beskyttet o. s. v.
Nu plejer min kone altid at forsvare eventuelle mangler med, at hun har løsdrift, og at stalden kun fungerer som nød-bokse eller hvad det hedder,
/Mats
Klik her for at svare
