Jeg er ved at lave et køkken om i en andelslejlighed. Alt skal rives ud. Ved nedrivning af gammel mosaik følger en hel del puds med fra væggene. Den ser ikke ud til at være i god stand nogen steder.
Derfor har jeg tænkt på at sætte gips op i stedet for at pudse væggen igen, desuden vil jeg gerne trække noget ny el i væggen, altså bagved gipsen, i stedet for at fræse spor i pudset/tegl og lime gipsen op. Problemet er, at jeg nødigt vil bygge alt for meget ud fra den eksisterende væg, da rummet allerede er smalt nok. Så 45-reglar er egentlig for meget. Så mit spørgsmål er, om det ville fungere/er acceptabelt at sætte gitterpanel på 28mm op og skrue gipsen i det? Så burde der rimeligvis også være plads til vp-rør/flex?
 
Hvis glesen i sig sidder tættere skruet end 600 cc, så burde det ikke være noget problem.
 
Bliver helt ok har en væg regnet med 22*100 ingen problemer satte brættet ca cc 600.
 
Glem ikke at sætte en regel hvor skabene skal monteres.
 
Eller en krydsfiner på hele væggen under gipsen.
 
Tak for svarene.
Norbotten - Tættere end cc 600?
Når man sætter lægter til loft med gles, bruger man normalt cc 300, men er det virkelig nødvendigt på en væg?

Smurfen - Har du elinstallationer bagved? Ingen kommentarer fra elektrikeren?

Huggan - Selvfølgelig kortlingar hvor skabene skal op.

Stefan - Kunne have været en mulighed, men vil som sagt trække el bagved uden at skulle fræse spor til vp-rør i væggen.
 
Kommer vel til at skulle fræse eller banke kanaler ud bag glesen til vp rør alligevel, men så bliver det vel ca. 100 mm per regel snarere end 4 meter med betonfræser og støv i hele lejligheden?
Eller er det en dum idé?
 
Jeg resonerer således; ved normalt vægbyggeri regner du som minimum 45x45. 45x45 bliver rimeligt stabilt, når disse er fastgjort på cc-600 (på stabilt underlag). 28x70 kan svigte lidt, hvis de fastgøres cc-600mm. Kan du fastgøre 28x70 i tegl/puds-underlaget med tættere fastgørelsespunkter, så der ikke er bevægelsesrum stabiliserer dette grundigt. Hvad jeg forstod bliver det "kun" en gipsplade, og det er væggen, som skabene skal op på, eventuelt fliser? Stabiliteten føles vigtig!
 
Glesen skal forhåbentlig ikke kunne svigte da de skal fastgøres tæt mod den eksisterende væg, dog kan de 300 cc være mere anbefalet alligevel til senere flisesætning?
Skabene vil jo blive skruet i kortlingar og ikke i gipsen er tanken.
 
Jeg mener, at du sætter din gles, trækker el sen plyfa og gips. Så bliver det stabilt, og der er noget at skrue i overalt.
 
Normalt, absolut. Og det kan være, at jeg gør det alligevel, men jeg vil udvide så lidt som muligt, da rummet er ret smalt.
 
Har ingen elinstallation bag min væg, men fastgørelse cc 600 burde være fint, det er jo en væg, ikke et gulv du skal gå på.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.