Hej,
Jeg tænkte på at bygge en hemseseng, planen er at jeg skal beklæde hele projektet med gips, spartle og male. Nu til mit spørgsmål, hvilke regler skal jeg bruge? Jeg kan fastgøre den ene langside samt kortsiden til en betonvæg, og den mindre del skal børnene kunne bruge som deres lille hyggehjørne, hvor de kan sidde og se film osv. Jeg tænkte også, at jeg skulle lave rammerne, så jeg kan lægge 12mm krydsfiner som "gulv" til sengen og muligvis en form for skrivebord på den mindre del.
Jeg kan få fat i 50x75 regler til en god pris, er det noget, der kan bruges? Der skal sove 2 voksne på sengen.

• Diagram af loftsengprojektdesign med dimensioner og planlagt layout af sengen, værksted og et område til børns hyggehjørne.
Hvad mener du med den mindre del? Den nederste del?
Jeg har bygget mange hemsesenge under studietiden. Men 45x75 føles for spinkelt. De holder sikkert til belastningen, men skal da skrues fast mod væggen ret ofte.
Hvis du vil have en stolpe på den del, der ikke fæstnes mod vægge, så skal den stolpe fæstnes sikkert til gulvet.

Måske blev det lidt uklart, med den mindre del mener jeg den "kubgrejen" som er til højre på billedet, som jeg så smukt har tegnet.
Tanken er ikke at alt skal bygges med 50x75, men hvis nogen har en tanke om hvor jeg så kunne bruge disse lægter.

Eftersom 2 vuxne kommer til at sove på hemsen, mistænker jeg, at der er brug for lidt kraftigere lægter til rammen, som sengen skal stå på?

Jeg havde tænkt mig, at jeg fastgør den ene kortside samt langsiden til væggen og derefter har en 70x70 (hvis det er nok?) Stolpe i hjørnet, der går ned i gulvet. Dog har jeg parketgulv og vil helst ikke fastgøre med skruer eller lignende i det.

Senest redigeret:
Tænk på at hvis du gipsar og spartler, skal du tænke et skridt længere end bare at det holder, så du undgår at få revner. Skal der være en tæt væg på nogen af siderne eller kun et gelænder?

Kortsiden som ikke er fastgjort til væggen, planlægger jeg at sætte gipsplader op på og lave en form for indgang til børnenes gemmested, samt "kuben" som børnene skal have som gemmested, skal også have gipsplader til vægge. Så jeg skal vel bygge de dele som en indervæg, så jeg kan fastgøre gipspladerne? Eller?

Kør mdf i stedet for gips. Gips tåler hverken bevægelser eller slag.

• Synes
Philip lindau
  • Laddar…
Den forreste tværbjælke bør være mindst 125 x 45 for at dække 290 cm spændvidde. Det vil dog stadig kunne føles ustabilt. Hvis du ikke forankrer det fritstående ben til gulvet, er der risiko for, at det væltet og så kan det hele falde sammen.
Tværreglerne i sengebunden bør være 95 x 45 med 60 c/c.

Springer man virkelig omkuld en 70x70, hvis den er forankret i loftet og øvrig konstruktion? Synes desuden man bør tænke på, at en sengebund normalt er selvbærende.

• Synes
Joak
  • Laddar…
B BosseHansson sagde:
Kan man virkelig vælte en 70x70, hvis den er fastgjort i loftet og resten af konstruktionen?
Hvis den kun står som støtteben, kan den let sparkes væk. Så afhænger det jo af, hvordan den er fæstnet i den øvre del af konstruktionen.

Men hvis jeg bygger kortsiden som en indervæg i stedet for fritstående ben? Altså ramme med reglar? Står den stabilt da?

Du behøver finde eller lave en tegning, så du kan diskutere mere specifikt, men det er helt klart muligt at bygge uden støtteben. Det går også uden problemer at bruge de reglar, du har/får billigt. Men at diskutere enkelte detaljer gør ikke, at helheden bliver god.

Z z_bumbi sagde:
Du behöver hitta eller göra en ritning så du kan diskutera mer specifikt men det går helt klart att bygga utan støtteben. Det går også uden problemer at bruge de reglar du har/får billigt. Men at diskutere enkelte detaljer gør ikke, at helheden blir god.
Du mener som den jeg vedhæftede i mit første indlæg men mere detaljeret?

Hvis du har masser med 50x70 som er lidt underlige mål, så er det vel bare at køre på det? Byg væggen som du har tænkt dig. Jeg ville have sat 3 stk 50x70 på højden mindst med skruer og lim. Formodentlig en ekstra, for du vil nok dække hele sengebunden. Selve gulvet i loftet ville jeg have afstivet cc 400 og limet plus skruet krydsfiner på begge sider med isolering. Sengebunden i sig selv er jo selvbærende.

Hvad skal isoleringen være godt for? En gennemgående krydsfinerplade kan give mug under madrassen. Der bør være nogle håndfladestore huller i pladen, og ingen underplade. Eller en lamelbund. TS bør lave et forslag til dimensionering af sengebund (trædimension, antal, regelafstand). Tænk på, at træet skal have høj kvalitet og ikke hvilke som helst skodregler.

T Thomas_Blekinge sagde:
Hvad skal isoleringen være god for? En gennemgående krydsfinér-plade baner vejen for skimmel under madrassen. Der bør være nogle håndfladestore huller i pladen, og ingen nedre plade. Eller lamelbund.
TS bør lave et forslag til dimensionering af sengebunden (trædimension, antal, regelafstand). Husk at træet skal have høj kvalitet og ikke nogle tilfældige skralderegler.
Så du mener, at man får skimmel, hvis man har sengen liggende på almindeligt bjælkelag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.