Hej!
Jeg skal montere træreglar i loftet, 45x45 og 386 cm lange.
Spørgsmålet er, om det er nok med 5 dybelspiker (6x10mm) pr. regel?
Med dybelspiker 10 cm inde fra hver ende, bliver det cirka cc 90 cm på de tre spikere i midten.
Jeg havde tænkt mig 6 dybelspiker pr. regel fra starten, men da jeg vil sætte en i midten for at lette monteringen, er alternativet jo 7, hvilket jo bliver meget mere boring i betonen...
Jeg skal kun have et lag gipsplade på reglerne (12,5 mm).
Taknemmelig for svar!

1. Reglerne bør(skal) sidde 300mm cc i forhold til hinanden, men det har du sikkert allerede styr på.

2. For at bore i betonen skal du bruge en borehammer, en slagboremaskine er spild af din tid og kraft, der findes billige fra nogenlunde 500-hundrede kroner og opad.

3. Nu til det lille trick, med den rigtige type bor, er det muligt at bruge borehammeren til at bore gennem både træreglen og betonen. Jeg har brugt Pirhana-bor, selvom nogle her på forummet fniser ad Pirhana. Du skal bore med en dimension, brug nogle kroner på et mærkebor.

4. Angående sømpluggen, køb en rigtig sømplugg, på Beijers eller en anden dyr byggemarked, hvor du ved, at du kun bliver snydt på prisen og ikke på kvaliteten. Sømpluggen fra Byggmax og Biltema havde (for 2 år siden) for blød plast og sidder fast, før du har slået den ind. Når man gør det rigtigt, er det supernemt med søm, bor et passende hul, sæt pluggen i og slå til med hammeren!

Edit.
5. Eftersom det nu ikke er noget problem at bore, synes jeg, du skal sætte sømpluggen med ~600mm cc, forudsat at du ser, at pluggen bider i betonen, ellers skal du sætte dem tættere.

magnu sagde:
1. Reglerne bør(skal) sidde 300mm cc i forhold til hinanden, men det har du sikkert allerede styr på.

det bliver 6 regler per 250-plade. altså ca 400mm cc. Det kommer til at fungere fint :)

2. For at bore i betonen skal du bruge en borehammer, en slagboremaskine er spild af din tid og kræfter, der findes billige fra omkring 500-kroner og opad.

Borehammer har jeg, en fra coop ca 500 kr, fungerer kanon.

3. Nu til det lille trick, med den rigtige type bor, kan det lade sig gøre at bruge borehammeren til at bore gennem både træreglen og betonen. Jeg har brugt Pirhana-bor, selvom nogle her på forummet fniser ad Pirhana. Du skal bore med en dimension, læg nogle kroner på et mærke-bor.

Selvom jeg borer gennem træet og betonen med samme bor, skal træreglen først monteres fast i loftet, ellers kan man støtte nedefra på en eller anden måde?
Jeg har en almindelig slagboremaskine til at bore i træet. At skifte boremaskine mellem træ og beton føles vel ikke som noget større problem?

4. Angående sømpluggen, køb rigtig sømplug, hos Beijers eller en anden dyr byggemarked, hvor du ved, at du kun bliver snydt på prisen og ikke på kvaliteten. Sømpluggen fra Byggmax og Biltema har (for 2 år siden) for blød plast og sætter sig fast, inden du har fået den slået ind. Når man gør det rigtigt, er det supernemt med søm, bor et passende hul, stop pluggen i og sving til med hammeren!

Allerede købt sømplug på byggmax :blushing:

Edit.
5. Da det nu ikke er noget problem at bore, synes jeg, at du skal sætte sømpluggen med ~600mm cc, forudsat at du ser, at pluggen bider i betonen, ellers må du sætte dem tættere.
Ok tak for tipsene!

Jeg ville anbefale såkaldte guldhylstre eller fjædersøm, findes i forskellige versioner men den, jeg synes er overlegen bedst, er dem, der ser ud som et rør med rille og krave på, ingen problemer med at slå i, og man slipper for alt besvær med plastpløkker mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.