Jeg skal lave en skillevæg og overvejer, om det er nok med 34mm tykke reglar. Grunden er, at jeg på så lille en bredde som muligt har brug for at få plads til to kamre, et hvor fordelerkabinet skal sidde, og et hvor der skal trækkes indkommende el, derefter kommer en indvendig dør. Har jeg 34mm i stedet for 45mm, sparer jeg altså 3 cm på bredden, hvilket faktisk gør en forskel.
Hvad tror I, er det muligt? Nogle ulemper udover at det er sværere at ramme regelen, når OSB skal sættes?

Hvordan kommer du frem til, at du sparer 3 cm?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Han måler på bredden, 45-34 = 11 mm x to rum (tre regler) = 33 mm.

• Synes
SvanteC og 2 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Hvordan kommer du frem til, at du sparer 3 cm?
for de to rum bliver der i alt tre stående stolper. Hvis hver stolpe er 34mm i stedet for 45mm, mindskes den totale bredde med 33mm, dvs ca 3 cm :)

Pladerne er jo stadig 90 eller 120 cm brede?
Det er vel nemmest at tilpasse et af rummene ud fra dørens placering (hvis det er den, der styrer)?

useless useless sagde:
Pladerne er jo stadig 90 eller 120 cm brede?
Det nemmeste er vel at tilpasse et af rummene ud fra dørenes placering (hvis det er den, der styrer)?
Okay, jeg må nok præcisere lidt. Sådan bliver konstruktionen fra venstre til højre
Regel - fordelingsskab (55 cm) - regel - slange til indkommende el (32mm) - regel - indvendig dør.
Jeg vil have døren så langt til venstre som muligt. Med 45-regel bliver det 722mm, med 34-regel 689mm.

Det tror jeg absolut: Indervæggen skal jo bare bære sig selv, og sætter du osb/plyfa inden gipsvæggen, så stabiliserer det også.
Du skal bare have lidt mere præcision, når du skruer op pladerne :)

M MPilen sagde:
Okej, jeg må nok præcisere lidt. Sådan bliver konstruktionen fra venstre til højre
Regel - fordelingstavle (55 cm) - regel - slange til indkommende el (32mm) - regel - indvendig dør.
Jeg vil have døren så langt til venstre som muligt. Med 45-regler bliver det 722mm, med 34-regler 689mm.
Skal det være to rum?

useless useless sagde:
Skal det være to rum?
Ja, vi skal have op indkommende el, og eftersom fordelerskabet fylder hele rummet, er der brug for et til.

M MPilen sagde:
Okay, jeg må nok præcisere lidt. Så her bliver konstruktionen fra venstre til højre
Regel - fordelerskab (55 cm) - regel - slange for indkommende el (32mm) - regel - indvendig dør.
Jeg vil have døren så langt til venstre som muligt. Med 45-regler bliver det 722mm, med 34-regler 689mm.
Du kunne måske sætte en 20 mm regel tættest på væggen til venstre, så fordelerskab 550, 45 regel, slange 32 og til sidst 45 regel.
Då ville du få bredden 692 inden døren kommer.

Eller kløve ned reglerne til 40 og spare 10 mm så du får 682.

Lexington Lexington sagde:
Du kunne måske sætte 20 mm regel tættest på væggen til venstre, så fordelerskab 550, 45 regel, slange 32 og til sidst 45 regel.
Så ville du få bredden 692, før døren kommer.

Eller kløve reglarne ned til 40 og spare 10 mm, så du får 682.
Måske det. Men hvorfor er det vigtigt med 45-reglar?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Hvis du skal have et vådrum eller flisebelagt område på den anden side af væggen, kan der være krav/behov for 'kraftigere' vægregler, men hvis det er et almindeligt rum med dobbeltplade vægge, er jeg ret sikker på, at det bliver tilstrækkelig stabilt på den måde, du har tænkt. Måske kan du endda udskifte en af 34mm reglerne med en bræt, hvis væggen starter mod en anden væg, og 'reglen' kun er til for at skrue pladerne i.

F fribygg sagde:
Hvis du skal have et vådrum eller flisebelagt område på den anden side af væggen, kan der være krav/behov for stærkere vægstolper, men hvis det er et almindeligt rum med dobbeltlagede vægge, er jeg ret sikker på, at det bliver tilstrækkeligt stabilt på den måde, du har tænkt. Måske kan du endda bytte en af de 34 mm stolper ud med en planke, hvis væggen begynder mod en anden væg, og "stolpen" kun er der for at skrue pladerne i.
Man kan jo også, hvis man er bekymret, lave kortlingar for at styrke op.
Du kunne endda bruge 22 mm tømmer sandsynligvis, hvis du kortler tilstrækkeligt, muligvis kræves der flere stolper da.
Et andet alternativ er jo at sætte mere end cc 60 (f.eks. cc45), hvis man går ned i tykkelse?
Men som sagt, man skal ordne eventuel bøjning også med kortlingar eller plader.

Jeg tilbyder en gratis tegning med standardregler.

Gratis tegning med standardregler; viser en konstruktion med en firkantet ramme og en grå plade, måler 689 mm i bredden.

• Synes
MPilen og 2 andre
  • Laddar…
M MPilen sagde:
Måske det. Men hvorfor er det vigtigt med 45-reglar?
Mest fordi det er lettere at sætte OSB.

• Synes
MPilen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.