Jeg skal bygge en skillevæg i min lejlighed som rumdeler. Da det er uklart, hvor længe vi kommer til at bo her, vil jeg gøre det så tilbageførbart som muligt, og tænkte derfor at følge denne guide, hvor væggen spændes fast snarere end skrues.
Problemet er dog, at jeg ikke vil have væggen til at gå hele rummets længde, men tænkte at efterlade en åbning på 80 cm, hvilket gør, at jeg ikke kan spænde den mod den ene væg.
Søger derfor råd om, I tror, at denne væg stadig kan blive tilstrækkeligt stabil - den skal være i et børneværelse, og jeg vil gerne have mulighed for at hænge noget på den, om end ikke nogle tunge ting.
Væggen tænkte jeg at bygge med 70*45-regler og dække den ene side med OSB+Gips og den anden side med kun enkelgips.
Jeg er åben for at skrue i loftreglen og vægreglen, men det udelukkes at skrue i gulvet.
Jeg har skitseret to alternativer, foretrækker Alternativ 1, men er åben for Alternativ 2, hvis der er risiko for, at den ellers ville blive for ustabil; i Alternativ 2 kan vægregler fastgøres i begge vægge, og loftreglen kan gå hele vejen mellem disse.
Hvad tror I? Kan Alternativ 1 blive tilstrækkeligt stabil, hvis man skruer i væg og evt. loft?
Som tillæg til ovenstående kan man jo også sørge for, at reglerne spænder mellem gulv og loft, f.eks. ved hjælp af kiler, inden man skruer dem fast i loftet.
En 70 regel som spænder godt, og desuden er monteret med selvklæbende tape (hvis man tør, risiko for at gulvet påvirkes) den bevæger sig ikke lige med det samme.
Som tilføjelse til ovenstående kan man jo også sørge for, at reglerne spænder mellem gulv og loft, f.eks. ved hjælp af kiler, inden man skruer dem fast i loftet.
En 70 regel, der spænder godt, og desuden er monteret med selvklæbende tape (hvis man tør, risiko for at gulvet påvirkes) den flytter sig ikke lige med det samme.
Præcis, jeg tænkte at følge denne guide og altså spænde fast loft- og gulvregel, samt også skrue fast loftreglen om det behøves.
Men det lyder mere betryggende, at du tror, den bliver stabil, ville helst undgå dobbeltklæbende tape for ikke at risikere at beskadige gulvet.
Så er der nok beton i hvælvet, der kan tåle et tryk. med et filttæppe mellem regel tag og gulv, samt at der skal være et par grove vantskruer, der strammes baglæns. De fastgøres i måske 3 stående regler. Der skal så være en luge til den, så det er muligt at stramme mere, hvis nødvendigt, to fastgørelser i loftet er ikke forkert, så væggen ikke kan falde.
Så er det nok beton i hvælvet, der klarer et tryk, med et filt tæppe mellem regel tag og gulv, samt at der skal være et par grove vantskruer, der trækkes baglæns. De fastgøres i måske 3 lodrette reglar. Der skal så være en luge til den, så det er muligt at spænde mere, hvis det er nødvendigt, to fastgørelser i loftet skader ikke, så væggen ikke kan falde.
Nu er jeg ikke med helt, hvad mener du med beton i hvælvet? Og hvor mener du, der skal være en luge?
Lige nu hælder jeg faktisk mod alternativ 2, med en 8*21 åbning. Så kan jeg få vægreglar ind, som fastgøres/spændes i de eksisterende betonvægge på begge sider med en tagregel imellem.
Nu er jeg ikke helt med, hvad mener du med beton i hvælvet? Og hvor mener du, at der skal være en luge?
Lige nu hælder det faktisk mod alternativ 2, med en 8*21 åbning. Så kan jeg få ind vægreglar, der fastgøres/strammes i de eksisterende betonvægge på begge sider med en tagregel imellem.
Gør du det på den måde, så bliver det godt, og væggen får fæstninger i enderne. Det jeg skrev, var for at spænde op mellem loft og gulv. Det med luge for at spænde mere på. Træ kan give sig lidt, og væggen kan begynde at glappe.
Nu börjar det bli dags för bygge! Har landat i detta alternativ, men tänkte kolla om någon har tips för bäst tillvägagångssätt.
Hade man gjort en tillfällig vägg som spänns mot bef.väggar på alla sidor hade man kunnat montera hela väggen liggande, sen rest den upp och spänt skruvarna. Hade man istället gjort en permanent vägg som ska skruvas i bef.väggar och golv hade man kunnat skruvat in reglarna för ramen först och sen satt de stående mellanreglarna.
Nu blir det lite av ett mellanting mellan dessa alternativ, eftersom jag gärna skruvar i väggar och tak för att få den stabil trots öppningen, men inte vill skruva i golv.
Det jag tänkte göra är följande:
1. Montera ihop ramen liggandes, 20 mm kortare än takhöjden.
2. I golvregeln fästs franska träskruvar med huvudet på sidan som kommer att ligga mot golvet - dessa kan jag sen spänna upp mot mellanlägg på golvet när ramen är rest
3. När ramen är rest och spänd mellan golv och tak med hjälp av träskruvarna så fäster jag in tak- och väggreglar i betongen.
Det är främst steg nr 3 jag skulle behöva råd kring - ett alternativ är ju att förborra och plugga hål i betongväggar/tak, och förborra hål på motsvarande ställen i golv- och takreglar. Det känns dock att det finns stor risk att reglarnas hål inte matchar helt med pluggarna i betongen när väggen väl är rest.
Hur skulle ni ha gjort? Samma problem hade väl egentligen uppstått även om väggen hade skruvats på alla håll, men hade varit lättare att lösa då. Någon nämnde expanderspik och att man då kan spika in reglarna när väggen väl är rest och spänd, utan att behöva förmarkera något. Kan det vara något? Eftersom jag aldrig använt det vet jag inte om de funkar på så här pass hård betong.
Väggarna är bärande och är gjorda i stabil, hård betong, dvs antagligen inte lättbetong.
Ingen fejl i din tanke med at rejse væggen og spænde op mod loftet. Men med fransk går det ikke godt, det skal være en kraftig bolt med møtrik og skive mod reglen, så skal det være direkte ved siden af en stående regel så det bliver stumt op. Efter måske 1/2 år vil væggen begynde at ville vælte, da træværket har ændret sig. Skal spændes efter. Væggen skal også forankres i siderne, så ingen ulykke sker. Bedst er det med nogle lange skruer i loft og gulv + siderne, så står væggen fast, selvom regler tørrer og bliver nogle millimeter kortere.
Ingen fejl i din tanke med at rejse væggen og spænde op mod loftet. Men med fransk går det ikke godt, det skal være en kraftig bolt med møtrik og skive mod reglen, så skal det være direkte ved siden af en stående regel, så det bliver stabilt opad. Efter måske 1/2 år vil væggen begynde at ramle, da træet har ændret sig. Det skal efterspændes. Væggen skal også forankres i siderne for at undgå ulykker. Bedst er det med nogle lange skruer i loft og gulv + siderne, så står væggen fast, selvom reglar tørrer og bliver nogle millimeter kortere.
Tak for input!
Jeg har taget udgangspunkt i denne guide, hvor de bruger fransk træskrue, har også set flere andre, der bruger det til lignende vægge. Men du tror altså stadig ikke, at det bliver tilstrækkeligt stabilt? Jeg har ganske vist en åbning i min væg, men tænker, at det i det mindste delvis bør kompenseres ved, at den er forankret i 3 ud af fire sider.
Det gjorde den absolut! Byggede ifølge alternativ 1 i mit første indlæg, fæstede til væg og loft og spændte op mod brickor på gulvet med franske træskruer. Indtil videre har den stået meget stabilt!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.