19,155 læst ·
6 svar
19k læst
6 svar
Regelafstand (centerafstand, c/c), hvad er standard?
Findes der nogle anbefalinger for centrumafstand?
Ser at nogle har c/c 45 til bærende indervægge, andre c/c 60, eller er det kun pladematerialet der bestemmer dette?
Hvad er anbefalingerne for ikke-bærende indervæg og bærende indervæg?
Ser at nogle har c/c 45 til bærende indervægge, andre c/c 60, eller er det kun pladematerialet der bestemmer dette?
Hvad er anbefalingerne for ikke-bærende indervæg og bærende indervæg?
cc 450 bliver mere og mere populært, fordi det giver en stivere konstruktion, og 900 gipsen er lettere at håndtere.
Tilsyneladende skal man også kunne sætte keramiske plader direkte på enkelgips på cc450, men jeg sætter alligevel dobbeltgips ved de lejligheder.
/Kent
Tilsyneladende skal man også kunne sætte keramiske plader direkte på enkelgips på cc450, men jeg sætter alligevel dobbeltgips ved de lejligheder.
/Kent
Det er sjældent (aldrig?) nødvendigt med tættere afstivning bare fordi det er en bærende væg. En enkelt 95x45 lægte bærer først og fremmest utroligt meget vægt, og klarer den ikke belastningen er det på grund af knækning og ikke trykket. Lægterne kan i princippet ikke knække i samme retning som pladematerialet ligger, så hvis man skal dimensionere op for knækrisiko, er det bredere lægter der gælder, ikke tættere. (dvs 120 eller 145 bred væg i stedet for 95).EmMi sagde:
Det der styrer C/C afstanden er dels bredden på pladematerialet du har tænkt dig at sætte op, dels om væggens overflade skal opfylde et minimumskrav for bøjningsstivhed (eksempelvis hvis væggen skal flisebelægges), så lægter man enten tættere (nogle gange C/C 30) eller anvender dobbelte plader.
Jeg er nu ingen konstruktør, så eventuelle fejl håber jeg f.eks. tømreren eller Jon_h eller en anden med gode hus-statik-kundskaber meddeler.
Vi har tænkt os at sætte spån+gips i stedet for dobbelt gipsplader, for at lettere kunne sætte op f.eks. billedhylder. Men bør man alligevel bruge dobbelt gipsplader i vådrum eller går det med spån+gips der også?
Vi har fået rådet at regle med 70 i ikke-bærende vægge og 95 i bærende vægge.
Vi har fået rådet at regle med 70 i ikke-bærende vægge og 95 i bærende vægge.
Spån plus gips går lige så godt som dobbeltgips.
Derudover er der en vis problematik omkring organiske plader i badeværelser under visse omstændigheder, men I skal jo læse branche-reglerne igennem og måske læse lidt på badeværelsesdelen af forumet, inden I bygger.
Derudover er der en vis problematik omkring organiske plader i badeværelser under visse omstændigheder, men I skal jo læse branche-reglerne igennem og måske læse lidt på badeværelsesdelen af forumet, inden I bygger.
Klik her for at svare