Hej!

Renoverer mit soveværelse. Tanken var at rive alt tapet ned, spartle og male. Men da jeg begyndte at rive, indså jeg, at en af ydervæggene er dækket med tretex, sandsynligvis en hurtig løsning for længe siden, fordi rummet var koldt.

Overvejer om jeg skal:
1) Lade tretexen sidde, spartle over den eksisterende tapet og male.
2) Rive tretexen ned, sætte fugtspærre, lave regler og isolere.

Renoveret rum med værktøj og en uden tapet ydervæg dækket med tretex, plastiklampe på gulvet, fejekost ved radiator og vindue.

Begge vægge er meget kolde om vinteren, væggen med vinduet gør ikke så meget, men tretexvæggen er der, hvor jeg har hovedet, når jeg sover. Har lagt mærke til, at puderne, der ligger mod denne væg, føles fugtige, ikke specielt rart.

Derfor ville det bedste alternativ være at rive det ned og lave regler med isolering. Men jeg undrer mig så om der er risiko for skimmel/fugt, hvis man bare laver regler og isolerer tretexvæggen? Vil ikke gøre noget ved væggen med vinduet, da det er lidt besværligt pga. vinduet.

Det fører mig til et tredje alternativ, rive tretexen ned, købe en sengegavl, så jeg kommer væk fra væggen et stykke og lader væggen ånde, som det er tænkt (stenshus), og leve med, at rummet er lidt koldere, når det er koldt udenfor.

Men helst vil jeg altså gøre alternativ to, hvis det ikke medfører risiko for fugt og skimmelproblemer fremover.

At sætte fugtspærre inden for isoleringen lyder som en rigtig dårlig idé.
Ved du, hvordan væggen er opbygget?

Det er et 50-60tals hus med pudset facade. Væggene er beton/letbeton.

50-60'er hus med pudset facade, trælamelhegn og hvidt rør ved siden af.

Overvejer om vi mener det samme. Jeg mener altså, at man sætter plast direkte mod væggen og derefter sætter man lister og isolerer indenfor dette, afslutter med krydsfiner eller lignende som spartles og males.

Det var sådan jeg tolkede dig. Fugtspærren skal sidde på indersiden af væggen. Man plejer at sige, at det er okay at have den op til 1/3 inde i væggen, set i forhold til vækstets isoleringsevne. Men med din placering risikerer den nok at havne dybere.

• Synes
M.Morgan
  • Laddar…
Så hvad gør jeg? Kan jeg isolere uden plasten, eller er det også en dårlig idé?

Skal du have plasten, skal den være inden for isoleringen. Jeg er ikke sikker på, at den er nødvendig. Men frem for alt skal den ikke være bag isoleringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.