Skal fjerne en bærende væg og erstatte med en limtræsbjælke dimensionen er
365*115*4500. Er det nok at stille den på en 45*120 regel og to regler 45*120 på den anden side, eller er det for svagt?
Ifølge bygherren skal det være nok.
på stueetagen i et 2-plans hus.

Det holder, men jeg ville alligevel have valgt en søjle, der kan tage hele belastningen uden at man behøver at sikre den sidelæns, en søjle er også garanteret lige. En 45x120 kan bøje sig, hvis den står frit, inden man får sat vægpladerne på eller forankret den på en eller anden måde.
Men det afhænger jo af, hvordan det ser ud i dit tilfælde.

Er enig med pbengtsson kør med limtræssøjler 115x115mm i stedet, føles som en sikrere løsning på længere sigt.

Er blevet diskuteret før, 45x120 fungerer fremragende i de fleste tilfælde.

Hvad tror I om at slå en ekstra 45*120 op, eller er det unødvendigt?

Med sådan dimensionering på bjælken så må du have en rimelig belastning på den.
En enkelt 45x120 på den ene ende synes i hvert fald jeg er at spare, køb en limtræspille 115x115 som nævnt ovenfor så er du sikker.
En 45x120 holder sikkert, men du vil jo også have det så stift og lige som muligt.
Tror at selv Byggmax lagerfører 115x115?

I dag var byggmesteren her og hjalp med at sætte bjælken op. Det blev 45x120.
Taget svajede lidt i midten, før vi begyndte, men det blev presset op af bjælken.

Må håbe, at soveværelset deroppe ikke falder ned i stuen...

Jeg håber bjælken står på en bærende del af gulvet. Og ikke bare på spånpladen...

På den ene side står den på skorstensbasen
og på den anden side mod regelværket under gulvet.

Bare som en lille sammenligning af dine 2 alternativer. 1st 45x120 klarer at bære 3,2 ton 1st 90x90 limträ klarer at bære 6,8 ton forudsat at de står indbygget i en væg.

Gode tal! Jeg ville køre med 2x 45x120.

Og jeg ville have brugt søjler i samme dimension som bjælken 115x115 ;-)

Hjemmefikserens gyldne regel i disse tilfælde er at overdimensionere, så man ikke føler sig usikker på, om det holder. Hvis 115 er det, der kræves for at det skal føles godt, så gå efter det!

Bjælken er jo allerede på plads med en 45x120, så derfor bliver det ingen 115x115, men jeg sætter nok en til 45x120 for at være på den sikre side. Byggeren har 20 år i branchen, så man burde kunne stole på ham, men man ved aldrig...

Står reglen frit eller bliver den indbygget i væggen? En regel lyder for spinkel for mig. Sæt du to der og lim dem sammen med søm, så holder det alle gange.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.