Jeg har lovet drengene, at vi skal friske deres sæbekassebil op med ratstyring i år. Er der nogen her, der har nogle gode løsninger på dette?

mvh//hempularn

Køb en billig trampbil og slagt så har du en styring, som man kan forstærke.

Det er et alternativ...

Hvad har de for styring i dag?

bare to hjul på en planke eller noget med styrestang?

hempularn sagde:
Jeg har lovet drengene, at vi skal pimpe deres sæbekassebil med ratstyring i år. Er der nogen her, der har nogle gode løsninger på dette?

mvh//hempularn
Standardløsningen er at montere en stang, som man snurrer snoren, man normalt styrer med, rundt om, hvis der ikke er et rat. Enten trækker man det gennem et hul i stangen og snurrer rundt det direkte, eller også har man en slags "spole" - tænk sytrådsrulle i storformat - for at få lidt bedre udveksling.

Ellers er pedalbil-løsningen ikke helt dårlig :)

Du kan jo selvfølgelig bygge en egen styreløsning, selvom den nok bliver lidt klodset, hvis du laver den i træ - det er bare at bruge en legomodel som forbillede - og så måske finde noget at lave tandhjulet og tandstangen af...

/K

I
Byggede en 4-sædet 'rolls' til vores børnebørn for to år siden med ratstyring. Styringen løste jeg med wire i bowdenkabel købt hos 'classe'. Selve hjulophængningen med spindelbolt og beslag (for at klare, at inderhjulet skal dreje sig lidt mere end yderhjulet pga. mindre svingradius og alligevel have 'toe-in' ligeud for at kunne køre lige uden at slingre) svejsede en ven sammen til mig efter mine tegninger. Fodbremserne blev også en egen konstruktion. Vognen har luftgummihjul.

Skal prøve at huske at tage nogle billeder af den næste gang jeg er i Stenungsund, så du kan se, hvordan den er lavet. (Den blev i parentes lidt for klodset og tung at styre. Men er god motion for forældre og naboer, som har haft meget sjov med den.)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.