Råspont er billigere, og massivt træ er altid rart. Findes der noget, der gør, at jeg vil fortryde mig med råspont (17 mm) bag gips i stedet for OSB?

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Snailman
M -MH- sagde:
Råspont er billigere og massivt træ er altid rart. Er der noget, som gør, at jeg vil fortryde at bruge råspont (17 mm) bag gips i stedet for OSB?
Jeg satte råspont bag gipsen i hele huset, liggende på ydervæggene og stående i skillevægge (afhængig af stavernes retning i væggen). Men dengang var OSB billigere end råspont. Hvis det var endespontet træ, blev der mindre spild end hvis det ikke var det. Brugte sømpistol. Da jeg efterfølgende satte gipsen på, behøvede jeg ikke bekymre mig om, hvor stavene sad, men fastgjorde dem i råsponten.

• Synes
-MH-
  • Laddar…
Jeg har haft lidt sværere med el-dåserne med råspont, men det er behageligt at slippe for at bære/løfte 120cm plader og det spild sådanne ofte medfører ved gavlspidser.

Mit hus har affaldstræ bag gipsen, også det går fint.

• Haha
-MH-
  • Laddar…
Mm, endefræset ja. Ser ikke ud til at findes i de billigere kvaliteter. Samler man over regler, burde der alligevel ikke blive så meget spild. Eller man samler i luften, så skide nøje kan det ikke være.

@fribygg, det var, da jeg sad med en apparatdåse foran mig, at jeg funderede. Dåsen er for 24 mm plader gips 13 mm og osb 11, så det bliver præcis. Men med råspont så ender dåsen 6 mm ind. Er det et problem?

Mere besværligt med hulboring til dåser?

Snailman
M -MH- sagde:
Mm, endenot spænder ja. Det ser ud til ikke at findes i de billigere kvaliteter. Samler man over reglar bør det ikke blive så meget spild. Eller så samler man i luften, så skidt kan det ikke være.

@fribygg, det var når jeg sad med en apparatdåse foran mig, at jeg overvejede. Dåsen er for 24 mm plader gips 13 mm og osb 11, så det passer præcist. Men med råspont så ender dåsen 6 mm inde. Er det et problem?

Besværligere med hullavning til dåser?
F fribygg sagde:
Jeg har haft lidt sværere med elboksene med råspont, men det er behageligt at undgå at bære/løfte 120 cm plader og det spild, sådanne ofte medfører ved gavlspidser
Jeg brugte Schneider vp2 dåser til tredobbelt gips, de klarer 17mm råspont plus 13mm gips.

Den har blå ring
gevindet skruering for pladetykkelse 24-39 mm

Senest redigeret:
  • Synes
Magnus E K og 1 anden
  • Laddar…
Jo, men men Malmbergs laver doser til dobbeltgips, som koster en femtedel mod Scheniders.. :p

Sidder med ABBs doser som en slags kompromis nu.

M -MH- sagde:
Mm, endenot ja. Ser ikke ud til at findes i de billigere kvaliteter. Samler man over reglar, burde det alligevel ikke blive så meget spild. Eller så samler man i luften, så skide nøje kan det ikke være.

@fribygg, det var når jeg sad med en apparatdåse foran mig, at jeg spekulerede. Dåsen er til 24 mm plader gips 13 mm og osb 11, så det passer præcis. Men med råspont kommer dåsen 6 mm ind. Er det et problem?

Besværligere med huludtag til dåser?
Hvis gevinsten med billig råspont bliver opædt af dyre dåser eller besværlig montering, er osb måske alligevel at foretrække?

Snailman
M -MH- sagde:
Jo, men men Malmbergs laver dåser til dobbeltgips, der koster en femtedel i forhold til Scheniders.. :p

Sidder med ABBs dåser som en slags kompromis nu.
De nævner 26mm til dobbeltgips og drejelig ring, betyder det, at det ikke er en skruering?

Jeg købte mine vp2 hos elbitik ganske billigt, men de ser ikke ud til at have vp2 længere?

wildeside
Råspont er fantastisk god, når man sætter vægge m.m. kattvind o lignende trange steder.

U
Snailman Snailman sagde:
De nævner 26mm for dobbeltgips og roterbar ring, betyder det at det ikke er en skruering?

Jeg købte mine vp2 hos elbitik ganske billigt, men de ser ud til ikke at have vp2 længere?
erstattet med multifix, samme funktion med justerbar dybde

Snailman
U Utsliten och utdömd sagde:
erstattet med multifix, samme funktion med justerbar dybde
Det var abb dåserne han havde, jeg skrev om. Schneiders nye dåser ved jeg intet om.

24 mm dybe ifølge min lineal, og ser ingen måde at justere dem på.

Jeg ved itne om det er mere besværligt montage, måske endda lettere med hulboring etc., da man ikke behøver at måle en hulsav, men bare lave en lille åbning i sponten lidt på frihånd.

Luter mod råspont, føles mere solidt.

• Synes
hobbs
  • Laddar…
U
Snailman Snailman sagde:
Det var abb dosorna han hade jeg skrev om, Schneiders nye doser ved jeg intet om
Nej med du sagde at elbutik ikke solgte vp2, de er for de udgået og erstattet af multifix som er deres efterfølger

• Synes
Snailman
  • Laddar…
Snailman
M -MH- sagde:
24 mm dyb ifølge min lineal, og ser ingen måde at justere dem på.

Jeg ved ikke, om det er mere besværligt montage, måske endda lettere med huludtagning osv., da man ikke behøver at målrette en hulsav, men bare kan skære ud lidt på frihånd i sponten.

Det hælder mod råspont, føles mere solidt.
Jeg havde ikke så travlt, så jeg tog mål og savede med hulsav, inden jeg satte råsponten på, dåserne stak jo ud et stykke fra reglen. Det går også at rette et laserkryds midt på dåsen, og så ved man, hvor man skal bore med dåseboren, når råsponten skygger.

Det slider meget på Hole in one, hvis man forsøger at bruge den sammen med råspont.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.