Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
Jeg satte råspont bag gipsen i hele huset, liggende på ydervæggene og stående i skillevægge (afhængig af stavernes retning i væggen). Men dengang var OSB billigere end råspont. Hvis det var endespontet træ, blev der mindre spild end hvis det ikke var det. Brugte sømpistol. Da jeg efterfølgende satte gipsen på, behøvede jeg ikke bekymre mig om, hvor stavene sad, men fastgjorde dem i råsponten.M -MH- sagde:
Mm, endefræset ja. Ser ikke ud til at findes i de billigere kvaliteter. Samler man over regler, burde der alligevel ikke blive så meget spild. Eller man samler i luften, så skide nøje kan det ikke være.
@fribygg, det var, da jeg sad med en apparatdåse foran mig, at jeg funderede. Dåsen er for 24 mm plader gips 13 mm og osb 11, så det bliver præcis. Men med råspont så ender dåsen 6 mm ind. Er det et problem?
Mere besværligt med hulboring til dåser?
@fribygg, det var, da jeg sad med en apparatdåse foran mig, at jeg funderede. Dåsen er for 24 mm plader gips 13 mm og osb 11, så det bliver præcis. Men med råspont så ender dåsen 6 mm ind. Er det et problem?
Mere besværligt med hulboring til dåser?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
M -MH- sagde:Mm, endenot spænder ja. Det ser ud til ikke at findes i de billigere kvaliteter. Samler man over reglar bør det ikke blive så meget spild. Eller så samler man i luften, så skidt kan det ikke være.
@fribygg, det var når jeg sad med en apparatdåse foran mig, at jeg overvejede. Dåsen er for 24 mm plader gips 13 mm og osb 11, så det passer præcist. Men med råspont så ender dåsen 6 mm inde. Er det et problem?
Besværligere med hullavning til dåser?
Jeg brugte Schneider vp2 dåser til tredobbelt gips, de klarer 17mm råspont plus 13mm gips.F fribygg sagde:
Den har blå ring
gevindet skruering for pladetykkelse 24-39 mm
Senest redigeret:
Hvis gevinsten med billig råspont bliver opædt af dyre dåser eller besværlig montering, er osb måske alligevel at foretrække?M -MH- sagde:Mm, endenot ja. Ser ikke ud til at findes i de billigere kvaliteter. Samler man over reglar, burde det alligevel ikke blive så meget spild. Eller så samler man i luften, så skide nøje kan det ikke være.
@fribygg, det var når jeg sad med en apparatdåse foran mig, at jeg spekulerede. Dåsen er til 24 mm plader gips 13 mm og osb 11, så det passer præcis. Men med råspont kommer dåsen 6 mm ind. Er det et problem?
Besværligere med huludtag til dåser?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
De nævner 26mm til dobbeltgips og drejelig ring, betyder det, at det ikke er en skruering?M -MH- sagde:
Jeg købte mine vp2 hos elbitik ganske billigt, men de ser ikke ud til at have vp2 længere?
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 604 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,604 indlæg
24 mm dybe ifølge min lineal, og ser ingen måde at justere dem på.
Jeg ved itne om det er mere besværligt montage, måske endda lettere med hulboring etc., da man ikke behøver at måle en hulsav, men bare lave en lille åbning i sponten lidt på frihånd.
Luter mod råspont, føles mere solidt.
Jeg ved itne om det er mere besværligt montage, måske endda lettere med hulboring etc., da man ikke behøver at måle en hulsav, men bare lave en lille åbning i sponten lidt på frihånd.
Luter mod råspont, føles mere solidt.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 604 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,604 indlæg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
Jeg havde ikke så travlt, så jeg tog mål og savede med hulsav, inden jeg satte råsponten på, dåserne stak jo ud et stykke fra reglen. Det går også at rette et laserkryds midt på dåsen, og så ved man, hvor man skal bore med dåseboren, når råsponten skygger.M -MH- sagde:
Det slider meget på Hole in one, hvis man forsøger at bruge den sammen med råspont.