Hej,

Jeg skal nu begynde at sætte 23mm råpont på alle vægge indendørs, derefter bliver det et lag gips på dette.

Jeg overvejer, hvordan man bedst gør med hjørnerne, skal man fastgøre en sådan "metalvinkelliste" i alle indvendige hjørner, inden man skruer gipsen på? For råsponten kan vel bevæge sig lidt, og eventuelt få gipshjørnerne til at sprække?

• Synes
1
  • Laddar…
Snailman
Jeg har 17 mm råspont, det skal række hvis du sætter den i de hjørner, hvor den ene side er ydervæg, sæt den under gipsen, ellers kommer den for langt ind.

Hej,
Forstår ikke rigtig, hvad du mener med, at den kommer for langt ind. Når jeg har et hjørne, hvor råsponten mødes, overvejer jeg at montere et sådant metalhjørne, som jeg skruer ind i råsponten.

Snailman
spaxx sagde:
Hej,
Forstår ikke rigtig hvordan du mener med at den kommer for langt ind. Når jeg har et hjørne hvor råsponten mødes, der overvejer jeg at montere et sådant plåthörn som jeg skruer ind i råsponten.
Men der er heller ikke sket noget i de hjørner. Satte papirstykke og spartlede i hjørnerne derefter.

Jeg kom til at sætte nogle plåthörn før jeg monterede råsponten, så nåede gipseskruen ikke in til plåthörnen da jeg satte gipsen derefter.

"Plåthjørner", det har man vel i yderhjørner, for at beskytte de sarte gipskanter?

Plåthjørne til beskyttelse af gipskanter i yderhjørner, med perforeret overflade.

En rulle plåtband, produktnavn "Plåtband vpb 100 vikbart 50m" fra XL-BYGG Karlstad, vises i billedet.

Tror de mener en sådan

Snailman
spaxx sagde:
Hej,
Det er disse jeg tænker på, men der kan måske være alternativer:

[link]

[link]
Det er sådanne jeg har brugt ja. Til yderhjørner har jeg brugt en papstrimmel med et metalbånd på hver side af midten.

S
spaxx sagde:
Hej,
Det er dem, jeg tænker på, men der findes måske alternativer:

[link]

[link]
eksakt fungerer i yder og inderkant indenfor gipsen

Snailman
Snailman sagde:
Det er sådanne jeg har brugt ja. Til ydre hjørner har jeg brugt en papstrimmel med et metalbånd på hver side af midten
Den sidstnævnte bruger jeg altså i stedet for papstrimmel i ydre hjørner udenpå gipsen.

S
Snailman sagde:
Det sistnämnda bruger jeg altså i stedet for papirstrimmel i yderhjørner udenpå gipset.
anderledes, sjovt at det virker for dig. hvordan fastgør du den?

Snailman
SBH sagde:
anderledes, sjovt at det virker for dig. hvordan fastgør du den?
Jeg spartler den ind som med almindelig papirremsa, men den tåler lidt mere end papirremsen iom pladerne

Rulle af fleksibelt hjørneforstærkningsbånd fra ProRoc, bruges som alternativ til papterems, består af papir og metal for ekstra styrke.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/målarremsa-asm-papp-metall-50mmx30m

Jeg har gips i alle vinduer og dørsmyger, så det blev billigere med denne remsa end de udstansede metalprofiler

Senest redigeret:
S
Snailman sagde:
Jeg spartler den ind som med almindelig papirstrimmel, men den tåler lidt mere end papirstrimlen pga. pladerne

[billede]

[link]

Jeg har gips i alle vinduer og dørsmyger, så det blev billigere med denne strimmel end de udstansede metalprofiler
aha. troede du tog metalvinkel og satte. nej de der udstansede metalprofiler er ikke sjove.
dem i "plast" kan du ikke lide? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/självhæftande-hörnskydd-l-2500mm

Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.