7,064 læst ·
15 svar
7k læst
15 svar
Råspont 20x95 mm til garagetag?
Side 1 af 2
Jeg skal skifte papiret på taget og så, at den gamle råspont også skal skiftes ud på grund af store fugtgennemsivninger. Den gamle spont er 23x95, men det synes næsten umuligt at få fat i her i byen. Der er et firma, der sælger det, men det bliver mere end dobbelt så dyrt som at bruge 20x95. Byggmax og K-rauta har f.eks. 20x95, men bliver det for svagt, eller går det an at bruge? Taget har næsten ingen hældning, hvis det spiller nogen rolle.
Undskyld for den dårlige formulering. Det har været meget fugtigt og råd/skimmel findes, samt at brædderne går i stykker ved blot at kigge på dem. Den gamle fer/not er fjernet og skal bygge nyt i morgen er det tænkt.
Spørgsmålet er altså, om jeg klarer mig med 20mm fer/not. Har ikke målt mellem spær, men burde være 1.2m kan dobbelttjekke i morgen, hvis det er nødvendigt.
Spørgsmålet er altså, om jeg klarer mig med 20mm fer/not. Har ikke målt mellem spær, men burde være 1.2m kan dobbelttjekke i morgen, hvis det er nødvendigt.
Sandt, men nogle mener, at der er større risiko for, at sponten vil bøje/forvride sig, hvis det tilfældigvis bliver fugtigt. Får se om det bliver 95 eller 120, rent arbejdsrelateret, så går det hurtigt alligevel pga. at taget er ret lille 7.5x4 meter.
Men det er alligevel ikke svaret på mit spørgsmål om 20mm bliver for spinkelt?
Men det er alligevel ikke svaret på mit spørgsmål om 20mm bliver for spinkelt?
Bedste svar
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Jeg sømmede 300 kvadrat 20 x 95 op for nogle år siden, mellem to spær bør man ikke have samling på mere end hver tredje bræt (gælder ved endeforstærket træ).
Samler man midt på spæren, bør man helst ikke have generalsamling.
Mit tag, der rækker ud over spærene, har synligt underlag fra neden, så den del samlede jeg altid på spærene, så samlingen ikke blev synlig nedefra.
Har man et kort tag som dine 7,5 meter, kan det være lidt svært at fordele samlingerne, da man ønsker at fastgøre den sidste bræt mod gavlen i mindst to spær.
Så jo længere underlag, du køber, jo bedre; hvis du køber korte, bliver det automatisk generalsamling. Jeg sømmede to søm 75 mm i hver spær.
Samler man midt på spæren, bør man helst ikke have generalsamling.
Mit tag, der rækker ud over spærene, har synligt underlag fra neden, så den del samlede jeg altid på spærene, så samlingen ikke blev synlig nedefra.
Har man et kort tag som dine 7,5 meter, kan det være lidt svært at fordele samlingerne, da man ønsker at fastgøre den sidste bræt mod gavlen i mindst to spær.
Så jo længere underlag, du køber, jo bedre; hvis du køber korte, bliver det automatisk generalsamling. Jeg sømmede to søm 75 mm i hver spær.
Der er ingen problemer med 20mm not og fjær, det svajer lidt mere, når du går på det, men ellers er det ingen fare.Grillen sagde:
Sandt, men visse mener, at der er større risiko for, at not og fjær vil bøje/vride sig, hvis det skulle blive fugtigt. Må se, om det bliver 95 eller 120, rent arbejdsmæssigt går det hurtigt alligevel, fordi taget er ret lille 7.5x4 meter.
Men det er stadig ikke svaret på mit spørgsmål om 20mm bliver for tyndt?
120mm(110mm) 1,5 meter mindre at lægge per kvadrat + spinkmængden bliver mindre. Men hvis man tæller hver eneste krone, så bliver det måske billigere, hvis man overhovedet ikke værdsætter tiden
http://www.byggvarulistan.se/virkesatgang/
http://www.byggvarulistan.se/virkesatgang/
Blev 95 det knapt fandtes 120 på hylden, og det der fandtes var så skævt og fuldt af revner, så det ikke ville være blevet godt. Men med denne lille overflade, jeg har, så går 95 meget hurtigt alligevel. Men naturligvis fandtes der ingen fornuftige længder hjemme, kun 390cm, og det giver en del skæringer, men bruger samling mellem tagspærene, og det føles stabilt.
Men bliver lidt i tvivl, nu når jeg har fundet flere planker, hvor endenoten er spejlvendt, findes der 2 forskellige sider af råspont, eller er det nogle fejlskæringer? Jeg troede, at det kun fandtes i en retning, så jeg tog bare uden at tjekke.
Men bliver lidt i tvivl, nu når jeg har fundet flere planker, hvor endenoten er spejlvendt, findes der 2 forskellige sider af råspont, eller er det nogle fejlskæringer? Jeg troede, at det kun fandtes i en retning, så jeg tog bare uden at tjekke.
Tror hver eneste person her i byen er i gang med at bygge tag, for de eneste der havde mængden jeg havde brug for, var Byggmax og da 20x95. K-rauta, Beijer, XL-Bygg, karl Hedin havde meget lidt hjemme og det noget dårlig kvalitet.
Men får vel nyt nu i løbet af ugen, men har lidt travlt med at få dette på, da tagdækkerne kommer på onsdag og lægger pap, derfor måtte det blive det der fandtes.
Men får vel nyt nu i løbet af ugen, men har lidt travlt med at få dette på, da tagdækkerne kommer på onsdag og lægger pap, derfor måtte det blive det der fandtes.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Hvis de ikke kommer fra samme træbundt, så kan endenoten variere, tror det har med producenten at gøre.Grillen sagde:
Blev 95 det knapt fandtes 120 på hylden, og det som fandtes var så skævt og fuld af revner, så var det ikke blevet godt. Men med denne lille overflade jeg har, går 95 meget hurtigt alligevel. Men naturligvis fandtes der ikke nogle fornuftige længder hjemme, kun 390 cm, og det bliver en del skæring, men kører samling mellem spærene, og det føles stabilt.
Men bliver lidt eftertænksom, når jeg nu har fundet flere planker, hvor endenoten er spejlvendt, findes der 2 forskellige sider af råspont, eller er det en fejlskæring? Jeg troede, at det kun fandtes i én retning, så jeg samlede bare, uden at se efter.
Nogle gange kan placeringen af not og fjær variere i højden mellem forskellige producenter, det er også ret irriterende, hvis man blander.
Købte selv et par dusin 20x95 i dag, de var 5,5 meter lange.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg