Hej,
Jeg har fået hjælp af en konstruktør (på et byggemarked) til at beregne hvilken bjælke jeg har brug for til at bære en væg. Desværre beregner de kun i limtræ, og det gør bjælken for høj.
Jeg har forsøgt at finde nogen, der kan konvertere limtræ til stål, men kan ikke finde nogen.

Er der nogen der er kyndige i dette og kan svare hvilken stålbjælke der er ækvivalent til 115*315
En tabel med værdier for limtræsbjælker i forskellige mål; inkluderer V i kN og M i kNm for bredder b=90 mm, b=115 mm og b=140 mm.

Spændet vil blive ca. 3000mm, bjælken bør være 3250.
 
  • Synes
starby
  • Laddar…
Skriv dine forudsætninger og laster, så skal vi se, om vi kan hjælpe.
 
H huggan sagde:
Skriv dine forudsætninger og laster så skal vi se om vi kan hjælpe.
Hvilke oplysninger vil du have? Der findes ingen konstruktionsplaner for huset, og producenten eksisterer ikke længere.
 
Samme info som du gav bygghandlen kan være en god begyndelse.
 
Det er ikke muligt at lave sådanne sammenligninger uden at vide, hvad der skal være dimensionerende, brudgrænsen eller brugsgrænsen (dvs. nedbøjningen). Limtræ og stål har helt forskellige egenskaber i disse henseender.
En limtræsdrager på 115x315 klarer et maksimalt moment på ca. 40 kNm. Ved en spændvidde på 3 m svarer det til en jævnt fordelt last på ca. 3600 kg/m. Med denne last klarer limtræsdrageren også at holde nedbøjningen under 10 mm. For at klare lasten er en HEA 140 tilstrækkelig, men for at klare nedbøjningen kræves en HEA 180. Jeg vil dog gerne stille spørgsmålstegn ved, om den, der har hjulpet dig, virkelig har regnet rigtigt. 115x315 på 3 meter er rimeligt solide sager.
 
  • Synes
fahlis
  • Laddar…
Plantegning med blå markering viser en væg i bygning, der skal nedrives for åbning på 3000 mm. Bygningens bredde er 9200 mm, med taghældning på 45 grader.
Denne væg er den, der skal ned. Åbningen vil blive 3000mm.

Bredden på huset er 9200mm. Taget har 45 graders hældning.

Overetagen ser ud ifølge dette
Plantegning af 2. sal med rum som “SOVR 9”, “SOVR 13” og “ALLR 19”. Viser dørplaceringer og vægindretning. Inddrager kontekst om en mur der skal fjernes.

Bjælkelaget er i spånplader, egentlig alt i huset er spån.
1982 ser det ud til, at man har taget dele af væggen ned og åbnet op og afbåret væggen med denne bjælke
Åbning i en væg med bjælke over, byggeprojekt med materialer i stuen, værktøjer og plader på gulvet, vindue i baggrunden.
Rundt spånplade og træstruktur med en metalbjælke over døråbning i en bygning fra 1982, der skal nedrives.
En bærende bjælke i et åbnet vægparti, ombygget i et hus, med et synligt spånlag og træstøtte ovenpå bjælken. Delvis nedrevet væg med synlige bjælker og en stålbjælke i åbningen, del af et renoveringsprojekt fra et hus bygget i spånplader.

Jeg vil mene, at det var denne information, jeg gav i byggemarkedet.
 
J justusandersson sagde:
Det er ikke muligt at lave sådanne sammenligninger uden at vide, hvad der skal være dimensionerende, brudgrænsen eller brugsgrænsen (dvs. nedbøjningen). Limtræ og stål har helt forskellige egenskaber i disse henseender. En limtræsdrager på 115x315 klarer et maksimalt moment på ca. 40 kNm. Ved et spændvidde på 3 m svarer det til en fordelt last på ca. 3600 kg/m. Med denne last klarer limtræsdrageren også at holde nedbøjningen under 10 mm. For at klare lasten er en HEA 140 tilstrækkelig, men for at klare nedbøjningen kræves en HEA 180. Jeg vil dog gerne stille spørgsmålstegn ved, om den der har hjulpet dig virkelig har regnet rigtigt. 115x315 på 3 meter er ret solide sager.
Gætter på, at han der har regnet, har ønsket både bælte og seler.
 
Balken skal bære halvdelen af bjælkelaget ovenfor samt egenvægten af væggen ovenfor, men sandsynligvis ingen taglast. Det er den maksimale nedbøjning, der er dimensionerende, eftersom gulvet ovenfor berøres. Lidt groft regnet kommer jeg frem til, at det burde være nok med en limtræsbjælke, der er 115x225. Man kan komme ned i bjælkehøjde ved at vælge en bredere bjælke. For en mere nøjagtig beregning behøves en målsat sektionstegning. Jeg synes, du skal droppe tanken om en stålbjælke. Du vinder næsten intet ved det, og alt bliver bare mere besværligt.
 
  • Synes
Surly og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Balken skal bære halve bjælkelaget ovenfor samt egenvægten af væggen ovenfor, men antageligvis ingen taglast. Det er den maksimale nedbøjning, der er dimensionerende, eftersom gulvet ovenfor berøres. Lidt groft regnet kommer jeg frem til, at det burde række med en limtræsbjælke, der er 115x225. Man kan komme ned i bjælkehøjde ved at vælge en bredere bjælke. For en mere præcis beregning behøves en dimensioneret sektionsplan. Jeg synes, du skal droppe tanken på en stålbjælke. Du vinder næsten intet på det, og alt bliver blot mere besværligt.
Jeg har fået fat i en I140 bjælke til rigtig gode penge og tror ikke, det er specielt svært at få den på plads. Havde forbi en ven, som har båret egne vægge, og han "trodde", en I120 bjælke ville være nok.
 
Hvad mener du med I140? Hvis det er en IPE 140, er det ikke nok. Du skal op på IPE 160. Med dobbelt gips som brandisolering er du oppe i en højde på mindst 183 mm.
 
Var IPE140 jeg mente.
Hvad er det længste spænd du kan have med en sådan?
 
Med samme forudsætninger som tidligere bortset fra spændvidden, 2,7 meter.
 
  • Synes
Alko
  • Laddar…
IPE160 var udsolgt, så det blev en IPE180, vender tilbage senere med resultatet.
 
"Klart"
Rum under konstruktion med trærammer til en væg, skivhiss i rød til gipsplader, OSB-plader og værktøj spredt på gulvet.
Ramme til ny væg konstruktion med ubehandlede træbjælker, OSB-plader og gips i et rum under renovering med trægulv og maleri på væggen.
Gik rigtig smidigt med en pladehejs og 4 propper. Vi var 2 personer.

Når jeg har bestemt, hvor lang væggen skal blive, vil jeg indsætte en ekstra regel på siden. Men med OSB og gips så vil den der bjælke næppe bevæge sig noget.

@justusandersson stor tak for hjælpen
 
Ligger bjælken bare løst på reglarne? Som det ser ud nu, er der intet som styrer bjælken eller dens leje i sidretningen. Ulempen med IPE-bjælker er, at de er tilbøjelige til at kippe (sikkert ikke dimensionerende i dit tilfælde). Jeg foreslår, at du skal afstive overflangen langs hele bjælken på begge sider, for eksempel med vinkeljern som du skruer op i loftreglarne og trykker mod overflangen.
 
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.