Jeg vil forsøge at hjælpe mine forældre med et gelænder til deres trappe. Det har ikke haft gelænder siden det blev bygget (for 40 år siden), men nu er der behov. Min overvejelse er, om det bør være i jern eller hellere i træ? På nederste trin af trappen (som er støbt) er der forberedt et hul 5 cm i diameter og 10 cm dybt. På øvrige trin er der ingen huller. Se billede. Huset er også af sten med pudset facade. Hvis jeg bestiller et langt rør, der er bøjet for først at gå op i gelænderhøjde og derefter forankres i huset, vil det så virkelig blive stabilt? Jeg har ikke målt præcist, men spændvidden bliver i det mindste 2 meter fra hvor gelænderet bøjer og går op mod huset. Skal man i så fald forsænke røret i husfacaden? Bore, hakke osv. og derefter støbe? Eller hellere have en plade, man borer og skruer fast? Eller burde jeg hellere ignorere det forborede hul og simpelthen bygge et trægelænder? Betontrappe uden gelænder; nederste trin har forberedt hul til gelænder. Støbt trin og pudset husvæg ses, omkranset af græs og planter.
 
1 Lav en nøjagtig skaleret opmåling af trappens profil (inklusive trappenæser og væggen ved siden af døren). 2 Gå til en mekanisk værksted eller en smed og bestil et gelænder i bøjet rustfrit stål. Højden skal være 80 cm over repos og trappetrin. Gelænderet skal have påsvejste plader i begge ender med huller til tre kraftige skruer. Nederst skal fastgørelsen være fra siden i det nederste trappetrin. Brug ikke det eksisterende hul. Det bliver meget stabilt. Når man bliver lidt ældre, kan man ikke have for mange gelændere.
 
  • Synes
anhack og 2 andre
  • Laddar…
Tak. Er med på det rustfrie rækværk, mål og også pladerne med skruehuller. Men hvorfor skal jeg ikke bruge det forborede hul? Hvis pladen fastgøres nogle centimeter fra rørets ende kan jeg jo bore og fastgøre i trappen (rundt om hullet)? og måske samme sag oppe i huset, dvs. lade den ende af røret gå ind nogle centimeter gennem en plade som derefter skrues i huset? og altså forsænke også enden ved huset i husvæggen?
 
Havde hullets diameter passet med det rustfrie rørers yderdiameter, så havde det været en mulighed. Nu bliver det ikke tilstrækkeligt stift. Desuden er der ingen fordel med vertikale huller udendørs. Hovedårsagen er, at det bliver stivere, hvis du følger mit forslag. Jeg har gjort det nogle gange, så jeg føler mig ret sikker på løsningen. At bruge det eksisterende hul øger også kravet til målnøjagtighed ved fremstillingen.
 
  • Synes
Johan456
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.