Hej,
Vi er i slutfasen af at renovere vores Furu trappe.
Det er dog lidt problematisk at finde passende gelænder og overliggere. De fleste færdige dele er maksimalt 2300mm, hvilket ikke rigtig når hele vejen. Man kan selvfølgelig sammensætte dem, men jeg tror ikke, det bliver særligt godt?
Målene er:
Trappe ned fra første til sidste spile: 370 cm
Spile oppe: 300 cm
Spile oppe kortside: 95 cm
Spile oppe, højde: 103 cm
Vi har indtil videre ikke haft held med at finde nogen lokal producent omkring Kristianstad.
Er der nogen, der har forslag til en løsning?
Vi er i slutfasen af at renovere vores Furu trappe.
Det er dog lidt problematisk at finde passende gelænder og overliggere. De fleste færdige dele er maksimalt 2300mm, hvilket ikke rigtig når hele vejen. Man kan selvfølgelig sammensætte dem, men jeg tror ikke, det bliver særligt godt?
Målene er:
Trappe ned fra første til sidste spile: 370 cm
Spile oppe: 300 cm
Spile oppe kortside: 95 cm
Spile oppe, højde: 103 cm
Vi har indtil videre ikke haft held med at finde nogen lokal producent omkring Kristianstad.
Er der nogen, der har forslag til en løsning?
Senest redigeret af en moderator:
Trapper er en almindelig forekomst, alligevel er dette med overligger og rækværk ikke helt enkelt at finde information om. Har talt med et par forhandlere, der siger, at alt de har er 2300 mm, de har ingen anden information om, hvordan man plejer at løse dette. Hvordan gør folk, der renoverer deres trapper? Vælger man virkelig at sammenføje?
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Hvad vil I have for model på håndleder? Man kunne jo måske købe noget træ, der er længere, og så fræse spor med en håndoverfræser for at få lidt liv i håndlederet, hvis I ikke vil skarve? Der er jo et hav af forskellige fræsejern at vælge mellem. Jeg selv skarvede håndlederet på min trappe, og det blev godt, så det fungerer jo det også.
Vi er nok egentlig ret fleksible med udseendet, men EGETRÆ vil vi gerne have, og det vi først kiggede på var dette, men de fandtes som sagt ikke i de rigtige længder:S Snickarkirre sagde:Hvad vil I have for en model på rækværket? Man kunne måske købe noget træ, der er længere, og så fræse spor med en håndoverfræser for at få lidt liv i rækværket, hvis I ikke vil lave samlinger? Der findes jo en masser af forskellige fræsejern at vælge imellem. Jeg selv samlede rækværket i min trappe, og det blev godt, så det fungerer jo også.
Rækværk ned i trappen:

Overligger (gerne en fladere version):

Havde man kunnet få en rund rækværk pænt lavet, så det går hele vejen oppefra og ned uden afbrydelser, så havde det også kunne være en mulighed.
Hvad brugte du for rækværk? Kan du vise billeder? Måske også af samlingerne?
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Okay, er det eg, bliver det nok svært at lave selv. Hvis I vil have en fladere, kan I ikke bare bruge den, som I skal have i trappen som overligger, men lægge den på fladen så at sige?
Jeg kan desværre ikke lægge nogen billeder op af det, for jeg er bortrejst på ferie og kommer ikke hjem før om to uger. Skal kigge, om jeg kan finde et billede af, da jeg lavede arbejdet, men tror aldrig, jeg tog noget billede. Men jeg har samme model, som I tænkte montere som overligger, bare i fyr.
Men jeg antager, at I vil montere konsoller til rækværket? Jeg købte færdige, og så sørgede jeg for, at der kom en lige under samlingen, så jeg kunne skrue begge håndløbere fast i samme konsol, og det blev rigtig godt. Hvis du vil, kan du jo påføre trælim i samlingen, og så sætte en tvinge oppe og nede, mens limen tørrer. Eftersom det er limtræ, skulle det jo ikke vride sig.
Jeg har fundet i hvert fald to sider på nettet, der leverer runde håndløbere på mål med en maksimal længde på 4m, hvis det kunne være noget?
Jeg kan desværre ikke lægge nogen billeder op af det, for jeg er bortrejst på ferie og kommer ikke hjem før om to uger. Skal kigge, om jeg kan finde et billede af, da jeg lavede arbejdet, men tror aldrig, jeg tog noget billede. Men jeg har samme model, som I tænkte montere som overligger, bare i fyr.
Men jeg antager, at I vil montere konsoller til rækværket? Jeg købte færdige, og så sørgede jeg for, at der kom en lige under samlingen, så jeg kunne skrue begge håndløbere fast i samme konsol, og det blev rigtig godt. Hvis du vil, kan du jo påføre trælim i samlingen, og så sætte en tvinge oppe og nede, mens limen tørrer. Eftersom det er limtræ, skulle det jo ikke vride sig.
Jeg har fundet i hvert fald to sider på nettet, der leverer runde håndløbere på mål med en maksimal længde på 4m, hvis det kunne være noget?
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Jo, jeg har overvejet det, men man vil stadig skulle sammensætte og spørgsmålet er, om man kan få det til at se godt ud.S Snickarkirre sagde:
Egentlig havde vi kun tænkt at bruge konsoller til lederen ned i trappen. Overliggeren håbede vi at kunne lægge oven på det eksisterende. Men hvis man skal køre rund overligger, bliver der selvfølgelig problemer, og så ville jeg sandsynligvis også have designet spalten lidt anderledes.S Snickarkirre sagde:Jeg kan desværre ikke lægge et billede op af det, for jeg er bortrejst på ferie og kommer ikke hjem før om to uger. Skal se om jeg kan finde et billede af, da jeg lavede jobbet, men tror aldrig, at jeg tog et billede. Men jeg har samme model som I overvejede at montere som overligger men i fyr.
Men jeg antager, at I vil montere konsoller til rækværket? Jeg købte færdige og så sørgede jeg for, at der ramte en lige under samlingen, så jeg skruede begge håndledere fast i samme konsol og det blev rigtig godt. Hvis du vil, kan du jo trække trælim i samlingen og så sætte en klemme op og ned, mens limen tørrer. I og med, at det er limtræ, skal det jo ikke vride sig noget.
Måske findes der konsoller, som man kan montere direkte op på spaljen, og som holder et rundt rækværk, der så går videre ned i trappen, måske kunne det blive pænt. Men spørgsmålet er, hvor pænt det bliver med en konsol på hver spaljé.
Ja, efter lidt mere søgen fandt jeg 2-3 "lokale" producenter, der dog har ferie lige nu. Men spontant lyder det som en meget dyr historie at få nogen til at specialfremstille trapperækværkerne, håbet er at finde rimelige priser på længere rækværk, end hvad der normalt er i butikkerne, og at man så selv kan sætte noget sammen.S Snickarkirre sagde:
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Tænkte at I måske kunne køre rundhåndtag i trappen og afslutte dem øverst og så lægge dem, som I tænkte have som gelænder på spærre?
Den billigste og nemmeste måde jeg kan komme på uden at bestille fra nogen firma er at køre den der håndledere I skal have i trappen men liggende på spærre. Hvis du samler på en spærrestolpe burde det gå at få det til at fungere godt. Hvis du skulle bore to huller i samlingen på den ene for at kunne montere træplugge i hullerne, så montere den på plads og samle på en spærrestolpe. Så sætter du i sådan nogle stik man har for at markere ud huller for træplugge i det monterede gelænder, så lægger du den anden gelænderbit løst på spærre og sørger for at samlingen bliver god og trykker dem sammen så du får en markering på den løse gelænderbit. De huller borer du 1-2mm større. Så får du så lime og trykke i træplugge i den første og lade det tørre, så tager du den anden bit, fylder hullerne med enten pu-lim eller pl800 (eller lignende) trykker sammen og tilpasser samlingen præcist med tvinger. Måske kan det fungere, hvis du forstår, hvad jeg mener?
Den billigste og nemmeste måde jeg kan komme på uden at bestille fra nogen firma er at køre den der håndledere I skal have i trappen men liggende på spærre. Hvis du samler på en spærrestolpe burde det gå at få det til at fungere godt. Hvis du skulle bore to huller i samlingen på den ene for at kunne montere træplugge i hullerne, så montere den på plads og samle på en spærrestolpe. Så sætter du i sådan nogle stik man har for at markere ud huller for træplugge i det monterede gelænder, så lægger du den anden gelænderbit løst på spærre og sørger for at samlingen bliver god og trykker dem sammen så du får en markering på den løse gelænderbit. De huller borer du 1-2mm større. Så får du så lime og trykke i træplugge i den første og lade det tørre, så tager du den anden bit, fylder hullerne med enten pu-lim eller pl800 (eller lignende) trykker sammen og tilpasser samlingen præcist med tvinger. Måske kan det fungere, hvis du forstår, hvad jeg mener?
Ja, jeg var lidt inde på det, men spørgsmålet er, hvor godt det passer sammen.S Snickarkirre sagde:
Altså, det kunne være flot med rundt, men så skal det være noget i stil med dette:S Snickarkirre sagde:Den billigste og enkleste måde jeg kan komme på uden at bestille fra en firma, er at køre den håndliste, I skal have i trappen, men liggende på gelænderet. Hvis du samler på en gelænderstolpe, burde det være muligt at få det til at fungere godt. Hvis du borer to huller i samlingen på den ene for at kunne montere trædyvler i hullerne og så montere den på plads og samle på en gelænderstolpe. Derefter sætter du sådanne stifter, man bruger til at markere huller til trædyvler i det monterede rækværk, så lægger du den anden rækværksdel løst på gelænderet og sørger for, at samlingen bliver god og presser dem sammen, så du får en markering på den løse rækværksdel. De huller borer du 1-2mm større. Så skal du derefter lime og presse trædyvle i den første og lade det tørre, så tager du den anden del, fylder hullerne med enten pu-lim eller pl800 (eller lignende), presser sammen og justerer samlingen præcist med tvinger. Måske kan det fungere, hvis du forstår, hvad jeg mener?
Det burde være muligt at få til selv. Men jeg er bange for, at det ikke bliver særlig pænt, når man har holdere til rækværket på hver gelænder og hvis man springer nogen over, ser det formentlig heller ikke så godt ud.
At køre håndliste, vi tænkte liggende oppe og stående i trappen, er ikke dumt, så får man lidt mere enhed i det. Den er 80x30 mm:

Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Ja tror det skulle kunne passe godt sammen med rund i trappen og så den anden på spaljén. Snyggest havde jo været at køre samme måske. Men rund som hænger sammen hele vejen fra trappen op på spaljén måst nok måltillverkas å så stiger prisen nok. Så synes ja nok som du siger, at det havde set mærkeligt ud med holdere på spaljén.
Måske bliver det bedst at køre den der som er 80x30 både i trappen og på spaljén, så skal du bare løse samlingen.
Måske bliver det bedst at køre den der som er 80x30 både i trappen og på spaljén, så skal du bare løse samlingen.
Klik her for at svare