Hej.
Åbnede et vindue på førstesalen i dag og fik en ubehagelig overraskelse. Det viste sig, at der var bagfald på karmen, og det var ret råddent under malingen, når jeg rodede lidt. Nu har jeg fjernet en hel del dårligt træ for at se, hvor dybt det ser ud til at gå, og det går længere, end jeg gerne vil have det til desværre (se billede).
Der er formentlig kommet vand ind her i mindst 10 år, længe før vi flyttede ind. Huset er fra 1930 og har pudset facade på stående plank, det ser ud som om, karmen hviler på en tværbjælke, der formentlig ligger på plankerne.
Tværbjælken er heller ikke så frisk, for vand er jo helt klart trængt ned til den. Nu til spørgsmålet, hvordan pokker skal man gøre nu, en del af mig siger skyd lidt fugeskum ind og spartle op med kemisk træ eller lignende. En anden tanke er jo at rive hele skidtet op og forsøge at skifte bundstykket i karmen. Spørgsmålet er bare, hvordan tværbjælken går, og om man skulle forsøge at få den løsnet også.
Jeg er bestemt ikke ivrig efter at lave indgreb på pudsen, det føles dog svært at undgå, hvis man skal tage en seriøs renovering på sig.

Alle tips og idéer modtages gerne, både hurtigløsninger og "the hard way".

mv
/Johan

• Råddent træ i vindueskarm, afsløret efter åbning. Træt beskadiget af vand, potentielt eksisterende i 10 år. Udsat bærende bjælke også synlig.
spartler du så "bygger" du jo et problem ind...og det er jo ikke godt. Prøv at bryde vinduesblikket bort og se om du kan få løs karmen uden at gøre nogen større skade, for jeg tror, du skal have hele karmen løs, hvis du skal skifte....:(...
men jeg er ikke et vinduesproffs:D...
håber det løser sig!!
/
M

Havde samme problem for et par år siden. Jeg tog den nederste del af karmen af og fremstillede et nyt understykke ved hjælp af en fræser. Det blev lidt groft, men jeg udskød problemet med udskiftning af vinduer en smule. Jeg har et hus fra 30'erne, der fik en mexikansk beklædning omkring 60'erne, så det var ikke svært at foretage udskiftningen uden at beskadige noget, da der er et mellemrum til isolering mellem væggen og murstenene.

• Synes
JohanWWW
  • Laddar…
Tak for hurtige svar, skal se om jeg kan løsne karmen i morgen, eventuelt kan jeg tage den udad hvis jeg skruer vindueskarmen af, hvilket ikke ser ud til at være et problem.
Det ser meget tørt ud nederst i "hullet" nu, derfor tænkte jeg på spartelmasse, ville jo aldrig spartle indfanget fugt. Det har ikke regnet her ved jeg ikke hvor mange uger nu. Men at fræse en ny bit er nok klart at foretrække, spørgsmålet er hvordan reglen som er under ser ud, men det vil vise sig.

/Johan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.