H
Hej,

Rev en gammel terrasse i dag da en ny og større er planlagt.

En bjælke var sømmet i ydervæggen og da denne blev fjernet, opdagede vi, at det var råddent nederst på facaden. Efter lidt pilen blev hullet større og større. Dele af remmen er også rådden, hvordan håndterer man dette bedst?

Jeg har endnu ikke fjernet den nederste panelbræt, så jeg ved ikke, hvor langt dette strækker sig, men der sad nogle lange søm fra den gamle terrasse længere nede på brættet, og de sad virkelig hårdt, så håber at det er sundere længere væk.

Sender et par billeder med, så I kan se elendigheden. :(

Rådnet træværk på husets facade, afsløret efter nedrivning af gammel veranda. Syllen og paneler viser omfattende vandskade og forfald. Murket panel og syll i husets nederste del tæt på stenbelagt underlag. Skader ses efter fjernelse af en del af den gamle altan. Gulnet og beskadiget træpanel på husvæg med synligt råd under, afslører skader efter fjernelse af gammel altan. Liggende grus og værktøj foran.

H
Her kommer nogle flere billeder. Der sidder en ret porøs plade bag panelen. Det lugter rigtig muggent.

Porøs træplade bag panel med råd og fugtskader, tæt ved fundamentet, afslører dårlig tilstand. Forfaldent træværk og porøs plade bag en yderpanel med tegn på råd. Forfalden træpanel med porøs plade bagved.

Du stillede ikke et spørgsmål, men ja, det føles som om den gamle altan har forårsaget, at der er løbet vand ind der.

Bliver til at åbne op ca. 3 panelbrædder op og se hvad der findes bagved og hvor angrebet træet er.

• Synes
Tamazin
  • Laddar…
H
S johd01 sagde:
Du stillede ikke noget spørgsmål, men ja, det føles som om den gamle altan har forårsaget, at der er løbet vand ind der.
Nej, der kom måske ikke noget spørgsmål. Men min overvejelse er, hvordan man går videre. Er det dyrt at skifte det, der er råddent, er det noget man ligefrem kan gøre selv?

Der sidder også en plade bag panelet. Nogen der har en idé om, hvad det kan være? Den er cirka 8-10 mm tyk og føles meget porøs.

Vi har bemærket en muggen lugt i rummet bagved, men troede, at det kom nedefra, da der tidligere har ligget en del gammelt træ derunder, som nu er fjernet. Men når vi lugter til pladen (også den i den anden ende), så kan vi mærke, at lugten kommer fra den. Så jeg antager, at vi skal tage al panelet ned, så vi kan fjerne de gamle plader. Dette er en tilbygning til vores hus, som blev lavet engang i 60-70'erne.

H
J jonaserik sagde:
Bliver til at åbne op ca. 3 panelbrædder op og se, hvad der er bagved og hvor angrebet træet er.
Sådan ser det ud længere oppe. Tænker, at jeg ringer til en tømrer i morgen, som kan kigge på det.

Væg med skader ved fundament af hus, skaderne omfatter synlige revner og forvitring i underkonstruktionen. Beskrivelse af beskadiget husvæg ved sokkel, med træflis og synlig rådden træstruktur. Vandskadet hjørne af træbeklædning på husfundament med synlig råddent træ og isolering.

• Synes
Bngth
  • Laddar…
Tag en smal mejsel og tryk ind i træet, det føles straks hvor råddent det er, det bliver lidt tricky at skifte syld og stolper, sandsynligvis bliver det nok en ny terrasse der, skal ikke fastgøres til væg/grund men flyde for sig selv på underlag. Angående montage af ny læs denne tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/borra-i-betongen-i-en-platta.370252/

H Henrik Käll sagde:
Vi har kendt en ubehagelig lugt i rummet bagved, men troede, at det kom nedefra, da der tidligere har ligget en del gammelt tømmer derunder, som nu er fjernet. Men hvis vi lugter til pladen
Den er fugtskadet, men plejer ikke at være hele vejen op. Det som føles lidt ubehageligt er, at det kan være råd hele vejen ind til rummet, at skifte selv er måske ikke en idé, da det kræver en del viden om understøtning af huset i den del, der berøres. I hvilken landsdel bor du, intet præcist

Er den revne altan bygget i 60-70'erne eller en del af husets struktur? På det tidspunkt brugte man gerne trykimprægneret træ eller endda kreosot, det kan lugte dårligt, hvis det bliver fugtigt.

H
J jonaserik sagde:
Den er fugtskadet men ikke altid helt op. Det som føles lidt ubehageligt er, at det kan være råd helt ind til rummet, at skifte selv er måske ikke ideelt, da det kræves en hel del viden om understøtning af huset i den del, der berøres. I hvilken landsdel bor du, intet præcist
Vi bor i Jönköping-området. Nej, jeg tror ikke, vi kommer til at gøre det selv, men det kan være godt at vide, hvor omfattende arbejdet kan/bliver.

• Synes
T.O.R
  • Laddar…
H
S johd01 sagde:
Er den revne terrasse bygget i 60-70'erne eller en del af huskroppen? På det tidspunkt brugte man gerne trykimprægneret træ eller endda kreosot, det kan lugte grimt, hvis det bliver fugtigt.
Jeg ved ikke præcis, hvornår terrassen er bygget, men jeg ville gætte på 80'erne, og den var ikke en del af huskroppen. Der sad en bjælke fastspikret på huskroppen, som terrassen hvilede på.

H Henrik Käll sagde:
hur omfattande jobbet kan/kommer vara.
Tag tilbud fra flere firmaer, for dette er ikke en enkel ting og kan komme til at koste en del. Afhænger helt af, hvordan dele af væggen ser ud, sandsynligvis skal hele den nedre del af væggen udskiftes/samles, samt syllen med. Trist men sandt.

• Synes
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Er du handy kan du gøre det selv, men det kræver en del viden. Vi plejer at bruge stærke donkrafte, når vi skifter sylar på huse. Eftersom det kan være et tidskrævende job, sparer man en hel del penge, hvis man klarer det selv. Men som sagt: vigtigt at man ved, hvad man gør.

I øvrigt er jeg enig med ovenstående, dvs få ind flere tilbud, hvis I skal udlicitere arbejdet. Og sats på den, der virker mest seriøs, ikke den der er billigst.

H
J jonaserik sagde:
Tag imod tilbud fra flere firmaer, for dette er ikke en enkelt ting og kan komme til at koste en del. Afhænger helt af hvordan dele af væggen ser ud, sandsynligvis skal hele den nedre del af væggen udskiftes/skarves, samt syllen med. Trist men sandt.
Det lyder jo ikke så lovende, men det er vel dette der er charmen ved at eje et hus. :thinking:

H
lärjungen lärjungen sagde:
Er du handy kan du gøre det selv, men det kræver en del kundskaber. Vi plejer at bruge stærke donkrafte, når vi skifter syllar på huse. Eftersom det kan være et tidskrævende job, sparer man en hel del penge, hvis man klarer det selv. Men som sagt: vigtigt, at man ved, hvad man laver.

I øvrigt er jeg enig med ovenstående, dvs få ind flere tilbud, hvis I skal udlicitere jobbet. Og sats på den, der virker mest seriøs, ikke den der er billigst.
Tak for råd. Vi kommer med al sikkerhed udlicitere jobbet, da jeg slet ikke er sikker på, hvordan man gør. Triste penge dog. :cry:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.