Hej
Vil gerne have lidt råd omkring et problem, vi har opdaget i vores nyindkøbte sommerhus. Skulle skifte gulv, og da vi brød det gamle gulv op, så vi lidt fugtskader. Da vi så savede gulvspånpladen op, opdagede vi, at ca. 0,5 m af syllen er helt rådnet og omtrent det samme af en gulvbjælke.

Nu til mit spørgsmål. Det er helt åbenbart, at den tidligere ejer har renoveret dette, da det er en blanding af gammelt og nyt træ, og der er også lagt brædder ind, så gulvet ikke skal give efter. Det er værd at påpege, at det ikke kan ses fra oven eller undersiden.

Jeg hævder, at dette er en skjult fejl, alternativt burde ejeren have oplyst om "snydeløsningen"?

• Rådden træbjælke og gulvskade i et sommerhus, synlig efter gulvet blev fjernet, med tegn på blanding af nyt og gammelt træ samt reparationsarbejde.
Senest redigeret af en moderator:
En fejl som du sandsynligvis må forvente i forbindelse med aktuelt bygværk. Havde sommerhuset været bygget i 2012 eller lignende, skulle du ikke behøve at forvente denne fejl. Det er uklart, hvor gammelt sommerhuset er, men konstruktionen antyder, at det har nogle år på bagen.

Svær lidt, lav og gå videre med hytten. Selv om sælgerne vidste om dette, har I næppe meget at hente der. En tvist er ikke at anbefale, risikoen er jo, at I taber. Hvor meget ekstra arbejde og omkostninger regner I med for at udbedre det?

det skader jo ikke at nævne det for sælgeren de får måske lidt dårlig samvittighed og bidrager lidt til omkostningen

Ah, pokkers, du narrede mig... jeg troede, det ville være et spørgsmål om byggeteknik, men det viste sig at være endnu en "tæller dette som skjult fejl"-tråd.

For at det skal være skjult fejl, skal det i princippet have været umuligt at opdage uden at rive i bygningen OG bygningens alder skal ikke gøre, at man kan forvente den ene eller anden fejl (dvs. stort set nybygget). Det er i praksis meget svært at få igennem et krav om skjult fejl.

Fra billedet ser det ud til, at det kunne have været fysisk muligt at se dette, hvis man havde kigget ind i krybekælderen. Altså kunne køberen have set det, når køberen opfyldte sin undersøgelsespligt. Ikke skjult fejl.

Desuden, det der er ikke superdyrt at reparere, hvis ikke andet vil omkostningerne til retssagen (husk, civilretlig proces = du betaler hver eneste sekund af juristens tid af egen lomme) være betydeligt højere, og en retssag kan/kommer du til at tabe.

Tænk sådan her, en håndværker koster 700 i timen og hovedpinen vil være væk på en uges tid, en jurist koster 2000 kr i timen og processen optager plads i dit liv i flere måneder.

Skulle lægge kraften på at forsøge at forstå, hvor fugten kommer fra. Dårlig nedløbsrør, løber vand ind mod grunden eller er det et dårligt vindue.

• Synes
torparavgrund
  • Laddar…
Tak for al hjælp med at tænke rigtigt. Jeg er overbevist om, at tidligere ejere har fusklagat og vidste om dette, men slipper det her.

D Dexter68 sagde:
Tak for al hjælp med at tænke rigtigt. Jeg er overbevist om, at tidligere ejere har fusklavet og vidste om dette, men slipper det her
Det er nok lige så godt. Man skal desværre regne med at finde et og andet klampebyggeri og fusk, og i ærlighedens navn har nok de fleste af os også bidraget med nogle af vores egne, før vi rigtig vidste, hvad vi havde gang i. Det er bare at sukke og udbedre, så kan man i det mindste føle sig tilfreds med, at man selv gjorde det bedre.

Bedste svar

Nu er det svært at se skaderne som helhed. Hvor langt ind går rådenskaben? Er det tørt eller trækker det fugt? At undlade at gøre noget ved syllen behøver ikke betyde, at man har gjort noget forkert. Det er et omfattende arbejde, der kræves for at udskifte den. Man undgår det gerne, hvis det er muligt. Er det kun dele, der skal skiftes ud, kan man indsætte afstandskiler. Fjern de beskadigede dele og indsæt nyt. Med tidens tand må man regne med foranstaltninger, der kræver en indsats. Hvis man vil undgå vedligeholdelse i et stykke tid, må man investere i nyproduktion. På det billede, man ser, er gulvreglen mest udsat.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.