Jeg har tænkt på at erstatte plankedøren i kælderen med en rigtig yderdør. Kældergulvet er ca. 12 cm lavere end jorden udenfor. Udenfor er der betonplade med brønd til afløb. Tærsklen er støbt og stikker op ca. 2 cm over den ydre plade, men den er ikke lige så bred som hullet. I stedet har de ladet dørkarmen (karm og karm, almindelig regel) gå hele vejen ned til kældergulvet. Naturligvis er træet blevet råddent. Har dog ikke set, at vand er løbet ind, men det sker nok når som helst.

Jeg har som plan at skære alt træ væk, der er under niveauet for tærsklen og lidt mere, bygge en støbeform, der går hele vejen ud til væggen i letbeton, samt som er nogle cm højere end den nuværende tærskel. Det vil sige, jeg vil støbe en ny tærskel i fuldbredde, som desuden støbes over den gamle tærskel.

Behøver jeg at arme? Jeg tænkte på at rense alle anlægsflader med stålbørste først. Skal jeg bore lidt armering ned i den gamle tærskel? Cementen vil blive støbt mod letbetonen. Måske er det en lidt uklar beskrivelse, men lyder det som en god plan? Ellers må jeg forsøge at forklare bedre. Vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud i dag.

Rådnet træ ved kælderdør, ujævn beton, mos og visne blade.

• Synes
Donald Duranek
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.