I
Hej,

Vi har et teglbeklædt træhus, bygget i 70'erne. Kælderen består af en eller anden form for hulsten og er indrettet med fuld højde.

I weekenden var det tid til at udskifte yderdøren, som har siddet der siden 70'erne. Det viste sig, at der på et tidspunkt var trængt vand ind under døren og beskadiget hele træbjælken, der går ned til kælderen (syll?). Mellem facaden og syll var der en sprække, hvor vi kunne inspicere bjælken, den var begyndt at falde fra hinanden flere steder og når man brugte støvsugeren, faldt der stykker af. Det føltes dog ikke fugtigt, og det lugtede ikke af noget, så vores gæt er, at dette skete for mange år siden, sandsynligvis før vi flyttede ind. Det er værd at bemærke her, at vi har et vandbåren gulvvarmesystem lige indenfor yderdøren. Dette blev bygget for måske 10 år siden og er forbundet med et andet rum, men vi har ikke bemærket, at vandet skulle være forsvundet fra systemet.

Den rigtige fremgangsmåde her ville have været at fjerne og indsætte en ny bjælke, alternativt støbe, men der var ingen tid til dette, og det føltes også som om der var god stabilitet, hvor døren skulle stå. I stedet ryddede vi op og brugte 2 tuber fugeskum til vinduesmontering, som fyldte hele hullet plus lidt mere.

Kan man nøjes med dette, eller er der overhængende risici her, som gør, at vi skal overveje det en gang til?

I
Hvis syllen havde været imprægneret som mange var omkring 70'erne, så antager jeg, at man ville have mærket en stærk lugt med det samme? Hvad jeg forstår, kan dette frigive giftige gasser. Derimod kan jeg ikke finde noget om, at råddent og nu udtørret træ udgør nogen sundhedsfare?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.