Hello! Har brug for råd og meninger om mit kælderprojekt. Jeg bor i et hus fra 30'erne med et areal på 85 kvm og en kælder på 45 kvm (sekundært areal). Kælderen er helt uisoleret, altså er kældergulvet originalt og bør fjernes og isoleres efter alle kunstens regler. Den del, der er tænkt opgravet, er på ca. 25 kvm, og her er det meningen, det skal blive en stue/gæsteværelse/opbevaring. Det resterende rum er et ret nyt badeværelse/vaskerum (2008) og koldopbevaring (her bliver det kun en overfladerenovering). Desværre ikke opgravet her 
Hvorfor fjerne og grave?
@Den gamle garageindkørsel er stadig tilbage inde i kælderen og skal væk.
@Afløbsinstallationer fra 30'erne, kan ikke ignoreres.
@Koldt som pokker på gulvet, 14 grader (20 oppe i loftet) sidste gang jeg målte.
@Elinstallationen er direkte farlig og skal udskiftes i hele kælderen.
Problemet er dræneringen, lavet i midten af 90'erne, usikker funktion og den tidligere ejer sparede på isoleringen.
Er det værd at bruge 100tkr på en ny plade med vandbåren gulvvarme, når væggene er uisolerede??
Tror I, at gulvvarmen kan holde 21 grader??
Jeg må understrege, at drænering ikke er aktuelt, da hækken mod gaden skal fjernes, en stor veranda skal pilles ned, og en støbt trappe skal sandsynligvis rives ned.
Hvorfor fjerne og grave?
@Den gamle garageindkørsel er stadig tilbage inde i kælderen og skal væk.
@Afløbsinstallationer fra 30'erne, kan ikke ignoreres.
@Koldt som pokker på gulvet, 14 grader (20 oppe i loftet) sidste gang jeg målte.
@Elinstallationen er direkte farlig og skal udskiftes i hele kælderen.
Problemet er dræneringen, lavet i midten af 90'erne, usikker funktion og den tidligere ejer sparede på isoleringen.
Er det værd at bruge 100tkr på en ny plade med vandbåren gulvvarme, når væggene er uisolerede??
Tror I, at gulvvarmen kan holde 21 grader??
Jeg må understrege, at drænering ikke er aktuelt, da hækken mod gaden skal fjernes, en stor veranda skal pilles ned, og en støbt trappe skal sandsynligvis rives ned.
Hej Pelig! Hvis jeg gør alvor af det og bryder hele pladen op, skal der graves ud og isoleres. Afløbet ligger i eller under kældergulvet. Alternativet, hvis det overhovedet er et, er vel at bryde dele af pladen op og flydespartle, derefter lægge klinker, men så bliver det nødvendigt med tøfler. Men spørgsmålet er, om gulvvarmen kan klare at opvarme hele rummet, når kældervæggene er uisolerede? Det føles ubehageligt at efterfølgende trække varmerør og hænge radiatorer op.
Klik her for at svare